Drivaxlar problem?

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Sitter och läser forumet på hardcoresledder och ser en tråd om någon som byter ut slitdelar på en arctic f800rr.
Dom skriver mycket om att drivaxlar på arctic RR smäller av och att det finns flera uppdateringar på just detta och att lagret vid sekundär variatorn har en sjukdom att gå sönder redan vid låga mil. Jag har varken hört eller sett något på detta forum eller från nån annan om att det är dåliga drivaxlar.
Någon som hört nått om detta problem i Svea rike?
Finns det någon som har koll på vilka uppdateringar som är på dessa modeller?


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Med Drivaxeln så menar jag den mellan sekundär och kjedjehus

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ser man historiskt på saken så har ju Arctic haft en del problem med drivaxlar förr i tiden (90-talet, kanske även ännu tidigare). Problemet var att axeln hade för stor tolerans på diametern och det gjorde att på en del axlar satt lagret inte riktigt fast trots låsningen med excenterring utan kunde börja "vicka" och så småningom nöta ner axeln. På min gamla Wildcat har det hänt både med lagret vid sekundärvariatorn och med vänster drivaxellager. Vid variatorn blev det till att svetsa på material på axeln och sedan svarva till rätt dimension, på drivaxeln var det bara att svarva ner från 1" till 25,0 mm och sätta dit ett metriskt lager istället. När man gör (eller låter en verkstad göra) ett sådant jobb är ett tips att följa rekommendationerna från SKF eller någon annan känd lagertillverkare om toleranser.

Det kan ju tänkas att det är det gamla dåliga ryktet som hänger kvar, och om något enstaka haveri inträffar på moderna maskiner så dammas ryktet snabbt av och blir aktuellt några år till.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Okej hade faktiskt inte en aning om att dom haft det poblemet förr. Tanken slog mig att dom kör vell mycket med dubbade mattor i staterna och det kan kanske också vara en bakomliggande orsak?
I Kommentarerna verkade det gälla de nyare

Ska försöka länka till det om de går på taptalk

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Kom en ny tråd på hardcoresledder angående att sekundär axlarna går av. Vill veta om det hänt för någon här?


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Känner en som den gick av på 12a hcr efter typ 100mil. Min 12a är då hel efter ca 1200mil men lagret var slut för typ 50 mil sedan så det är bytt.
 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Okej redan så tidigt som 100 mil men då hade han garantin kvar som tur var
Sämre nu för en annan som gått ur garantin. Blir inte billigt om det smäller :/
Rykte av sekundären häromdagen och såg det står China på lagret. Det räcker för att jag drar öronen åt mig blir att jag ställer mig till våren och slänger i skf om dom finns i rätt storlek.



Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har för mig att originallagren för drivaxlarna i min 92'a var helt märkeslösa (de kan ev ligga kvar i en låda men jag kommer inte åt den för att titta just nu). Lagren i boggin var tillverkade i Rumänien, vilket jag blev lite förvånad över.