Viper 153 eller 162?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hur fick du dit servon? Pratade med Yamaha i Luleå för ngt år sedan och de menade att det inte var möjligt då motorn skiljde sig åt för mkt p.g.a. det där exup eller vad fasiken det heter. Eller tog du allt utom chassie från XTX?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om vi skall diskutera gyrokrafter så är Apex:en den perfekta maskinen.
Motorn snurrar i motsatt riktning mot mattan, vilket också märks om man jämför Nytron.
Jag har haft 4st så jag vet, gick tillbaka och byggde mig en Apex mtx med servo.
Skulle gärna ha en Apex också. Låter som en trevlig maskin!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
japp jag gör de när du accepterat att du har fel.

har väldigt svårt att se att detta skulle vara ett problem då man smyger runt i skogen eller drar kälke i lössnö. däremot om man kör en lång maskin med herrejösses matta och mycket motor med matthastighet på 100 km/h fast skotern kanske rör sig i 10 km/h kan jag förstå om det börjar märkas. men i så låga farter det gäller vid skogssmyg och pulk dragning och utan mattspinn så tvivlar jag extremt mycket på att man känner av detta
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
har väldigt svårt att se att detta skulle vara ett problem då man smyger runt i skogen eller drar kälke i lössnö. däremot om man kör en lång maskin med herrejösses matta och mycket motor med matthastighet på 100 km/h fast skotern kanske rör sig i 10 km/h kan jag förstå om det börjar märkas. men i så låga farter det gäller vid skogssmyg och pulk dragning och utan mattspinn så tvivlar jag extremt mycket på att man känner av detta
Exakt - dessutom som sagt inte relevant med tanke på Apexens konstruktion...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ja det lät iofs logiskt att förlänga en med servo. Antar att du är nöjd med maskinen? Eller sneglar du på annat?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kan tro det du :)

Men som jag förstår har du haft ett antal Apex, upplever du stor skillnad på motorkaraktär före och efter exup? Och på vilket vis i sådana fall, är det någon negativ egenhet som försvunnit eller blev något redan bra "bara" bättre?
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Har haft både Apexar och Nytros, i olika utföranden. Med och utan Turbo.
EXUP:en märker man inte av pga att du har variator i en mc märks det mer.

Apex har bara blivit lite förfinad för varje år. Som ett årgångs vin.
Men det är ingen ris smiskare, och JA den är Tung när du kör fast.
Servot maskerar vikten och gör den riktigt lätt körd.

Nu gled vi lite utanför tråden om Vipern.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo vi har kommit ganska långt från Viper vid detta laget, jag skickar PM istället om det skulle vara ngt fler frågetecken.

någon som har något som kan få tråden på rätt spår igen åt TS?
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Jag kan göra ett försök att få tillbaka till On-topic.
Har en 15s 162" SE
Som du sa, boggiefix och en ny fjäder till främre boggiedämparen är nog skönt. Speciellt med att du vill ha bättre åkkomfort, jag beställde hem ett kit med ny fjäder via mountain speed shop i Åre från Z-broz.

Sen har jag köpt ett variatorkit för att försök få den lite mindre hetsig, speciellt då jag också vill kunna krypköra. I dagsläget är det på/av som gäller. Hade det varit en 2T hade jag inte sagt nå men nu är det lite väl jobbigt om man ska krypa runt i nån snårig jävla skog.

Personligen tycker jag 162an är perfekt, tror 153 blir lite kort när man ska krypa omkring med tanke på att den är lite tyngre(har aldrig testat en 153a) men det är bara en gissning.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag har 2016 M-TX 153" och är riktigt nöjd med den. 2016 har ju annan boggigeometri så jag har inget "boggi-fix", det enda jag gjort är att öka förspänningen en aning på centerdämparen. Tycker inte alls när man väl kört in sig att den är besvärlig att handskas med. Kör framvagn i näst innersta läget.

Första valet när jag beställde var egentligen 162", men jag tog 153" för att dragbågen på dessa är förberedd för dubbeldyna. Det går att fixa på 162" också men du får göra "pocketsen" själv i bågen. Däremot så vet jag att 162" nöter nånting fruktansvärt med slides när man skjutsar, på kompisens 2015 162" blev det som en midja på slidesen rakt under där tanten satt, och han hade inte ens dubbeldyna så det var bara egenvikten på fruntimret som blev "extra" (hon är ingen tjockis heller). Det är ju rätt så lång sträcka där utan hjul. Jag har skjutsat mycket på min och slidesen verkar då jämnnötta iallafall sett till markeringen på slidesen.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
För att fixa det digitala variator inslaget är det samma fix som på Nytron,
14,5mm rullar och borra bort yttre niten i vikten, + att den greppar remmen hårdare.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Du får säkert många trevliga mil på din maskin :)
Men hur kom du fram till din skeptism gentemot Viperns chassie? Var du och klämde och kände och kunde jämföra eller läste du dig till det?
 

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Det var nog främst när jag torrbröt inne på yamahacenter,nytron känndes så himla rätt mot nya "2017" vipern.
Och det jag hade tänkt köpa var en 153 eller 162 viper 2015 privat på blocket,nyare blir för dyrt.
Dom finns för ca 80000:-.
Men jag fick byta in mxz:an och slapp konkurera med tusentals andra gammskotrar på blocket och nytron är yamaha helt igenom.
Den hade ny matta challanger extreme 64 mm och verkade ok.
En jobbarkompis har 2 st viper 2015 och fått nita om något i chassiet så det verkar vara den gamla arctickvaliteen.
Nytron är nog en mera kvalitetsprodukt från folket i japan som lägger ner sin själ i sitt arbete.
Samma jobbarkompis har haft en rx1:a som han köpte ny 2003 när dom kom och inte haft just något problem med den på 12 år.
 
Last edited:

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Hoppas jag gjorde rätt val.
Men att det är en klumpig maskin det är jag medveten om men vipern är nog inte så mycket bättre.
Men det ska bli skönt att kunna hänga skoterkläderna i hallen utan att hela bostaden ska stinka av cancerogen tvåtaktsolja.
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det var nog främst när jag torrbröt inne på yamahacenter,nytron känndes så himla rätt mot nya "2017" vipern.
Och det jag hade tänkt köpa var en 153 eller 162 viper 2015 privat på blocket,nyare blir för dyrt.
Dom finns för ca 80000:-.
Men jag fick byta in mxz:an och slapp konkurera med tusentals andra gammskotrar på blocket och nytron är yamaha helt igenom.
Den hade ny matta challanger extreme 64 mm och verkade ok.
En jobbarkompis har 2 st viper 2015 och fått nita om något i chassiet så det verkar vara den gamla arctickvaliteen.
Nytron är nog en mera kvalitetsprodukt från folket i japan som lägger ner sin själ i sitt arbete.
Samma jobbarkompis har haft en rx1:a som han köpte ny 2003 när dom kom och inte haft just något problem med den på 12 år.
Grattis, du har dessutom fått rätt matta med maskinen - originalet är som så ofta med Yamaha inte optimalt för våra förhållanden...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nog tror jag att du har gjort ett bra val. Du är ju medveten om att den inte är smidigast på marknaden och behöver ju inte ha förväntningar på att den ska vara det. Tror ändå att det är roligare att anpassa körningen lite istället för att bli besviken på kvaliten. För du kommer nog ändå att kunna köra på de flesta ställen om inte alla när du kommer överens med maskinen och lärt dig den.