Freeride 137 2017 - Kända fel

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Hej,
Går i tankarna att slå till på en Freeride 137". Man får en 2014 årsmodell med ca 200 mil på mätaren för runt 80 000kr, vilket känns som mycket skoter för pengarna.

Jag tänkte höra om det är något speciellt man ska akta sig för. Några speciella motor-, rem- eller chassiproblem? Polaris motorer är väl "långmilare" när de gått 500 mil. Hur är det med 800 E-tec, går de generellt 500 mil utan problem? :)
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Motorn behöver du inte oroa dig för, däremot remproblemen lär du märka av. (har haft en 14)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Vid 500mil oavsett märke hade jag bytt överdel dvs kolvar ringar bult och nållager nya packningar och inspektera cylindrar eftersom man vet inte hur hårt maskin har gått varmkörning osv. I samma operation hade jag också lagt nytt fett i ram lagrena av samma anledningar. Kostnar nog närmare 10 på verkstad men fungerande maskin du kan lita på . Tråkigt med haverier mitt i säsongen med oftas än högre kostnad än planerad förebyggande underhåll.
 

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Vid 500mil oavsett märke hade jag bytt överdel dvs kolvar ringar bult och nållager nya packningar och inspektera cylindrar eftersom man vet inte hur hårt maskin har gått varmkörning osv. I samma operation hade jag också lagt nytt fett i ram lagrena av samma anledningar. Kostnar nog närmare 10 på verkstad men fungerande maskin du kan lita på . Tråkigt med haverier mitt i säsongen med oftas än högre kostnad än planerad förebyggande underhåll.
Okej, det är nog smart innan det blir totalhaveri. Tack för svaret! :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Remproblemen blir värre med lång matta och fullgaskörning i djup snö. En kortare maskin som 137" har större chanser att undvika den sortens körning eftersom man kanske håller sig ifrån de värsta ställena.

Remmen går pga värme och flex i chassit, dvs typfel hos BRP. Genom att använda huvudet sparar du remmen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Remproblemen blir värre med lång matta och fullgaskörning i djup snö. En kortare maskin som 137" har större chanser att undvika den sortens körning eftersom man kanske håller sig ifrån de värsta ställena.

Remmen går pga värme och flex i chassit, dvs typfel hos BRP. Genom att använda huvudet sparar du remmen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
En kompis 2014 renegade 800 käkade remmar, utan att alls ens vara i närheten av att plåga, var dessutom bara 50-60 cm me puder, vilket var synd då skotern annars såg ut som ny och var fin att köra. Men en rem på 6-7 mil lugn körning som sämst är inte i närheten av godkänt
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nä det är det inte... Det skiljer dessutom mellan exemplar så kvaliteten kan ju inte sägas vara på topp direkt.

Man skall nog ha i minnet att en rem är dyr och den redan höga milkostnaden kan bli astronomisk när remmar går i parti och minut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
De modeller som tar en rem på 6 mil vanlig körning, har inget annat än ett riktigt problem = trasiga komponenter i variator eller helt felställd motor. Det handlar inte om att en maskin ta en rem på några mil för att "ski doo flexar i chassit". Handlar det om flex, så flexar alla lika mycket. Jag har i dagsläget min tredje etec (13 summit, 11 xrs och 15 freeride 137") och ingen har käkat rem.

Sen måste man tänka på att det finns en värmepunkt där corden flyger, du kan alltså med en 100 procentig maskin, om du vill, få remmen att smälla rätt snabbt.

Om du är den som inte plågar den dom där överdrivna sista sekunderna, kan du klara dig länge.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
De modeller som tar en rem på 6 mil vanlig körning, har inget annat än ett riktigt problem = trasiga komponenter i variator eller helt felställd motor. Det handlar inte om att en maskin ta en rem på några mil för att "ski doo flexar i chassit". Handlar det om flex, så flexar alla lika mycket. Jag har i dagsläget min tredje etec (13 summit, 11 xrs och 15 freeride 137") och ingen har käkat rem.

Sen måste man tänka på att det finns en värmepunkt där corden flyger, du kan alltså med en 100 procentig maskin, om du vill, få remmen att smälla rätt snabbt.

Om du är den som inte plågar den dom där överdrivna sista sekunderna, kan du klara dig länge.

Håller med, till 100%!!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
min -15 tog rem vet även 137" som tog mycket rem. Fel på dessa, ja den som det visste. Alla vet hur man stoppar dessa "icke problem" med remätande men ingen har eller känner en person vars maskin äter rem. Rätt intressant om du frågar mig.

Fin maskin då den går dock.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
De modeller som tar en rem på 6 mil vanlig körning, har inget annat än ett riktigt problem = trasiga komponenter i variator eller helt felställd motor. Det handlar inte om att en maskin ta en rem på några mil för att "ski doo flexar i chassit". Handlar det om flex, så flexar alla lika mycket. Jag har i dagsläget min tredje etec (13 summit, 11 xrs och 15 freeride 137") och ingen har käkat rem.

Sen måste man tänka på att det finns en värmepunkt där corden flyger, du kan alltså med en 100 procentig maskin, om du vill, få remmen att smälla rätt snabbt.

Om du är den som inte plågar den dom där överdrivna sista sekunderna, kan du klara dig länge.
Det har du rätt i, men tyvärr kommer man till den punkten oerhört snabbt på berörd maskin. Jag släpper aldrig av för att "kyla" remmen å den körningen funkar absolut inte på brp tyvärr. Efter märkesbyte så försvann mina remproblem. Men i övrigt är fr 137 en kanon maskin som är jävligt rolig att köra!
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Värt att nämnas är väl att jag haft variatorkit på alla mina maskiner, jag ser det nämligen inte så konstigt att en fabrikskalibrering från brp inte riktigt pallar trycket.

Förövrigt så menar jag inte att man ska behöva släppa av för att kyla remmen, utan snarare att en viss procent av åkare alltid ska ta steget lite längre än andra. (Pin and wiggle i 3 minuter, sen 3 kilometer upphill för lite mer pin and wiggle....osv tills 3 mil avverkats å remmen smullit...)

Verkligen är så att (nu kommer jag inte ihåg dom riktiga temperaturerna) att en rem kan hålla 300 mil å komma upp låt oss säga 150 grader tusentals gånger, men kommer du upp i 180 grader kan den smälla direkt... Hehe nåt sånt.

Dynamo joe har lite temperaturer på när remmarna smäller, och det är just det, vid en viss temperatur är det kört. Några grader mindre kan hålla i evighet.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Märkligt att det bara är på BRP-s maskiner det händer då... TRA-variatorn är säkert EN av bovarna i dramat, men eftersom problemet inte verkar finnas på enstaka maskiner kan det ju inte vara hela sanningen.

Nåja, det finns andra för-/nackdelar som måste vägas in men helt klart är det där med remproblem det dyraste fel du kan ha på en maskin.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Alltså, tra kanske inte är den bästa..ok. Men enligt mig så är hela historien om att brp skulle vara ett fenomen utan dess like en ren myt. Kan inte fatta hur den kan leva så starkt och länge.

Jag har haft tre maskiner utan problem, min kollega med familj har kört otaliga xp och xm maskiner, dom är rena brp fantaster. Aldrig varit missnöjd. (3 maskiner i familjen, uppbyte vartannat år ungefär)

En körkamrat har nu sin tredje ac(2013,14,15, det är hans första som inte käkar rem, och då pratar vi att dom tidigare 2 verkligen gillade remmar, även hans nytro innan dom tog sin första rem för snabbt.

Tittar jag på min omgivning, med alla fakta jag har, finns det Inga belägg för detta.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Märkligt att det bara är på BRP-s maskiner det händer då... TRA-variatorn är säkert EN av bovarna i dramat.
Det är inte så att andra märken funkar för allt från fabrik.
Min och ett par kompisars rmk vill ha rem vid hård körning med original stup.
Dom funkar bättre än brp, men är inte felfria.
Mycket sitter i körsätt.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Problem med 137" är väl att de har en högre drevning än de längre. Variator setup standard på etec är dessutom väldigt fjollig för lössnö. Kör du nerdrevat och eller v-kit så är det inte sämre än andra. 270 mil på Freeride 154" -16 å den hade original remmen kvar. Men kan man köra sönder en rem på 6 mil så bör man inte klaga, den har ju inte blivit inkörd alls, dvs gummit separerar snabbt å mindre lustigt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Är det inte så att de första 5-10 milen är lättast att förstöra en rem på dessutom om man är vårdslös. De ska väl köras in och gör man inte det så kanske de är sämre än normalt.
Vår summit xm 146" -13 är helt original och vi körde ca 200 mil på remmen förra säsongen. Jag har ingen aning om hur långt remmen hade gått innan. Den ser felfri ut i dagsläget. Körningen har varit varierat från ren ledkörning, pulkadragning, myrsurf och där det har varit riktigt tungt och djupt. Just när det var djup tung snö funderade man hur länge det skulle hålla men man får ha lite känsla och kanske släppa av i tid.

Nytron tror jag hade ännu sämre förutsättningar då jag körde på samma ställen men den fick jobba mer pga att det var en kort maskin i grunden men den verkade remmarna hålla bra precis 500 mil/st. Vid 1015 mil satte jag dit 3:e remmen och den andra remmen sattes dit när jag köpte den vid 503 mil. Ägaren innan hade aldrig bytt rem.

Grannen hade en M1100 som verkade käka remmar i parti och minut så han bytte till en 2015 freeride 154" (variatorkittad) och det verka funka så BRP kanske inte är sämst...

När frågan ändå är på tapeten...hur klarar sig remmarna på Summit T3 154" ? Det är ju helt klart annan karaktär på variatorsetupen jämfört med 146":aren. Jag har bara kört in den i garaget i ca 15 m men den hoppade mer fram som en groda den korta sträckan. Betydligt aggressivare karaktär.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Kör man freeriden på ställen där en nytro tar sej fram är det nog ingen konst att skona remmen. Jag brukar vända ner och ta en annan linje när det börjar lukta bränt, 3e 800 sen 2013 och har ännu inte sprängt rem men däremot bytt när den börjat separera