Jorm/blåsjön

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Enligt det väldigt luddiga papper som är utskickat till alla markägare så ska det gälla ovanför trädgräns, sen blir hela området norr om södra blåsjön nerstängt. Tur man äger en del värdelös skog där uppe som måste inventeras så man kan köra ändå.... har självklart inte skrivit på detta hittepå avtal.
Så det lär nog förhoppningsvis bli lugnt där uppe nu, synd för dom företag som lever på skoteråkare och turismen, men dom har själv varit med att ta fram detta påhitt.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nice, det där förslaget visar ju bara att _hela_ det befintliga friåkningsområdet runt Jorm/Blåsjön läggs om till reglerat, så skulle vara intressant med lite konkret info runt dessa planerade "friåkningsområden"...

Vad jag förstår är det än så länge "bara" tal om kalfjället.
Du menar att friåkningen uteslutande förläggs till kalfjället? Låter ju som en underbar framtid.

Enligt det väldigt luddiga papper som är utskickat till alla markägare så ska det gälla ovanför trädgräns, sen blir hela området norr om södra blåsjön nerstängt. Tur man äger en del värdelös skog där uppe som måste inventeras så man kan köra ändå.... har självklart inte skrivit på detta hittepå avtal.
Så det lär nog förhoppningsvis bli lugnt där uppe nu, synd för dom företag som lever på skoteråkare och turismen, men dom har själv varit med att ta fram detta påhitt.
Lär ju bli en jävulsk massa "tillsyn av mark" nästa säsong misstänker jag :)

Undantag från föreskrifter

Markägare, brukare eller dennes folk i samband med markens ändamålsenliga nyttjande, skötsel och tillsyn.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nice, det där förslaget visar ju bara att _hela_ det befintliga friåkningsområdet runt Jorm/Blåsjön läggs om till reglerat, så skulle vara intressant med lite konkret info runt dessa planerade "friåkningsområden"...



Du menar att friåkningen uteslutande förläggs till kalfjället? Låter ju som en underbar framtid.



Lär ju bli en jävulsk massa "tillsyn av mark" nästa säsong misstänker jag :)
Nja, om jag fick det riktigt förklarat så är det precis tvärtom
-kalfjället blir stängt från trädgränsen och uppåt, medan nedanför blir det reglerat enligt det förslaget som var tänkt att införas till den här säsongen.
...med förbehåll om att jag kan ha fått en feltolkning återberättad. :/
Det är så skönt med besked från myndigheter som kan bli lite hursomhelst beroende på tolkning...*lätt ironisk*
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nja, om jag fick det riktigt förklarat så är det precis tvärtom
-kalfjället blir stängt från trädgränsen och uppåt, medan nedanför blir det reglerat enligt det förslaget som var tänkt att införas till den här säsongen.
...med förbehåll om att jag kan ha fått en feltolkning återberättad. :/
Det är så skönt med besked från myndigheter som kan bli lite hursomhelst beroende på tolkning...*lätt ironisk*
Ska se om jag hittar åt avtalet som de har skickat ut så ska jag ta en bild på det...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ok men då är det iaf "åt det bättre hållet", även om det verkar konstigt att man enbart skulle reglera körningen baserat på trädgränsen. Även om man såklart är för "hållbar friåkning" (vem är inte det liksom) känns vägen/åtgärderna inte helt klara.

Är väl bara att vänta på mer konkret info men just nu är det som att man bara bestämt fas 1. Dvs ett beslut på att hela området ska gå att reglera, men att fas 2; vad exakt som ska regleras och hur är inte klart än. Eller så delger de inte den infon för ens på mötet.

Men som Mr Statham skulle säga innan man vet mer: "-Don't get your panties in a twist".
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska se om jag hittar åt avtalet som de har skickat ut så ska jag ta en bild på det...
Vore kul att se!


Verkar ju hända lite nu.
Strömsunds kommun söker personal som ska arbeta som "Naturvärd" i Frostviken.
Har ju svårt att se att dom tillsätter en sådan tjänst för att få folk att hålla sig till lederna.
Så nån typ av lösning för friåkningen verkar ju vara på gång.

http://www.stromsund.se/23129.html

Du har mycket god lokalkunskap om Frostvikenområdet och stark vilja att lösa Frostvikens skoterutmaning tillsammans med övriga medverkade i projektet.
En del av arbetet kommer att ske på fjället och det är därför ett krav att du är en van och god skoterförare.
Strömsunds kommun är samiskt förvaltningsområde och därför är kunskaper i sydsamiska eller samisk kultur meriterande.
Asker:
Låter ju som en perfekt tjänst för dig.
Fan, du har ju tom en Same-skoter!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vore kul att se!


Verkar ju hända lite nu.
Strömsunds kommun söker personal som ska arbeta som "Naturvärd" i Frostviken.
Har ju svårt att se att dom tillsätter en sådan tjänst för att få folk att hålla sig till lederna.
Så nån typ av lösning för friåkningen verkar ju vara på gång.

http://www.stromsund.se/23129.html


Asker:
Låter ju som en perfekt tjänst för dig.
Fan, du har ju tom en Same-skoter!
Här är avtalet:






Jag får ta och fota sida 4 och 5 också då jag tydligen inte gjort det..

Jo det jobbet hade passat riktigt bra, dock har jag svårt att jobba i ett projekt jag själv inte tror på...
Dock har jag ingen sameskoter längre, den har gått vidare. Kör med vinterträdcamo nu :)
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Låter ju som fullständig katastrof detta. Nu begränsar dem ytorna och då kommer de ytor som finns kvar bli kraftigt befolkade och så stänger dem dessa områdena med om ett par år...
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
faan va less man blir, har varit uppe å kört i blåsjön ett gäng gånger å jag ser inte det STORA problemet. man ser ju knappt andra skotrar. Hur många plant förstörs varje år? kan ju inte vara många, vem faan vill köra på hyggen när man är i detta paradis?

Inför en avgift och låt åkningen vara som den är, terrängkörningslagen är bra så länge den följs och kollektiv bestraffning är väl inte lagligt?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Det räcker med att några personer gör fel så får det konsekvenser för alla! Turism, skoteråkare, lokala företag etc.
Det innebär ett kollektivt ansvar mellan skoteråkare att se till att ingen vildhjärna sabbar för alla.

Ett sådant ansvar läggs på skoteråkare i reservat på flera ställen just nu, t.ex Drevfjället i Dalarna.
http://www.lansstyrelsen.se/Dalarna/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturresvaten/alvdalen/drevfjallen/Pages/nytt-beslut-och-ny-skotselplan-for-drevfjallen.aspx