Axys ProRmk163->155 - Pudersläde med mods

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tack Olle.

Det är RSI 10 graders Fatbar styre med 45 graders hooks. Den har lite pullback så bilderna visar nog lite fel.
Har för mig det var 5" pivot höjare samt har jag för mig att jag kapade styret 12cm i vardera ände. Då kunde jag använda en rörstump till pivot funktionen mot org styrblock.

Sammanlagt 6" höjd. Var inte riktigt 100% bekväm på 5" styret och detta kändes mer som min höjd. Är för övrigt 1.86 lång så det kan vara en anledning.
 
Reactions: trixa

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Den kommer då till nytta för mig ibland då man behöver luta sig lite extra mycket åt sidan
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nu kör jag förvisso inte polaris, men i helgen då jag var ute och skogsbröt med "nyskotern" (800rr) så saknade jag burkremmen flera gånger, så nog tycker jag den gör sitt (inte hela tiden, men vissa situationer) blev extra tydligt då den inte fanns där
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nu är det ju en relativt stor skillnad på en IQ å en Axys rmk ;) Burkremmen kan vara bra ibland när det tar tvärstopp å det fjädrar lite i magen. Annars är det bara en liten gasning på ljudreglaget så får man ikull skotern.


Fick hem helium huven idag och man kan ju ifrågasätta kvalitén och passformen. Nu kan jag ju varit otursdrabbad med min huv dock. Men ställer mig lite tveksam iaf!










Vikt Heliumhuv(utan display):


Vikt org huv med vindruteväska(med display):


Vikt org huv utan någonting:

 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Lacksläpp heliumhuv. Sjukt dålig lack!!!







Lite Videoklipp: (kommer ett till senare, redigerar in det i inlägget)

https://youtu.be/T4Cz2NMMYFk
[video=youtube;T4Cz2NMMYFk]http://www.youtube.com/watch?v=T4Cz2NMMYFk[/video]

https://youtu.be/G5gaJaEQwxw
[video=youtube;G5gaJaEQwxw]http://www.youtube.com/watch?v=G5gaJaEQwxw[/video]

https://youtu.be/GwsCIsmazuY
[video=youtube;GwsCIsmazuY]http://www.youtube.com/watch?v=GwsCIsmazuY[/video]
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja det där såg inget vidare ut. :/
Annars brukar ju Skinz ha lite mindre dålig finish på grejerna än många av sina konkurrenter från landet där man ännu inte förstått storheten i det metriska mätsystemet.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Burkremmens främsta funktion är att jag greppar tag i den med vänsternäven när jag drar igång skotrar, då är det bara att böja på knäna och dra igång skotern med kroppen, ergonomiskt och bra! Sen är det ju barnhantaget också. Ja jag vet att man inte ska skjutsa barn framför sej på skotern...
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Jäkla vilket skit skinz helium var då. Fan bättre köra org huven och klä med mesh, blir ju lättare till och med om det är de man är ute efter.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har snackat med modshopen å dom har inte samma huvar som jag har. Deras är inte lackerade och bättre passform. Så förmodligen har det kommit en dålig sändning nu med huvar som dom försökt dölja finishen med lack... Så vi ska inte såga dom helt nu :)
Tog för övrigt denna huv från ett annat ställe än modshopen.

Men kommer iaf lämna tillbaka denna huv å gå på en annan lösning. Blir att modda min reservhuv så jag får lite större förvarningsutrymme och utan lykta. Blir inte riktigt Helium huvens förvarningsutrymme men det blir 100% passform å andra sidan!
Vikten var 1.93 med headlight delete plåtarna. Men då har jag kvar och kapa bort endel plast samt sätta dit vindruteväskan. Så i slutändan ligger jag nog på 2kg som helium huven.




Modshopen bytte också ut min beltdrive för kedjehus mot en som har bältsträckare så man får ändra utväxling. Blev 63T nere och 30T uppe. Alltså 2.10 i utväxling. Blir jädrat perfekt för vad som komma skall. Utlovar rullegaranti i jävlat massor :evil::evil::evil:


 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tack för de fina omdömet.

Inte gjort så mycket idag. Var å hämta ut nå drivhjul å antistab axel som gubben(edvard) i lådan från vilhelmina lura på mig :bigsmile:

Lämnat in axeln för ompressning. Får hoppas det är klart imorgon.

Kändes dock sisådär att sätta kapen i en helt ny boggi. men men! Friskt vågat, hälften brunnet :madgrin:



Här har vi en sak som jag vill ta tag i. Får nog värma igång tigsvetsen nåndag å styra upp det här. Vill nämligen flytta upp fotloopsen till just under det övre hålet. Det ska inte finnas en tillstymmelse till chans att fastna å dra sönder knät....




Tog å satte kapen i rejshuven som kommer ha headlight delete kit i sig. Har beställt hem lite grovt meshtyg samt värmereflekterandetyg. Kommer anlita tjejen till å sy en större förvarningspåse. Finns extremt gott om plats i huven!





Passade också på att meshtyga huven å täta på sidorna av headlight deleteplattorna. För övrigt så kan ni beställa meshtyg på shelby.fi. Där kostar det nästan noll å ingenting för meshtyg!




Sedan håller min co-pilot på styra upp förstärkningsplattor för tunneln. Känns lite "naket" nu när man kommer köra med fotsteg som är 18cm kortare än org.
 
Reactions: trixa

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lägger du förstärkning på insidan av tunneln?
Ser så ut med tanke på bockradien...
Ska den ligga på utsidan behöver radien vara större...
Utvändigt minst r8.

Filar på nåt liknande jag med...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Dom där jäkla fotholkarna är det konstigt att polaris inte blivit stämda i USA än... har själv flyttat upp mina efter att jag fastnade under en sne flygfärd och kom inte loss så landade med ena foten i fothålken. Och det gick väll relativt bra, fotleden blev bara lika trasig som den andra efter en hälkross.. klarade som tur va knät.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Lägger du förstärkning på insidan av tunneln?
Ser så ut med tanke på bockradien...
Ska den ligga på utsidan behöver radien vara större...
Utvändigt minst r8.

Filar på nåt liknande jag med...
Nej såvitt jag vet är detta utsidan. Vi uppmätte det till R3?! Men tror vi kommer bara göra 2 veck å inte göra så den följer radien helt. Samt i 3mm aluplåt.
Tanken blir också att montera befintlig Big bakbåge ovanpå denna tunnelförstärkning så man har något led som kan "knäckas" utifall man gör en rejäl rullekörning :D


Dom där jäkla fotholkarna är det konstigt att polaris inte blivit stämda i USA än... har själv flyttat upp mina efter att jag fastnade under en sne flygfärd och kom inte loss så landade med ena foten i fothålken. Och det gick väll relativt bra, fotleden blev bara lika trasig som den andra efter en hälkross.. klarade som tur va knät.
Jo jag vill minnas du var med om något sådant. Tagit lite inspiration ifrån när du flytta det på din rmk. Känns relativt lätt å göra det på axysen också. Kommer pröva göra allt på plats och bara se till å använda lite blöta trasor upptill för att kyla ner röret så den inte smälter nå plast.

För övrigt asker nu när jag har dig på tråden! Kommer strax sätta kapen i min gamm-pro. Väntar bara på att mina polare ska sluta komma till garaget mitt å skruva.... :p Måste ha plats på skoterlyften hehe.

Men tänkte om du hade gömt undan måtten någonstans på hur mycket du kapade skenorna/tunneln.
Och gick det smärtfritt å svetsa om skenorna? Tänkte ur ren svetsbarhet.
 
Reactions: trixa

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nej såvitt jag vet är detta utsidan. Vi uppmätte det till R3?! Men tror vi kommer bara göra 2 veck å inte göra så den följer radien helt. Samt i 3mm aluplåt.
Nog är det betydligt större radie än r3 på tunneln?
Med r3 ska en 6mm borr kunna ligga i vecket utan att bottna så att säga...
Testade med borrtricket när jag mätte, men minns inte exakt vad det var.
Vet bara att jag har på mina ritningar att ytterradien på förstärkningsplåten ska vara åtminstone r8.
Inneradie r5 vid t=3 mm
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Ang din kamera och "Steadyshot"-funktionen, du förlorar ganska mycket vidvinkel med den aktiverad.
170grader utan SS och 120grader med.