Viper 153 eller 162?

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Är i valet och kvalet att skaffa en lång viper från 2015 nu när dom ligger så bra i pris.
80-90000 för en sådan med lite mil är ju vekligen bra tycker jag.
Skidbyte och boggiefixen behöver ni ej ta upp.
Det fixar jag om det ej är gjort.
Men har problem att välja längd.
Vill kunna krypköra hyfsat bra i skogen typ kunna stanna och fundera över väglag när det blir trångt,
Och det verkar 162:an klara enligt dom youtube videos jag hittat, åtminstone tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd.
Fråga 1:
Hur mycket sämre är 153:an på sådant?

Fråga 2: blir 162:an mycket sämre på led?

Jag kommer mest att gubbköra på led så en viss försämring där godtar jag om lössnöegenskaperna är mycket bättre på 162:an.

Sedan undrar jag lite om skillnaden på stötdämparna på SE respektive LE-modellerna.
Är dom bättre dämparna på LE lika komfortabla som på SE eller är dom hårdare för tuffare körning?
Eftersom jag mest gubbkör så vill jag helst åka så mjukt och skönt som möjligt.
Nästan allt av dom ca 70 cm snö vi fick är bortregnat nu så provkörning är ju tyärr uteslutet så därför är jag mycket tacksam för svar.
 

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Jag skulle ta en 153 alla dagar i veckan. Åker själv 144, räcker gott och väl med bra kammar. Fjädringen är jag inte helt säker på... Yamaha Venture Touring är grym komfort på, så kolla vad det är för dämpning på en sån och ta något "liknande" ...
 

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Jag skulle ta en 153 alla dagar i veckan. Åker själv 144, räcker gott och väl med bra kammar. Fjädringen är jag inte helt säker på... Yamaha Venture Touring är grym komfort på, så kolla vad det är för dämpning på en sån och ta något "liknande" ...
Verkar som 153 är bättre för mig.
Pratade med en yamahaförsäljare i dag och han tyckte att skillnanden i lössnö/skogskörningen var obetydlig och 153:an var mycket mycket bättre på leden.
Men var och torrbröt på en x-ride 2012 på samma firma, och den kändes skönare är vipern + att dottern kunde sitta bak utan klickondyna.
Och när man kollar på blocket så finns det mera 162or till salu, missnöjda köpare eller?
 
Reactions: 600 cfi

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fler som såldes... Jag tror att man skall prova både Nytron och Vipern för sin körning. Nytron är underskattad, särskilt de sista årsmodellerna. MYCKET högre kvalitet och skönare körställning.
 

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Fler som såldes... Jag tror att man skall prova både Nytron och Vipern för sin körning. Nytron är underskattad, särskilt de sista årsmodellerna. MYCKET högre kvalitet och skönare körställning.
Ja, nytron kändes klockren på något sätt för mig, kunde stå upp med styrhöjaren i lägsta läget, är 192 cm lång.
Och dynan kändes skönare än viperns.
Helhetsintrycket utan provkörning lutar defenitivt åt nytro.
Men man får ju en 2015 viper för sketna 20000:- mera. Får fundera lite på det.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu skriver jag detta mer som en fråga/undran än ett påstående. Men det kanske finns en anledning till att det bara skiljer 20tusen till en viper? Uppfattar det som att (rätt eller fel) vipern sjunker rätt snabbt i pris jämfört med nytron och det om jag har rätt borde ju bero på ngt. Är ägarna missnöjda med vipern av någon anledning jämfört med ägare av nytro?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Viper var första årsmodellen. Det fanns barnsjukdomar. Den är tillverkad av AC i USA och det enda som är "Yamaha" är motor och variator, resten smäck.

Nytro är japansk helt igenom och förbättrad över åren. 2013-2014 är den färdig och bättre blev det aldrig om man vill ha kvalitet i denna typ av skoter. Alla VET att den klarar många TUSEN mils hård körning utan att haverera.
Det finns liksom ingen konkurrent till Nytro om man är ute efter något som funkar bra och man inte vill byta varje år. Det visar sig på andrahandsvärdet och på nöjda ägare. När man kört 600-800 mil och det är dags för andra eller tredje rembytet och kanske mattbyte sätter man dessutom turbo och åker vidare. Det erbjuder inga andra skotrar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Fast känner några som är så Yamaha frälsta att kyrkan är mindre frälst än va dom är med Yamaha. Och enligt alla dom är Nytro skit, går dåligt i snö och dyker så fort man släpper gasen. Även obalanserad, dom menar på att en nyare Apex är mer lättkörd än vad Nytro är
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Viper var första årsmodellen. Det fanns barnsjukdomar. Den är tillverkad av AC i USA och det enda som är "Yamaha" är motor och variator, resten smäck.

Nytro är japansk helt igenom och förbättrad över åren. 2013-2014 är den färdig och bättre blev det aldrig om man vill ha kvalitet i denna typ av skoter. Alla VET att den klarar många TUSEN mils hård körning utan att haverera.
Det finns liksom ingen konkurrent till Nytro om man är ute efter något som funkar bra och man inte vill byta varje år. Det visar sig på andrahandsvärdet och på nöjda ägare. När man kört 600-800 mil och det är dags för andra eller tredje rembytet och kanske mattbyte sätter man dessutom turbo och åker vidare. Det erbjuder inga andra skotrar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ska man vara helt ärlig (jag var ju ganska yamahafrälst ett tag...) så det enda som är riktigt skottsäkert på Nytron är motorn, vilket inte är så lite iofs MEN yamaha har halvkass elektronik (vissa delar) för i princip alla Nytros och kanske även phaser och venture har haft problem med startrelän och det är lagomt kul att stå på fjället och det bara klickar när man vrider på nyckeln. I och för sig är det lätt att tjuvkoppla med en mejsel. Bränslepumpsreläna likaså...handtagsvärmarna är kalla etc...så de är inte helt perfekta från start. Variatorkalibreringen är inte heller bra. Den jag hade hoppade ju fram som en groda med original primärfjäder. Framvagnen är mjuk, hållfasthetsmässigt (subframen tänker jag på då men den blev ju bättre med tiden). Mattorna är dåligt grepp i oavsett modell (möjligtvis att xtx från 2011 hade en vettig 44 mm matta). Slides bränns upp i parti och minut ända tills man sätter dit dupont.

Så när man har bytt matta och slides, fått dit solidstate relä för bränslepump och har ett reservrelä för startmotorn så är en nytro relativt säker. Sen får man leva med rasslande variator och på min hade jag även ett jäkla oljud från vad jag tror var kedjehuset vid motorbroms. Det försvann nämligen en gång (tillfälligt) efter justering av kedjan men kom tillbaka efter några mil. Alla nytros jag har kört har haft det oljudet så jag antar att det är normalt.

Så sammanfattningsvis så är nytron en stabil skoter MEN man bör inte tro att kvaliteten är på topp på allt. Men att motorn tål det mesta utom övervarv räcker som sagt långt. Sen är ju många av nackdelarna fixade på måna maskiner då alla nytros är beggade i dagsläget.

Vipern är mer lättkörd än nytro enligt mig. Nytron är dock en skoter som man inte bara kan hoppa på och provköra och säga ett utlåtande om direkt. Den kräver tillvänjning (gäller väl egentligen alla skotrar). Är man ovan 4-taktare så är ju bara det en omställning. Jag saknar bottenregistret som den hade på Summitarna jag har nu men man kan inte få allt.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nu skriver jag detta mer som en fråga/undran än ett påstående. Men det kanske finns en anledning till att det bara skiljer 20tusen till en viper? Uppfattar det som att (rätt eller fel) vipern sjunker rätt snabbt i pris jämfört med nytron och det om jag har rätt borde ju bero på ngt. Är ägarna missnöjda med vipern av någon anledning jämfört med ägare av nytro?
Så där är det på samtliga fabrikat vad gäller skotrar.... nya maskiner tappar fort i värde för att sedan plana ut lite efter några år, så prisskillnaden mellan generationerna blir inte så stor på begagnat.

Titta igenom blocket och jämför maskiner som ligger hyfsat nära varann i årsmodell men på varsin sida om strecket generationsmässigt t.ex IQ RMK mot pro-ride, pro-ride mot axys, summit xp mot xm osv. Du hamnar nånstans på 20000 SEK mellan generationerna på begagnat.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Tack för svaren, de ger en bra förklaring tillsamans. Vad gäller att apex är mer lättkörd (antar att det är xtx som det syftas till) så är det väl servon som gör den mer lättkörd?
Nåväl ska inte kapa tråden mer för TS nu.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu hade även Nytron sina problem första åren men om du kikar på 13-14 (vilket man väl gör om det står mellan Viper och Nytro) så är de i princip åtgärdade.

Apex mer lättkörd, ja inte minst variatormässigt. Nytron kräver lite mer tillvänjning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Fast en variator går ju att fixa till... annars har jag ibland lekt med tanken att göra om en apex mtx till en "sport touring". Men istället för att börja montera extra kylare är det nog lättare att titta på andra modeller. Även om jag gillar apex rent estetiskt och att den tycks hålla ihop imponerande bra t.om. för att vara yamaha.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Extra kylare på Apex? Varför det?

Variatorn på Nytro är en vanesak. Mycket hänger på att den matar på enormt redan från botten, motorn behöver inte 8500 varv för att få effekt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Variatorn på Nytro är en vanesak. Mycket hänger på att den matar på enormt redan från botten, motorn behöver inte 8500 varv för att få effekt...
Det har väl inget att göra med att motorn är bottenstark.
Det är ju själva tillslaget som är typ av/på istället för att den smyger iväg.
Klokopplingskänsla...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nja, tänkte gardera mot varmgång vid pulkdragning, mtx är ju inte direkt byggd för det. Nytro 162 har väl bättre ställt på den fronten, alltså med kylning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det har väl inget att göra med att motorn är bottenstark.
Det är ju själva tillslaget som är typ av/på istället för att den smyger iväg.
Klokopplingskänsla...
Nu är ju nytron den bästa maskin som någonsin har gjort så sluta klaga nu ;)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nja, tänkte gardera mot varmgång vid pulkdragning, mtx är ju inte direkt byggd för det. Nytro 162 har väl bättre ställt på den fronten, alltså med kylning.
Där måste jag motargumentera å det kraftigaste. Vipern är betydligt bättre än Nytron ur varmgångssynpunkt. Jag drar massor med pulka med min Viper m-tx 153 utan några som helst problem, däremot en av familjevännerna som hänger på ibland med deras Nytro X-TX och pulka går ju varm hela tiden. Har man isrivarna nere på min maskin så går aldrig ens kylfläkten igång på frontkylaren vid pulkdragning!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det har väl inget att göra med att motorn är bottenstark.
Det är ju själva tillslaget som är typ av/på istället för att den smyger iväg.
Klokopplingskänsla...


Jodå, lite har det att göra med saken... det är klokopplingskänsla på Rajden också när den har sliten rem, där är problemet inte särskilt stort. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Tvivlar inte på att Vipen har bra kylning. Men det var Apex Mtx jag ställde mot Nytron (om du kikar högre upp) p.g.a att jag ibland funderat på att använda en sådan som en billig "sport touring". Så tråden kom på av sig på fel spår en vända.