Trycktäta förgasare?

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Efter en väldigt lång tid i exil från detta forum då det gjordes om från skoterleden till snowmobile så har jag återvänt hit.

Jag har ett projektbygge på gång som skall vara klart till vintern (kommer förmodligen en projekttråd).

Jag behöver dock forumets hjälp för att kunna hitta någon som trycktätar förgasare (Keihin CVK 36) då det är ett turboprojekt.

Så fyll gärna i med kontaktinformation om ni vet av något företag som åtar sig ett sådant Jobb.

Tack på förhand // Micke :amuse:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De gör du själv för de är för litet jobb för en firma. Enda göra är att limma igen onödiga avluftningar och borra ett hål i trotteln.

1. Borra ett 3-4mm hål genom trotteln så de blir tryck upp till OVAN membranet.
2. Limma igen de avluftningsnipplar som inte behövs för trycksättning av flotörhus.
3. Flotörhuset trycksätts genom att man sätter en slang från ett pitotrör innan plenum och till en av förgasarnas avluftningsnipplar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jättetack för hjälpen Boost. Lika saklig och trevlig som förr.
OBs jag skrev fel ang borrhål upp genom trotteln! De gäller bara "vanliga trottlar typ rundtrottel och flatslideförgasare! Du hade ju vacumtrottel och då brukar de vara en färdig luftkanal upp till ovan membran i förgasarens insug bakifrån räknat så blir automatiskt rätt tryck ovan membran. Men kolla så de verkligen är en kanal däremellan för om de inte är så måste man dra en slang från plenum till ovan membran.
 

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Stämmer det är en färdig luftkanal upp. Verkar bara vara trycksättningen till flotörhuset som jag har kvar att göra. Ser att de avluftningsnipplarna som man ska trycksätta är väldigt små hål. Är det något man måste borra upp och göra större för att få rätt tryck ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Stämmer det är en färdig luftkanal upp. Verkar bara vara trycksättningen till flotörhuset som jag har kvar att göra. Ser att de avluftningsnipplarna som man ska trycksätta är väldigt små hål. Är det något man måste borra upp och göra större för att få rätt tryck ?
De duger med de små avluftsnipplarna som sitter där standard men du bör förgrena ytvå avluftsnipplar och vidare till pitottrör. Utnyttja bägge sidor av pitotröret för inlopp från flotörhus. Kolla så inte dina förgasare har en överflödningsrör som sitter rakt upp från flotörkoppens botten. De röret måste också plastas igen isåfall.

På sporthoj.com bör du läsa turbokonverteringsguiden där står allt du behöver veta hur du ska trycksätta gasarna och mycket mera. Gör gärna ställbart pitotrör för de underlättar bestyckningen avsevärt,,, sök bilder på det så ser du hur enkelt de är utfört.

Läs även denna lite mer ingående beskrivning av trycksätning vacumfuggar. https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?104423-t%E4ta-f%F6rgasarna&highlight=st%E4llbart+pitotr%F6r


https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176421-Turbokonverteringsguide-Nyb%F6rjare!
 
Last edited:

Zipota

Aktiv medlem
26 mar 2016
70
1
8
34
Sweden
Tack för infon men då jag trycksätter avluftningen på flotörhuset så under jag vad som händer då jag inte har laddtryck ? rinner inte soppan ut genom slangarna då? känns helskumt det här och hittar inget utförligt med bilder hur folk har gjort.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Flottören och nålventilen ser ju till att hålla någotsånär konstant nivå i flottörhuset. Eftersom luftningsöppningarna mynnar ovanför bränslenivån, så är det ingen risk att det kommer ut bränsle genom ventilationen även om laddtrycket plötsligt minskar. Bensin är ju en vätska, som har konstant volym oavsett tryck.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för infon men då jag trycksätter avluftningen på flotörhuset så under jag vad som händer då jag inte har laddtryck ? rinner inte soppan ut genom slangarna då? känns helskumt det här och hittar inget utförligt med bilder hur folk har gjort.
Bränsletrycket är styrt via Tryckstyrd bränsletrycksregulator så du har alltid samma eller max 0,1-0,2 bar högre bränsletryck vs turbotryck därför flödar de inte över då du turbotrycket sjunker. Bränsletrycksregulatorns styrtryck tar du från valfritt ställe i plenum.