Flytta till Kanada under 1 år

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Hallå!


Jag har funderat på att flytta till Kanada under 1 år i något som kallas Youth Exchange.
Jag siktar på att hamna i Revelstoke, British Columbia. Jag är i sökandet efter visum nu och jag har lite problem med att förstå hur jag söker just det här visumet utan att besöka svensk-kanadensiska ambassaden personligen.


Jag letar efter någon som har egna erfarenheter av att fara iväg på det här sättet och som vill dela med sig av vad de lärt sig. :)


Tanken är då att fara över nästa sommar och stanna i 1 år om turen håller i sig och jag hittar något kneg där borta. Att jag far dit redan på sommaren är för att man ska ha en chans att hinna ställa sig in där borta, söka bostad och hitta något jobb.


Tips, erfarenheter och om någon har koll på hur jag nu söker visumet är högt uppskattat!


Med vänlig hälsning Ogge.


(Ber om ursäkt för en flummig text, sen jag gick ut skolan har jag inte skrivit en text längre än mitt cv)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Inget svar på din fråga, men går det inte att ringa ambassaden och fråga? Dom bör ju ha koll kan man hoppas. =)

Lät ju duktigt roligt iaf. Hoppas du kommer iväg. =)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
En gång i slutet av 90-talet blev en av mina kollegor ivägskickad till Kanada på ett tjänsteärende, först skulle han bara vara där några veckor men det blev ett halvår i slutänden. På den tiden skulle man fylla i syftet med resan i visumansökan, och det var mycket viktigt att INTE skriva "Work" eller något liknande där. Det gick däremot bra i hans fall att skriva "Business", men det kanske inte är riktigt relevant i det här fallet.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Inget svar på din fråga, men går det inte att ringa ambassaden och fråga? Dom bör ju ha koll kan man hoppas. =)

Lät ju duktigt roligt iaf. Hoppas du kommer iväg. =)

Haha smart, använder telefonen till så mycket annat att jag nästan glömt bort att den går att ringa med. :whistle:

Ska ringa dit och kolla, men på ett mail jag skickade till Sveriges Ambassad i Kanada så fick jag till svar att dom varken svarar eller hjälper till med såna frågor. :blink:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
En gång i slutet av 90-talet blev en av mina kollegor ivägskickad till Kanada på ett tjänsteärende, först skulle han bara vara där några veckor men det blev ett halvår i slutänden. På den tiden skulle man fylla i syftet med resan i visumansökan, och det var mycket viktigt att INTE skriva "Work" eller något liknande där. Det gick däremot bra i hans fall att skriva "Business", men det kanske inte är riktigt relevant i det här fallet.
Vet inte hur relevant det blir, men ska ha med det i bakhuvudet. :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Förra sommaren hade jag en ung amerikansk fiskeluffare som gäst några dagar och han hade jobbat på en nationalpark, tror det var Glacier National Park som ligger på gränsen US/CAN. Nationalparken hade iaf många europeiska studenter och gästarbetare. Kan vara värt att kolla upp! http://www.glacierparkinc.com/careers/international-programs/
Klart värt att kika på! :D
Jag tycker att det är roligt att så många av er engagerar sig och delar med sig av tips och idéer. :D
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Klart värt att kika på! :D
Jag tycker att det är roligt att så många av er engagerar sig och delar med sig av tips och idéer. :D
Haha, önskar väl på sätt och vis att man var 20 år igen och världen låg öppen för mina fötter... :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Haha, önskar väl på sätt och vis att man var 20 år igen och världen låg öppen för mina fötter... :)
Hehe ja det kanske blir så när man växer upp ^^

Går iaf bra med ansökan, krångligt via hemsidan men det går framåt! :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Du förstår ju att du har satt dig i ett läge att om detta blir av så krävs det någon form av blogg/forumtråd om denna resa. Men mycket bilder. =)
 

lumi

Ny medlem
14 sept 2016
2
0
1
Sen finns ju alltid möjligheten att jobba på distans, typ ha en dator med sig, jobba några timmar här och där på något svenskt företag så att du får lön i Sverige men kan ta ut pengarna där. Såg tex. http://www.arbetskladerna.se/ sökte någon som kunde göra något på distans, men vet inte om det är aktuellt längre. Testa att ringa och fråga runt vad som finns, den som lyckan söker... :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Angående arbete på distans kommer jag kolla upp det lite längre in i framtiden om det blir aktuellt, men tack för tipset! :)

Självklart kommer jag ha någon form av "blogg" förmodligen kommer jag göra en ny tråd här på forumet. :D

Gjorde ansökningen och fick först ansöka om, tillstånd att ansöka `suck.
När jag gjort den och fått den godkänd hade jag 30 dagar på mig att fullborda min ansökan med passuppgifter, cv på engelska (eller franska om man känner för de) plus en hel del annat.
Problemet uppstod då jag behövde något typ av belastningsregister från polisen, det skulle ta upp till 14 dagar att få hem. Idag passerade det 30 dagar sen jag påbörjade den delen av ansökan utan att ha sett röken av de papperna så jag ska ringa polisen och sen göra ett nytt försök när jag fått hem det.

Jag måste tyvärr börja om från början med att "ansöka om att få ansöka" då (som jag förstår det) man bara får söka samma typ av visum 1 gång på varje sån här grundansökan.

Well, det är väl vad som hänt än så länge! :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tjoho härligt! Inte alls avis! ;-)

Suttit och läst bloggen som konkurrerande nättidning har om killen som är i NA och kör. Man ångrar ju lite att man var för feg för att förverkliga något liknande. :)
Testa kontakta diverse tidningar om du får skriva en blogg eller något för dom. Kanske kan ge lite ekonomiska fördelar. :)
Förutsatt du gillar att skriva dvs.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Tjoho härligt! Inte alls avis! ;-)

Suttit och läst bloggen som konkurrerande nättidning har om killen som är i NA och kör. Man ångrar ju lite att man var för feg för att förverkliga något liknande. :)
Testa kontakta diverse tidningar om du får skriva en blogg eller något för dom. Kanske kan ge lite ekonomiska fördelar. :)
Förutsatt du gillar att skriva dvs.
Bra idé! Det ska jag tänka på! :)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Ja, visumet är klart och biljetter köpta.
Försökt läsa på mycket angående bil och skoterköp också! :)
Om någon här har varit dit och skulle vilja offra en del av sin tid så vore jag tacksam. Jag har en del frågor för att komplettera kunskapen :D

Det stora problemet verkar dock vara att hitta ett vettigt boende, har någon känningar där borta så hör gärna av er!
Är i första hand ute efter att hyra ett hus, behöver inte vara centralt, får gärna ligga utanför samhället. :)

Och kan tillägga att det är till Revelstoke jag hade tänkt åka, minns inte om jag skrivit det tidigare i tråden. :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja, visumet är klart och biljetter köpta.
Försökt läsa på mycket angående bil och skoterköp också! :)
Om någon här har varit dit och skulle vilja offra en del av sin tid så vore jag tacksam. Jag har en del frågor för att komplettera kunskapen :D

Det stora problemet verkar dock vara att hitta ett vettigt boende, har någon känningar där borta så hör gärna av er!
Är i första hand ute efter att hyra ett hus, behöver inte vara centralt, får gärna ligga utanför samhället. :)

Och kan tillägga att det är till Revelstoke jag hade tänkt åka, minns inte om jag skrivit det tidigare i tråden. :)
Man undrar ju hur det gick?