Arctic Cat Sno Pro 440 helrenovering!

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Ett F7 block från -04 är på g hem!
Har budat på lite fler F7 don från -06, bör väl passa eller är jag ute & cyklar?
Passar svänghjulet från 440:in på F7 motorn?
Har ej hört något mer från han med kompletta motorn så han har väl en månad på sig att höra av sig!
Är det någon som sitter på nå F7 grejor så hojta till!
Är intresserad av cylindrar, avgasportar & motor till dem (eller går de att använd den jag har? 4st vajrar) ev pipa (trim/original, spelar ingen roll)

Tror de va allt! Men har du något som ligger så dra iväg ett PM! :D

/Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Kylaren som sitter längst bak i tunneln (F7) är också av intresse!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Fått tag på en komplett F7 motor (EFI) & en effektpipa (säger säljaren, kostar inte mkt så kvittar om det är original eller ej) så det är på G med motorbyte! :D
Nog passar väl primärvariatorn från 440:in?
Vad är de för vikter & fjäder i F7:an?
Sekundärvariatorn, vad lär göras där?


Dock lär jag ha tag på en kylare fortfarande.. Misstänker att den blir lite för varmt annars!

Kommer vara lite passivt här i ca en månad, har ganska mycket att stå i för tillfället men det är på gång!
Hoppas det är någon som finner tråden lite intressant i alla fall! :)

/ Jonas
 
Last edited:

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
33 mm kona på F6/F7.
Gode säkert har SnoPro 440 30 mm, likväl F5.
Mätte axeln på ett F7 blocket & axeln på 440:in och mycket riktigt var de 30mm på 440:in & 33 på F7:an!

Då lär jag ha tag på en F6/F7 variator.. Vet någon nå bra variatorkit man kan plocka ihop själv? :D

/ Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Har ett effektsystem liggandes på posten & hämtar motorn på torsdag (22/12-16)!

All snö har typ försvunnit här i Dalarna så har inte haft någon motivation att göra någonting alls mer än att konstatera att 440 cylindern är skrot! Men de kommer bli en förhoppningsvis stor bild update här i början på Januari! :)

God Jul & Gott Nytt År så länge så hoppas jag ni hittar tillbaka hit & finner det intressant även efter nyår! :)

Mvh Jonas.
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
PS, är det någon som vet om det går att svarva upp variatorn som hör till 440:in? Den går ej på axeln & ska upp 3mm! Har ju svarv & grejor på jobbet så är det möjligt att göra de så är ju det ett självklart val!

Tack så länge!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Någon här som kan hjälpa mig med lite siffror på fjäder & vikter till primärvariatorn?
setup på sekundär variatorn?

Ska försöka hinna med en bildupdate till helgen! Men kan säga så mycket som att F7 motorn sitter i! :D

/ Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jaha då kommer det en update som är skapligt försenad mot de jag tänkt!

Fick tag på en F7 EFI motor från 2006 med allt utom primärvariator & avgasrör.
Köpte sen ett rör & burk som säljaren påstod var ett trimrör, vad vet jag? Står inget "märke" på de så jag har inte en aning men det är till en F7:a iaf.

Fick tag på en komplett primärvariator idag så den är på G hem..

Har fått igång motorn men upptäckt att voltregulatorn är kass (displayen dör så har inte vågat koppla in några lampor)
Mätt upp strömmen i alla kablar & får inte över 10v i någon när voltregulatorn sitter i, däremot klev volten upp över 20 mellan jord & ström in i v-regulatorn så en ny sådan är på G hem också!

Sen har jag väl inte så mycket mer att säga än att bränslepumpen var ett rent helvete att få in i tanken, men de gick tack vare flickvännens små händer! :D

Lite blandade bilder, hoppas det är något som faller i smaken!






Kommer film om snön är kvar när allt kommer! :)

/ Jonas!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jaha, då blev det en till uppdatering här!

Jag for iväg till Sälen över helgen i hopp om att få åka två dagar & testa maskinen på riktigt och se så allting håller vilket de såklart inte gjorde, inte i chassieväg i alla fall! Motormässigt går denna skoter hårt! J*vligt roligt lär jag säga!
Självfallet blev det ett par fastkörningar, dock fick jag inte med alla på bild men har två att bjuda på.





Tog ca 4h innan jag drog av startsnöret, eller ja.. Knuten gick upp (taskig knut från min sida) men hade som tur var med två korta spännband så de var inte hela världen tyckte jag. Cirka 1-1½h senare blev det lite värre, jag hade lyckats köra av ena styrleden så skidan drog iväg åt sidan och det som tur var gick de inte fort så jag & skotern klarade oss, men de var färdigåkt för denna helg! Blev totalt ca 10-12 mil avverkade under lördagen.



En björk fick bli räddaren i nöden och det andra spännbandet kom till nytta! Gick till och med att köra tillbaka ner från fjället!



Nu har jag, skotern & fjällbjörken kommit hem igen!





Så nu blir det att se över framvagn & beställa nya styrleder så de går att åka igen! Lutar ev åt Sälenresa igen om ca 2v!

Det var allt från mig!

/ Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Ser nu att bilderna inte vill fungera... Ska försöka få igång dem ikv!
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Jo, det är lätt hänt att något förbi-ses när det är mycket annat som ska fixas. Jag och en kompis va till Los i helgen och åkte lite, då kom det en gammal sno-pro med vad jag antar va en 700 motor och lekte lite. Trodde först att det va du, men såg sen att det antagligen va någon lokal förmåga :) Såg ut som en rolig maskin!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Jo, det är lätt hänt att något förbi-ses när det är mycket annat som ska fixas. Jag och en kompis va till Los i helgen och åkte lite, då kom det en gammal sno-pro med vad jag antar va en 700 motor och lekte lite. Trodde först att det va du, men såg sen att det antagligen va någon lokal förmåga :) Såg ut som en rolig maskin!
Jo, så är de! Men de blir nya grejor i framvagnen inom snar framtid.

Okej! Jag var i Sälen i helgen & det är en grymt rolig maskin oavsett uppför eller bryta runt bland träden, är helnöjd! :)

/Jonas
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
I sommar så blir de nog ombyggnation till en bergsmaskin!
Smalare framvagn
Förlänga, dock har jag inte bestämt mig för hur mycket
Hur ska man lösa bredden på mattan? Har för mig att jag läst att cirkelsåg fungerar skapligt bra?
Fotsteg med bra snögenomsläpp!
Tips på modifieringar mottages!


Har köpt noslip drivhjul, extra kylare & ett kedjehus då det gått hål på de som sitter :(

Men lösningar är på g! :)

/ Jonas