Nytt fogelsta hänger lite?

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Hej, har i dagarna hämtat ett flong nytt s1945. Har sett en antydan på att det haft lite självhäng och nu när jag kollar med rätskiva (trälist hehe) visar det sig hänga kanske minst en halv centimeter från ovan axel till lemmarna.

Normalt för ett långt släp????
Lasta en skoter bak o fram, hur mycket hänger det då?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Flaket borde i varje fall inte hänga när det är obelastat, om konstruktionen är vek borde den åtminstone ha varit förspänd på något sätt så den kan hålla emot sin egen tyngd, sånt borde Fogelstas konstruktörer vara tillräckligt erfarna för att tänka på.

Prova att palla upp vagnen så hjulen hänger fritt och den vilar på stödhjulet och ett par pallbockar under bakstammen, och kolla hur plant flaket blir då - om det kanske hänger ner lika mycket på mitten.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Jo precis, ska prova det som du säger. Känns spontant som att det skulle "banana" lite även då faktiskt. Fick otroligt snabb mailkontakt med en på fogelsta som skulle kolla detta.(en eloge där)

Som han säger, det är inte ovanligt eftersom metallen drar sig av värmen i varmgalven, men frågan är hur mycket som är normalt.

Det stör mig. Är det nu så att den inte hänger, utan har dragit sig från första början är det ju funktionellt ok. Skulle jag dock åka och titta på ett annat vagn som visar sig vara rakt - då får jag problem att släppa det alltså.
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Hur har det gått för dig?

I augusti köpte jag ett Fogelsta 2240 och det är visserligen inget häng på den men ena sidolämmen har dragit sig av värmen och finishen på galven är i övrigt inte klockren. Jag bryr mig inte eftersom det är ett släp och ingen putspryl men kom och tänka på detta när jag såg din tråd.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fogelsta är väl uppköpta av Brenderup och tillverkas i hmmm Baltikum?

På Larssons släp i Luleå kan man jämföra nya släp med varandra och för min del är det inget snack om att det är värt att betala lite mer för Larssons egna släp...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jag har för mig att Brenderup/Fogelsta galvas i Polen eller Estland men att tillverkningen/monteringen görs i Sverige. Det är vad jag minns av försäljningssnacket. Men om det nu är så vagnen tillverkas i någon baltstat så är det ju detsamma. Det är ju inget rocket science direkt att bränna ihop ett släp och Fogelsta använder ju Knottgrejer och kvalitetshjullager mm.. Respo, Tiki mm. är ju baltgrejer som funkar bra bara man är medveten om att de har en enklare konstruktion.

Och det är klart att Larssons vagnar är stabilare än motsvarande Fogelsta. Fast för min del hade det blivit omkring 35-40 % dyrare och någonstans måste man ju lägga ribban.
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Det går bara fint, kollat på flera nya släp och även 2240 modellen som alla bananar en aning. Känns bra nu att det är "som det ska vara"...

Annars är jag kanonnöjd med fogelsta! Håller med tidigare inlägg, någonstans måste man lägga en gräns. Vitt jag vet anser man sådana släp som fogelsta och 4p vara av bra kvalitet..det handlar som sagt om 30% mer för ett larssons släp.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
När jag var på Larssons och jämförde priser fick man slanta upp ca 13.000 mer för ett Larssons LS1300 jämfört med Fogelsta. Kåpan kostar lika mycket. 43.000+25.000 är 68.000. Ett Fogelsta 1300kg kostade 54.900. Det är 13.000 i skillnad.

Med tanke på att släpvagnar knappt tappar något i värde är det en av få grejor man kan köpa nytt, använda i femton år och sälja för samma pengar som man köpte...

Det slutade ändå med att jag köpte ett nästan nytt 4p, jag blev för snål... :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Hur ska du ha det Hjulboggie? Först är det inget snack om att det är värt att betala mer för Larssons släp. Sen blev du snål och köpte ett 4P..? 4P och Fogelsta/Brenderup är ju jämförbara kvalitets- och prismässigt.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Att ett släp inte tappar i värde måste vara en riktigt modifierad sanning.. Köp ett nytt släp och försök att kränga det efter 1 månad eller 2 för samma pengar. Att du skulle få tillbaka pengarna efter 15 år, extremt tveksamt. Skulle vara att det blir en jävla inflation då..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, köpte förra släpet nytt 2004. Har använt det i tolv år; lånat ut det och kört ganska långa sträckor med last. Sålde det på studs för 3.000kr mindre än vad jag köpte det för. Hade nog fått lika mycket om jag gnetat lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Vad är era intryck av fogelsta 1945 ni som haft möjligheten att köra med det?
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Jag köpte ett s1945 inline med Heggeneskåpa i februari och har inget att klaga på. Har kört kanske 300-400 mil med det hittills.


Valde mellan detta och 4P 445 TXI. Anledningen till varför det blev Fogelsta var främst bättre pris men även att Fogelsta hade lastöglor mitt i golvet vilket den 4P jag tittade på inte hade.


Har monterat "Superglides" och "Traction grid" på golvet samt belysning i kåpan och extra backljus längst fram på vagnen. Finns fördraget en kabel för backljus så inkopplingen av dessa var ganska enkel.
 

Matfarsan

Rookie sledder
9 mar 2018
18
1
3
Kalix
Jag har nyligen köpt ett 1938 inline. Det jag märkt är uselt är att flera av popnitarna som håller plasten på baklämmen och hjulhusen har släppt vilket gör att dessa sitter löst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk