Höga böter för körning i naturreservat.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag slutar aldrig att förundras över Svensken. Ett hårt offentligt tryck av media och allsköns vi vet vad som är bäst för dig har påverkat folks tankeförmåga. Att köra skoter i ett Naturreservat är alltså ett oerhört brott….

Vart börjar man.. Om vi tittar på skadorna i vår natur här i norr så är dom största ingreppen vattenkraft skogsbruk gruvor mm. Man kan rulla in borriggar i naturreservat det är ingen förstörelse för att det är tillåtet av överheten. Alltid är det aktiviteter av dom människor som lever och verkar i området som det ska skyddas ifrån. Nej fy f-n dags att säga ifrån vi måste resa oss mot det förtryck som staten utövar mot oss. Allt går ut på att flytta värden från glesbyggd till storstäder & regionalacentrum.

Vilka skador gör skotern i naturreservatet ? Inga ! finns större skäl att förbjuda fotvandring där.
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag slutar aldrig att förundras över Svensken. Ett hårt offentligt tryck av media och allsköns vi vet vad som är bäst för dig har påverkat folks tankeförmåga. Att köra skoter i ett Naturreservat är alltså ett oerhört brott….

Vart börjar man.. Om vi tittar på skadorna i vår natur här i norr så är dom största ingreppen vattenkraft skogsbruk gruvor mm. Man kan rulla in borriggar i naturreservat det är ingen förstörelse för att det är tillåtet av överheten. Alltid är det aktiviteter av dom människor som lever och verkar i området som det ska skyddas ifrån. Nej fy f-n dags att säga ifrån vi måste resa oss mot det förtryck som staten utövar mot oss. Allt går ut på att flytta värden från glesbyggd till storstäder & regionalacentrum.

Vilka skador gör skotern i naturreservatet ? Inga ! finns större skäl att förbjuda fotvandring där.
du har så rätt. men det är lätt att skylla på några skotrar och få dom till dom värsta miljö/markförstörare som finns. sen att det är fel att köra där det är förbud är en sak, och givetvis ska man ju inte göra det, men att få det till att det är de värsta som kan hända är ju bara helt fel
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
du har så rätt. men det är lätt att skylla på några skotrar och få dom till dom värsta miljö/markförstörare som finns. sen att det är fel att köra där det är förbud är en sak, och givetvis ska man ju inte göra det, men att få det till att det är de värsta som kan hända är ju bara helt fel
Jag betraktar det som ett önskemål inte en lag. Att någon tomte från Luleå eller Sthlm förbjuder mig att köra över ett fjäll som kortar min resa med 3-4 mil kan inte betraktas som annat än ett önskemål. För si så där 20 år sedan vill man göra naturreservat av hela min kommun. Det hade vart lätt att total kriminalisera mitt liv.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag slutar aldrig att förundras över Svensken. Ett hårt offentligt tryck av media och allsköns vi vet vad som är bäst för dig har påverkat folks tankeförmåga. Att köra skoter i ett Naturreservat är alltså ett oerhört brott….

Vart börjar man.. Om vi tittar på skadorna i vår natur här i norr så är dom största ingreppen vattenkraft skogsbruk gruvor mm. Man kan rulla in borriggar i naturreservat det är ingen förstörelse för att det är tillåtet av överheten. Alltid är det aktiviteter av dom människor som lever och verkar i området som det ska skyddas ifrån. Nej fy f-n dags att säga ifrån vi måste resa oss mot det förtryck som staten utövar mot oss. Allt går ut på att flytta värden från glesbyggd till storstäder & regionalacentrum.

Vilka skador gör skotern i naturreservatet ? Inga ! finns större skäl att förbjuda fotvandring där.
x2 på den.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nja...även om jag förstår vad du menar stugsittaren så är det nog tyvärr så att körning i naturreservat endast kommer att öka på skoterhatet och driva på utvecklingen mot fler regleringsområden.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag tror det är precis tvärtom. Koncensus lösningar har tagit oss till en tragedi med den fria åkningen. Vi måste flytta fram positionerna mycket mycket mer. Skoter representanter i tex min lokala förening har gjort bort sig totalt tycker jag
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Stugsittarn: Förstår helt och fullt hur du menar och håller fullt ut med, snöskotrar förstör inte naturen när de körs på ett snötäcke som är djupare än vad en bandtunnel är lång... Men det handlar inte bara om vad som kan och inte kan ödeläggas i naturen, det handlar även om övriga friluftande människor (skidåkare mfl mfl) och deras fanatiska hat mot surr och brum i närheten av sina skidturer.
Vet inte hur det ser ut exakt i ditt närområde, men i min inbillning är det väldigt stort, men här i södra delarna av snöskotersverige är det galet många storstadsbor från mälardalen och lite till som allihop vill vara i Sälenfjällen och köra skoter på helger och skollov. I Sälenområdet så är det sjukt mycket folk som äker längdskidor, så de skulle naturligtvis vara helt galna om det var fri körning överallt och som grädde på moset så skulle olycksstatistiken garanterat gå sky-high om storstadsSvensson skulle få köra överallt....
 

Nicke..

Medlem
11 nov 2015
24
0
1
Synd att alla vill åka samma ställe ! Skoter Sverige är så stort ändå ! Har åkt både norr o söder men föredrar norr ut i Sverige ! Mindre folk bättre skotertur
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Hatet från skidåkande turister ja. På något sätt har dom fått för sig att min bakgård är deras park. När det visar sig att dom bara är gäster så börjar hatet.

Centraliseringen i Sverige har gjort att en liten grupp människor någon annanstans gör anspråk på vår mark. Avlyser den för mina intressen och kriminaliserar mitt liv. För att kunna göra det så måste man naturligtvis dessutom tvångsinsamla mina pengar för lön ska dom också ha.

Besluten måste flyttas ner på lokalnivå där vi kan se dessa människor i ögonen som vill beskära våra liv.

Det är naturligtvis lätt att begå misstaget att det ser lika ut hos er som hos mig. Jag talar alltid om hur det är hos mig.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nu handlar det inte bara om ev. markskador eller apelsinskalande "Stockholmares" trivsel på landet. Man ska också veta att skyddsområden också, eller oftast, skapas med tanke djurskydd och bevaransvärd fauna. Och ska respekteras till fullo! - Ju fler sådana här överträdelser som sker och rapporteras, desto närmare kommer vi närmare större restriktioner än vad vi har idag.
Märk väl att vi fortfarande är det friaste landet i Norden betr. skoteråkning. Vill vi ha det som i Norge? Eller Finland där led mer eller mindre gäller? - Vill vi ha det så, ja då är det bara att fortsätta med anarkin att flåköra i reglerade områden.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det är väl just det som är en del av Stugsittarns poäng… det bildas reservat från centralt håll i områden som inte behöver någon reglering av snöskoterkörningen, för just skoterkörningen i Stugsittarns fjällvärld stör inte vare sig naturliv för djuren har inte fött än och inte stör det friluftslivet, för det finns knappt en käft på hans domäner som inte åker snöskoter dit.

Annat är det i Dalarnas fjollträsk Sälen, där finns det fog för reglering men mest för folks eget bästa… man blir inte en duktig skoteråkare bara för att man har ny skoter med höga kammar som man kör 14 dagar totalt under en säsong (hårt generaliserat) och att släppa loss Sälenfjällen för friåkning åt alla skulle faktiskt inte vara lyckat.

Men även här i sydvästra Dalarna ser det ut att bli skoterförbud i blivande naturreservat, tyvärr säger jag, för det är områden som är snösäkra och inte har skidturister så någon fara för mark eller friluftsliv är det inte. Djurlivet har heller inte tagit skada under de 40-50 år som snöskotrar kört i de markerna, finns varg, björn, lo, kungsörn och järv här och även tillräckligt med älg för att Stora skogsbolaget ska gnälla om betesskador. Nej det känns idiotiskt att införa förbud för något som inte inverkar negativt på någonting annat än miljötalibanernas blodtryck...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Man ska också veta att skyddsområden också, eller oftast, skapas med tanke djurskydd och bevaransvärd fauna. Och ska respekteras till fullo!
Visst, områden som verkligen har speciell fauna eller djurliv ska tas om hand till eftervärlden.
Men det måste vara nåt galet, för jag tror inte att vår fjällvärld är så speciell att skotertrafiken måste vara så reglerad som den är.
Ta Dalarna som exempel där jag gissar att ca 90% av fjällvärlden är reglerad till endast ledåkning.

Nej det är folk i dom fina korridorerna långt från fjällvärlden som har förbudsiver...
När ska dom börja förbjuda båttrafik???
Nej just ja, dom har ju säkert båt själva, och man vill ju inte hugga sig själv i foten...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Djurlivet & faunan ja, tänk att det är här det finns, vargen undantaget vilket jag beklagar. Tänk om de som styr & ställer kunde ta hand om sin egen natur eller östersjön som är så förgiftad så folk bör undvika att äta fisken :eviltongue:
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Respektera skoterförbuden. Ifrågasätt de gärna men bryt inte mot dom. Skoterförbudsområden som inte respekterats här uppe har ofta inneburit större områden.

Skotertrafik i naturen syns även på sommaren..
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Respektera skoterförbuden. Ifrågasätt de gärna men bryt inte mot dom. Skoterförbudsområden som inte respekterats här uppe har ofta inneburit större områden.
Om förbudsivrarna hade tagit hänsyn till gamla färdvägar för fjällbefolkningen så hade respekten kommit av sig själv. Ge gärna ett exempel på att förbudsområdena har blivit större pga att någon brutit mot skoterförbud. Om så är fallet så visar det att hänsynen för naturen inte är drivande. Man vill helt enkelt inte ha snöskotrar i våra marker det är det som är det viktiga.

Skotertrafik i naturen syns även på sommaren..
Relevans jämfört med 4hjulings spår eller vattenkraft magasin gruvor & fotvandring ?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tja kommun är större än Skåne Blekinge & Halland tillsammans. Det finns inte så många naturbevakare eller Poliser som bevakar. Har du oturen och får dagsböter så kan notan bli hög. Typ 20 000kr. Vilket är helt absurt så klart :confused:
 

kallefant

Medlem
17 mar 2016
25
0
1
Ljusterö
Tja kommun är större än Skåne Blekinge & Halland tillsammans. Det finns inte så många naturbevakare eller Poliser som bevakar.
Ja, det var väl ungefär dit jag ville komma. Det spelar ju ingen roll vilka lagar och regler som införs, så länge ingen ordningsmakt ser till att de efterlevs. Då är det bara att gasa på