Axys ProRmk163->155 - Pudersläde med mods

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Fått en förfrågan angående MTNTK Blowhole kitet. Tänkte jag skriver en liten recension om det här.

Än så länge ser det jävligt positivt då den verkligen pumpar ut varm luft. Har bara gjort ett litet test med en handhållen IR termometer och där är det stor skillnad iaf.
Men har tänkt köpa en IR termometer för att mäta remtempen och då köra med fläkten av sedan mäta efter en lång klättring. Sedan göra samma sak med fläkten på med likadan körning. Det bör ge en rättvis mätmetod. Kommer filma detta å lägga upp senare!

Men av bara den körning jag gjort så var jag bombsäker jag skulle sprängt en rem för två helger sen. Var mer eller mindre stumt hela dagen och remmen såg som ny ut. Så det ser väldigt positivt ut iaf!
Priset är ju också helt ok. Är man så rädda en rem så har man ju mer lr mindre räkna hem den.
Förhoppningsvis förlänger den ju livet på remmarna avsevärt och bara det gör ju att den är värd sin vikt i guld(nästan)
Installation är väldigt lätt. Kräver borrmaskin å simpla verktyg.

Ger produkten 4/5 gashängstummar upp.

Den faller på att man gör ett hål i sidokåpan. Ska man sälja skotern och vill behålla fläkten så blir det tokigt. Men å andra sidan är det en relativt liten peng så jag tycker det ej är något problem att skicka med den på skotern. Går ju att ha som en förhandlingssak när någon prutar :)
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Okej ! Lägg gärna upp några bilder där tunneln har gett vika. Har du inte märkt något ? Är tunneln så vek så den bara ger vika sådär ?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Länkar in lite filmklipp jag hitta på min youtube kanal. Hade nästan glömt bort dom. Det är verkligen inget märkvärdigt men lägger upp det iaf. Alltid kul med lite minnen =)

http://www.youtube.com/watch?v=7kEmDOBf7Dg
[video=youtube;7kEmDOBf7Dg]http://www.youtube.com/watch?v=7kEmDOBf7Dg[/video]

http://www.youtube.com/watch?v=uMB9T8ExVBk
[video=youtube;uMB9T8ExVBk]http://www.youtube.com/watch?v=uMB9T8ExVBk[/video]

http://www.youtube.com/watch?v=DDrmNNKsJlM
[video=youtube;DDrmNNKsJlM]http://www.youtube.com/watch?v=DDrmNNKsJlM[/video]
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Oj det får jag ta som en komplimang. Är jag så stadig när jag filmar? haha. Har nämligen ingen gimball men är ruggit sugen på en Gopro5 black & gimball kombo!
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Funkar det att ha gimball ute i snön? Tänkte att den är väl rätt otät?😬
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Kollar man på andra klippet du laddade upp ser det verkligen ut som att du har en gimball när hjälmen rör sig fast bilden från kameran "står still" och även lite fördröjda rörelser i sidled som såg ut som precis från en gimball med gyro :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Nu när du säger det så har du ju rätt. Undra om det inte bara är någon kamerastabilisering som är inbyggd i min Sony actioncam?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Sedan till en utav dom lite mindre trevligare grejerna med denna kära Axys...
Håller på bråkar med Polaris ang garanti ärende om min matta. Då jag anser den har ett helt sjukt onormalt slitage. Och självklart vägrar dom ju stå för det.
Problemet är att mattan slits invändigt och äter upp vändhjulen, snednöter slides och t.om tuggat på drivhjulen.
Linjeringen på mattan är bra och alltid varit spänt enligt spec eller snäppet hårdare för att prova om det hjälper(hjälper ej...)
Och jag tror allting härstammar i att mattan saknar yttre styrnobbar för slidsen. Mattan vill helt enkelt tryckas av boggin när man skråkör. Den blir som en banan från den skena som är i "luften" när man skråkör och in till snön. Det syns klart å tydligt vad som händer på dom vita slides jag nu monterat på.
Låter bilderna tala sitt tydliga språk.










Fortsätter med bilderna på Polaris mattproblem.


 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Polarens -15 Pro-ride Scandinavian Beast med Serie 5.1 matta. Ser jävlat ut som ny ut!!! Min gamla Serie 5.1 matta från en -13 Pro rmk såg också riktigt bra ut invändigt.




Min Serie 7 matta. 130mil.


Fick som sagt byta vändhjul & slides feb/mars ifjol. Då var grejerna helt slut.
Och Polaris vägrar erkänna detta som ett fel. Det är helt enkelt tänkt att vi ska köpa ny matta, slides, vändhjul, drivhjul varje år..... :mad2::mad2::mad2::mad2:
Blev att beställa en Camso Conquer 280 matta då denna Serie 7 matta är helt klappslut. Samt är det inte ekonomiskt försvarbart å byta innanmätet i boggin titt som tätt!
Samt tycker jag Serie7 mattan är lite dåligt balanserad. För mycket driv och för lite popup. Så den vill mer än gärna dika och väldigt svårt att hålla raka linjer vid skråkörning i brant terräng. Vill gärna dra bakdelen rakt neråt hela tiden. Serie 6 mattan är betydligt bättre dock, men lider av samma konstruktionsfel!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Update från 9/12.

Hänt mycket i veckan och relativt kaotiskt har det varit.

Skulle montera på den nya Camso 280 mattan. Tog ner drivaxeln å såg att tunneln var skev vid drivaxelinfästningen. Så då hoppa man på telefon å ringde Svedea å då var det bara in å räkna på offerten hos Eson.
Slutade med att skotern blev inlöst så då vart det att återställa den å styra upp allt det.
På torsdagen ringer Svedea igen och säger att det bara är å hämta en ny maskin imorgon(fredag). Allting är fixat.

Sagt å gjort så nu idag hämta man ut en 155" TD istället. Tokskruva idag för att få gå igenom det som behövs för att köra in skotern i helgen... Mycket å göra å lite tid! Men det blev riktigt bra i slutändan och stor eloge till Svedea & Eson Maskin som löste det här smidigt och sjukt snabbt!

Blir eventuellt att skicka tillbaka 162" Camso 280 mattan. Men våran käre turbonisse Peppa från jokkmokk var sugen, så han kanske skulle ta den :)



Kardborre för Skinz dynan.


Polaris har ännu inte fixat gjutskägget som skaver kablaget. Dom har dock gjort så att kablarna ej går mot chassit utan går som en båge ifrån det. Så delvis fixat...


Reläproblemet inte heller fixat. Bara ändra position på dom!


Dom har uppgraderat tygpåsarna där alla kontakter är samlade. Nu är det lite mer stryktåligt tyg. Lite kolfiber aktigt nästan.


Halvvägs


Nya cockpiten klar :)


Reläfix



Nu sitter variatorkittet från Krillekravall på plats och fläkten. Nu äre bara å köra in skiten imorgon :D
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Måste hålla med dig ang. Svedea, de var väldigt lätta att jag ha att göra med för min del också, och flexibla! Så tummen upp till dem!
Snyggt jobbat för övrigt!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Var och körde in maskin lite och det erbjöds vackert väder men lite snö för att täcka mina behov. Dock hittade man några guldställen där det gick att klättra. Alla riktigt branta & jävliga ställen var det för lite i tyvärr så inga roliga bilder/filmer.
Motorn fick då iaf en bra inkörning inför vad som komma skall :evil:






Nu till något helt annat. Har länge velat prova andra fotsteg då jag har haft lite dåliga erfarenheter av org stegen. Knäskador å sönderskurna kläder på dom sylvassa fotstegen efter lite klumpiga vurpor!
Så jag slog till på Skinz shorty boards som är snäppet(18cm) kortare än org. Jag har lite delade meningar om detta men ska iaf ge det ett försök å göra en liten utvärdering på det.






Vikten blir också snäppet lägre på 1.17kg vs 1.41. Dock får man räkna in förstärkningsplåtar för dropbrackets men dom väger inte många gram.




Tanken var först att göra en förstärkning från extreme stötfångaren som satt std på denna maskin, fram till dom nya fotstegen.
Men det blir nog att göra helt ny stötfångare där sidorna går hela vägen i 3mm alu och där man försöker få till en bockad plåt över den svaga flärpen/kanten på tunneln i nerkant.
Har måttat allt och gett det åt min superba ingenjörskompis så nu väntar jag bara på cad ritningar för att få det utskuret och bockat! :nuts:

 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Sv: Axys ProRmk163 - Pudersläde med mods

Du har inte en kabel som kommer i kläm mellan styrstången och luftburken? När jag vrider fullt åt vänster tar kabeln i, känns inte riktigt stabilt.
 

FishermansFriend

Ny medlem
18 jan 2016
4
0
1
Sundsvall
Kanon läsning, bra jobbat! :D ,, en fråga, vad är det för styre du kör med samt höjare? Rotat runt lite efter ett helt rakt styre hos vanliga återförsäljare men verkar vara pullback några grader på dem flesta!
Mvh Olle