Axys MTNTK Turbo

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Ser väldigt bra ut. Smarta lösningar. Gillar verkligen lösningen med å flytta spridarna.

Men det känns sisådär att du bara spänt fast slangen till dumpventilen med en kattstrypa. :)


Äsch då! Enligt instruktionerna, sitter som berget!😉


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Idag satte jag dit kylarslangar, intercooler, spjällhus, spridare, fuelrail m.m..





Sen sket de sig med de nya bränslekopplingarna som ska anslutas till tanken. MTNTK hade råkat skicka två tryckkopplingar. Så behöver en mindre storlek på ena för att passa på returen.. Nån som vet vars de kan tänkas gå att få tag i Sverige? Ska vara en 730-6761, 5/16" - 3/8" Ford fuel connector sa de. Annars får ja i värsta fall skära lös org.kopplingen!


Såhär ska den se ut!
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Har vart borta på jobb i veckan. Idag hämta jag ut nya bränsleslangar+kopplingar som MTNTK skicka! Så i helgen tänkte jag hinna göra färdigt det sista och provstarta😁👍🏼.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Då var de sista gjort och skotern är provkörd! Verkar att gå riktigt rent och fint iallafall, vi har bara 5cm snö här så vart inte mycket till provkörning🤔, ska bli kul att prova den sen i ordentligt med snö!




https://vimeo.com/191194013



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Ja känns väl genomtänkt, sen har allt riktigt bra finish och passform! Kundsupport som alltid svarar i telefonen också😁👍🏼!

Nån som har nå ideér kring vad för helix man ska prova då? Har en 56-40f/56-42f med en 160-260 fjäder i nu sen förra året, körde dock bara i slutet av våren med den så har inte testat den riktigt... Kan bli brant i starten? men få börja prova med den iaf.. mtntk rekommenderar att köra med standard rak 40 men gillar inte alls den, växlar aldrig upp känns de som. Sen är ja inne på att dreva upp 1-2kugg från org. 19/45, nån som vet vad som går att köra med org.kedja?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
ang helixar så tycker jag inte det funkar alls med de helixar som turbokits tillverkarna rekommenderar, oftast är det någon omvänd grej som tex 40-48-.36. Tycker inte en sådan helix trycker på något från början. Har provet en del helixar i kombination av turbo. den först var en 42-48-.36 & 40-46-.36 kom inte alls överens med denna. Sen hade jag en rak 44 graders den funkade något bättre, men saknade fortfarande det där från början. Sen inhandlades en 54-44-.36 & 54-46-.36, och den tycker jag fungerade fint. Har för mig att jag körde den på 54-46-.36 spåret. Så jag tror på en helix som ligger nära orginalhelixen på rmk proride men med mer slutvinkel. Sen fjädern som du har i sekundären gillar jag så behåll den.
Jag körde 19/44 som drevning på min.
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
ang helixar så tycker jag inte det funkar alls med de helixar som turbokits tillverkarna rekommenderar, oftast är det någon omvänd grej som tex 40-48-.36. Tycker inte en sådan helix trycker på något från början. Har provet en del helixar i kombination av turbo. den först var en 42-48-.36 & 40-46-.36 kom inte alls överens med denna. Sen hade jag en rak 44 graders den funkade något bättre, men saknade fortfarande det där från början. Sen inhandlades en 54-44-.36 & 54-46-.36, och den tycker jag fungerade fint. Har för mig att jag körde den på 54-46-.36 spåret. Så jag tror på en helix som ligger nära orginalhelixen på rmk proride men med mer slutvinkel. Sen fjädern som du har i sekundären gillar jag så behåll den.
Jag körde 19/44 som drevning på min.


Okej, tack för tipset! Då kanske det blir bra med min 56-42-F då. Kan man prova justera med lite olika fjädrar om den känns att växla för fort/sakta i nåt läge. Den är ju brantare än en proride rmk 56-42-0.36 helix hela vägen upp till slutet så... Nå det visar sig när snön kommer😊.

Röda kurvan är 56-42-F vs blå 56-42-0.36.






Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Offtopic: Hur lyckades du ändra i dokumentet och lägga in egna siffror? Jag lyckas inte i varken den webbaserade eller nerladdade versionen?
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Offtopic: Hur lyckades du ändra i dokumentet och lägga in egna siffror? Jag lyckas inte i varken den webbaserade eller nerladdade versionen?


Trycker på visa online i hotmailen. Då öppnas Excel online. Sen finns de en grön ruta upptill höger "Redigera och svara", tryck där då ska det funka att ändra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Ingen som sitter på 2016 service manual och kan dela med sig av elscheman😇?? Har problem med min PIDD (digitala mätardisplay)...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Dags för en update!

Fick som sagt problem med att mätardisplayen slockna och att avgasventilerna slutade fungera. Lämnade in skotern hos Ignition som hittade att felet var ett relä som pajat. Så nu funkar den igen och i helgen blir det en liten provkörning! Ska filma så om det blir nåt bra så lägger jag upp, vi har så lite snö här ännu dock😣..

Sen har jag fått hem lite grejer!

Team turbo vikter 65-80gr kom idag som ska provas sen!


En Conquer 280 162" i 3" pitch 😁! Ska avvakta lite med att sätta dit den. Dels för att först se om det funkar med org. centerdrift med all effekt😈 Och sen även för att inte köra sönder den direkt. Kan riva på med gammel mattan först tills de finns mer snö med lite botten!


Pratade också med sledwrap.eu som smidigt fixade fram ett par dekaler åt mig👍🏼!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Ja då var första provturen gjord och måste säga att skotern funkar riiiiktigt bra! Går hur rent och fint som helst utan en enda bogg på hela dagen!

Gissade i lite grejjer i variatorerna och det vart väl hyffsat på 5,5psi ladd. Saknades lite toppvarv och den växlar på lite väl i början och sen för lite mot slutet. Ska i med team vikterna lastade till 76,5gr och prova en annan helix inför nästa tur!



Här har ni en liten filmsnutt också! Dock för lite snö så man blir rätt begränsad till myrar och ängar och där slirar de mesta av effekten bort😆!

https://youtu.be/6ehnOy7d_ic


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Älskar loggfunktionen! Ska bli kul å se på nå riktigt långa pulls med mera laddtryck. Insugstempen är stadig å låg! Mycket lovande!!! Längtar som f.a.n tills jag får min fläkt :)
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Ja då har jag kört två helger i fjällen och fått testa skotern i ordentligt med snö. Är riktigt nöjd hur den funkar, har inte varit nå rackel eller missat ett slag på de 35mil jag fått ihop, sjukt bra respons och går riktigt rent på lägre varv! bara dra i snöret och hålla i sig😁👍🏼...

Har kört på 6psi/0.4bar ladd och testat ut en variatorsetup som jag är nöjd med! Så nu när allt visat sig lira bra så ska jag öka laddet till 7,5-8psi/0.5bar och vikta upp inför nästa tur!

Första helgen bjöd på dålig sikt och snöstorm, men löst och fint före, ca 1-1,50m snö!

https://youtu.be/jq36wIat6ko

Inför andra helgen så satte jag dit Avid drivhjul, antistab och Conquer mattan.



https://youtu.be/FsbU_EFeaPs





Skickat från min iPhone med Tapatalk