Torwue Wing till förgasare

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag sätter in sådana på alla motorer jag trimmar de ger rappare "lite rappare svar" och lägre förbrukning men framförallt blir de lättare att bestycka in förgasarna bra/rätt.

Kolla i mitt album på bild 21 så ser du hur jag fräst in en Powerwing i baken på gasaren. Jag sätter dem i fram förgasare i de flesta fall eller en före trottel och en efter på de mest effektiva förgasarna jag bygger om.
Köpesvingar vill jag inte ha för de är klumpiga metallskrot som minskar flödet i förgasaren. Den vågräta vingen är helt onödig den hämmar bara flödet och gör ingen nytta!!
Jag fräser in ett spår i förgasarnas hals och limmar fast en epoxylamminatskiva som är 1mm tjock för de ger minst flödeshämning.

Du skicka förgasarna till mig så sätter jag in powerwingar om du vill pm,a för pris.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Hej! Detta knep funkar faktiskt bra. Gjorde egna vingar när jag höll på å trimma livet ur moped motorer. Samt på en cross 125 2t jag haft. Den vart mer lättrörd å botten stark. Inga 20% effekt påslag men gav skillnad :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kan hålla med att detta knep funkar riktigt bra, blir mycket bättre gasrespons. har provat på 2st crossmotorer, den ena 250 2t och det gjorde en jäkla skillnad i gasrespons. Provade med och utan i 500cc 2t och även där en enorm skillnad, trodde inte det skulle göra så stor skillnad på 500an, då det borde vara tillräckligt sug i den ändå och samma storlek på förgasare som 250in.
Har bara satt blad i början på förgasaren och in till trottel, inget mer efter det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Konstigt att det inte sitter original när det verkar göra sån pass skillnad!
Ja lite konstigt faktisk, fördelen med detta är att man får som två olika storlekar av förgasaren i ett. Upp till halv gas så fungerar förgasaren som en liten förgasare och över det som normalt.
Men att det inte sitter original kan nog bero på driftsäkerheten, för eller senare kommer detta blad gå sönder och följa med in i motorn.
Där har nog boosts variant en fördel då ett epoxylaminat inte gör så stor skada om det följer med in.
Sen är det inte alltid en fördel med en motor som svarar för bra för crosskörning, blir inte alltid lättkört då.
Men på quaden vill man ha det som går att få ur motorn och det ska bara smälla till :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Läste någonstans att det tar bort den höga tomgången som blir en stund efter man släpt gasen. Gäller tydligen på Mikuni Tm-38 och TM-40.
De blir lite mer drag upp ur nålmunstycket och tomgångsbränslehålet med vinge och därmed fetas hela lågfartsregistret på en aning. De blir som du satt i större lågfartsmunstycke och höjt trottelnålen 2 snäpp med vinge därför fixar vinge hög tomg som beror på snål best. De inte helt ovanligt att man får justera ner trottelnålen och snåla lite på luft/bränsleskruvarna med vinge men prova först som bestyckningen är nu.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
De är nog en kostnadsfråga att de inte sätter in Powerwing för förgasaren funkar bra utan winge också.
Självklart så vrider och vänder alla tillverkare på allt för att få en billigare produkt.
Men man måste ju väga fördelar mot kostnaden.
Detta låter som en otroligt liten kostnad som ger en klart märkbar förbättring.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Funderar på att montera en Holtzman tempaflow.
Finns det någon fara att den och vingen stör varandra på något sätt ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk