Axys MTNTK Turbo

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Tjena!

Kommer åka ett Mtntk turbokit till min -16 axys i vinter!

Så tänkte då dela med mig av lite bilder/filmer och info allt eftersom.

Är en Early snowcheck modell jag har, som är 163x3" med kedjehus. Kört ca 90mil med skotern under förra säsongen. Helt orginal förutom en Kmod 37" framvagn.




Hämtade kittet helgen som var och kommer att montera här om nån vecka framöver.

Lite om vad som ingår:

W/A Intercooler och en 150cm lång tunnelkylare som i stort sett kommer dubblera org. systemets storlek. Kopplas sen "inline" med orginal kylare. Enklare än ett standalone då man slipper extra vattenpump m.m. Motorn lär inte gå varm i första taget nu heller.

Borgwarner 6258 EFR turbo med dubbla rader keramiska kullager, integrerad dump m.m. Smörjs med tvåtaktsolja via skoterns org. pump.

En ordentlig ljuddämpare i rostfritt.



Bullydog GT för loggning och omprogrammering av ECU.




Org.spridare tas bort och hålen pluggas igen i cylindern. Ersätts med större spridare placerade i insuget.



Adapter för insugsluft via org. filter i huven.



Smarta fjäderspännare, samma sätts på insugsgummit också för att spänna fast intercoolern!



Nu är det bara montering och massa snö som saknas!😜✊🏼

Mer kommer.








Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kul!!!!!
Ingen dålig turbo i de kittet de är de senaste inom Borg warner alla bilåkare dreglar över den turbon.
Vilken effekt hade du tänkt sikta på?
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Kul!!!!!

Ingen dålig turbo i de kittet de är de senaste inom Borg warner alla bilåkare dreglar över den turbon.

Vilken effekt hade du tänkt sikta på?


Ja blir spännande! Nää den är inte billig😅. Blir nog att börja på ganska lågt ladd, men kommer köra på 100LL soppa så bör kunna ladda upp mot 10psi/0.7bar utan problem!😊


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
100LL är bra soppa äkta bly som ex :) Kör man original kompförhållande med detta kitt eller har du bytt topp?
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
100LL är bra soppa äkta bly som ex :) Kör man original kompförhållande med detta kitt eller har du bytt topp?


Ja👍🏼 Har hört att de ska vara kring 110 oktan, vet du? Verkar mätas på annat sätt än vanlig soppa, mäts i lean och rich mixture 100/130. Värdet 100 ska vara likvärdigt med AKI(r+m/2), som är 93okt på 98 macksoppan..

Jag kommer köra org.topp för att behålla gassvaret, men ska gå att kompsänka också om man nu vill de!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Du kommer inte bli missnöjd! Vansinnigt bra tillverkat det där kitet. Enda som jag idag faktiskt hade kunnat tänka mig att ha.

Köpte du ditt från Mr.Turbotech i Norge?
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Du kommer inte bli missnöjd! Vansinnigt bra tillverkat det där kitet. Enda som jag idag faktiskt hade kunnat tänka mig att ha.



Köpte du ditt från Mr.Turbotech i Norge?


Ja de känns så! Och man får så mycket mer för pengarna jämfört med andra kit!

Ja stämmer bra, köpte från Mr. Turbotech😊


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja👍🏼 Har hört att de ska vara kring 110 oktan, vet du? Verkar mätas på annat sätt än vanlig soppa, mäts i lean och rich mixture 100/130. Värdet 100 ska vara likvärdigt med AKI(r+m/2), som är 93okt på 98 macksoppan..

Jag kommer köra org.topp för att behålla gassvaret, men ska gå att kompsänka också om man nu vill de!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har hört rykten om allt från 101 oktan till 108okt och nu 110 okt :confused:
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Ingen risk att olja blir för varm när den går genom turbon? 100LL är minst 100 okt MON. Är blått och innehåller mycket bly trots att LL står för low lead.
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Ingen risk att olja blir för varm när den går genom turbon? 100LL är minst 100 okt MON. Är blått och innehåller mycket bly trots att LL står för low lead.

Vad jag förstår så använder både Boondocker och Silber liknande lösning på sina kit, så de bör ju funka bra! Lagerhuset är ju vattenkylt på detta kit iaf, så vet inte om det blir så varmt? Men de lär ju visa sig😆!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De gör ingen skada om oljan skulle bli så het som 200c för den far ju in i turbon/insuget som bonus utöver original oljesmörj till motorn. Frågan är hur mycket mer olja drar turboanläggningen utöver org smörjning?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu vet inte jag riktigt hur det är på just kittet i fråga, men det är väl slangarna som normalt går till insugen som leds om till turbon.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
De gör ingen skada om oljan skulle bli så het som 200c för den far ju in i turbon/insuget som bonus utöver original oljesmörj till motorn. Frågan är hur mycket mer olja drar turboanläggningen utöver org smörjning?
Boost III:

Olja i bensinen/förbränningskammare har den nackdelen att det minskar oktantalet
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Bra fråga. Lär dock vara rätt kallt i optimala förhållanden. Varierar ju tyvärr väldigt beroende på föret.
Men med tanke på hur mycket motorn kylchockas på gamla pron vid uppstart efter en fastkörning så är det ju onekligen effektiv kylning :)

Skulle iofs vara väldigt intressant att veta... Kanske måste skaffa en tempsensor å koppla in direkt ut ur kylaren. Bör nog ha plats för en till givare in i vipecet.
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Hämtade hem skotern idag och började demontera lite. Klart för att nita dit extra kylarn imorgon!






Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Då är kylaren på plats!

Borrade hålen för anslutningarna.



Använde hålen för kabellisten att nita fast kylarn i mitten. Och smarta öron som följde med för att kunna använda befintliga nithål för skyddsplåten som täcker org.kylare.





Klart.










Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Peppa

Aktiv medlem
15 mar 2014
88
2
8
Idag började jag med att montera tillbaka boggi och matta, borrade och gänga MAG reedkorgen för dumpventilen.




Sen koppla jag oljeslangarna för turbon.

Orginal


Mtntk


Pluggade hålen för org.spridarna i cylindern, lödde dit de nya större spridarna. Satte nya bränsleslangar på fuelrailen.



Tillbaka med insugsgummin, spjällhus och öron för att spänna fast intercoolern med.


Koppla in kylning till turbon från avgasventilerna.


Flyttade om tändspolarna med nytt fäste och bytte ut tändkablarna till längre.




Nu är det i stort sett bara intercooler, turbo och flasha om ECUn kvar!








Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ser väldigt bra ut. Smarta lösningar. Gillar verkligen lösningen med å flytta spridarna.

Men det känns sisådär att du bara spänt fast slangen till dumpventilen med en kattstrypa. :)