Skjutsa på x-trim

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Hej!
Jag har surnatur på polaris leveranstid på ny maskin och priserna på tillbehör!
Grunnar på att bytaut polarisarna till 2 nya x-ttrim en 3500 re och en 900 ace
Hur funkar dom att skjutsa på?
Det är 2 i stort sett vuxna som ska åka på varje maskin!
Hur är pps2 boggien jämfört med switchback boggin (axys) på guppig led ? Nån kanske vet???

Med vänlig hälsning, stefan
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
PPS2 boggiens styrka är just guppig led.

Ska man åka mycket med två fullvuxna på så vill man spänna på förspänningen och köpa till dubbeldynan med värmda handtag och ryggstöd.

Då är det inga problem att skjutsa på den.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har själv en äldre xtrim och pps:en är väldigt trevlig att skjutsa med. Brukar dock göra den lite mjukare med lite justering av högfartsinställningen då tempot med passagerar oftast inte är i samma farter som när jag kör själv.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
En fundering till!
Det lutar åt en 900ace, är den tungkörd????
Beror på vilken typ av körning du tänker dig? Köra led med passagerare, mycket smidig tyst och åkkomfort. Köra i granskog i brant terräng inte så smidig.
Av det jag provat min fars xtrim 900ace så tycker jag det är en perfekt maskin för den som glider runt själv längs leden eller enklare lössnökörning. Högt tempo på guppig led fixar den också men främre boghidämparen kan man nog byta till en kralligare om det är den huvudsakliga typen av körning. Dra pulka och transportera passagerare fixar den perfekt. Men om man tänkt sig utforska branter och teknisk terräng så tror jag man blir lyckligare på en annan maskin.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag har också varit ute å provkört xtrim 900ace och som touringmaskin är den riktigt mysig att köra och jag upplever den inte klumpigare än någon annan xtrim.

900ACE har dock inte det där extra trycket som tvåtakts 800:an har när man trycker fullt och vill få upp skidorna för att komma över ett krondike eller när man behöver komma de där sista centimetrarna upp för brantbacken i meterdjup lössnö så man ska nog närmast jämföra den med tvåtakts 600:an rent kraftmässigt.

Jag tycker att xtrim är en bra balans mellan led och lössnö eftersom den uppför sig riktigt trevligt även utanför led så behöver man inte vara rädd för att köra fast när man åker ospårat.

Jämfört med den Polaris 600 cfi 136" från 2007 som du kör nu så kommer den nog kännas smidigare eftersom den är mer välbalanserad och den går minst lika bra i lössnön.

Men ett tips kan vara att investera i framvagnsförstärkningen eftersom den är lite klen i rex2 chassit.

Ett prisvärt alternativ just nu är utförsäljningen av 2016 års Lynx 49 Ranger 900 ACE Touring.
Den är väldigt lik xtrim men har lite annan utväxling i variatorn och längre matta men den är redan försedd med touringutrustning.
Den kostar bara ca 115 000 just nu så det är ett bra pris för en ny skoter med den utrustningen.
 
Last edited:

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Mycket läsvärda ord från er! Tack!
Ska väll tilägga att jag inte uppdaterat min profil på ett tag😐
Det är fruns 600lxt som ska bytas mu, den e ju rätt lik min gamla iq så det låter bra att ace,n är smidigare. Frun e lite klen i kropoen så hon vill inte ha en mer tungstyrd maskin!
Centrrdämoar problemet verkar alla märken ha så det får man väll titta på om så e,
Engans brukar lösa det galant!
Vad gäller rangern så tror jag den blir för lång för oss.
Å klättrai berg får hon inte göra för mig för det är så jävla jobbigt att grävs upp skotern med packväska å allt😀
Så det blir mest ospårad led för oss å lite fjällåkning.
Effektmässigt har polaris 600 alldrig varit för klen så då borde 900 ace räcka, särskilt som frun använder båda skidorna att styra med!
Å inte gärna vill hoppa över diken!
Det blir nog en 900ace!!!
Nu ska jag bara bestämma om jag ska sopaiväg axysen till förmån för en re x-trim också😬
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
900ACE har dock inte det där extra trycket som tvåtakts 800:an har när man trycker fullt... ... så man ska nog närmast jämföra den med tvåtakts 600:an rent kraftmässigt.
900ACE har 90hk.
Så jag vet inte hur man ens kommer på tanken att jämföra den mot en 150hk 800:a?
Den är klart svagare än 600:an också, men kan kännas lika pigg om den har lite mer pulver i mellanregistret.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
900ACE har 90hk.
Så jag vet inte hur man ens kommer på tanken att jämföra den mot en 150hk 800:a?
Den är klart svagare än 600:an också, men kan kännas lika pigg om den har lite mer pulver i mellanregistret.
Lynx skriver inte ut HK lika tydligt längre så om man bara ser till motorstorlek så kan det vara lätt att tro att 900ACE skulle vara i närheten av 800 e-tec om man inte känner till motorerna sedan förut.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
600 e-tec är på 84kw enligt transportstyrelsen, så det blir väl typ 114hk.

Tidigare kunde man läsa ut effekten i spec:arna för skotrarna men till årets upphottade hemsida så försvann de uppgifterna.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Köpte en 900ace xtrim till frun!
Har nu åkt ca 50mil på den
Den e helt klart den mest färdiga ur kartong skotern vi köpt!!
Funkar så jävla bra att skjutsa p åka själv på i alla lägen!
Frun e kanonnöjd!!
Enda smolket i bägaren ännu så länge är att det står ski-doo på handtagsskydden till passageraren😕

Hag åker fortfarande axys, men byter nog när tillfälle ges!
Skulle nog vilja ha en re x-trim med 900ace motorn och turbo😬
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det stod ski-doo på mina också fast det var återförsäljaren som upptäckte det så han bytte när den var inne på service. Han tyckte att det gjorde mer ont för honom än för mig att det stod fel :)
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Det stod ski-doo på mina också fast det var återförsäljaren som upptäckte det så han bytte när den var inne på service. Han tyckte att det gjorde mer ont för honom än för mig att det stod fel :)
Intressant!
Min handlare hävdar att det inte finns några som det inte står ski-doo på!!!
Vilken handlare fixade detta åt dig?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Johanssons maskin i Vännäsby.

Det finns inget ryggstöd det står lynx på, men det går byta själva handtagsskydden.
Det var tydligen en servicebulletin som jag förstod det att de skulle bytas för jag betalade inget för det.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Johansson verkar det vara ordning på!
Jag ringde dit ich förklarade problemet med sttmin åf sa att det inte fanns nå andra handtagsskydd,det samtalet slutade med att jag hade alla artikelnr som behövs! Heder åt dom!

När hag sen sa till minåf ATT det fanns andra skydd, så kunde visst dom också fixa fram dom😐