Axys ProRmk163->155 - Pudersläde med mods

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mja jag vet ej. Han som är maskiningenjör så de där får han styra upp :p
Vi har missförstått varandra lite.
Jag trodde ni menade att det var r3 på chassit.

Ø13 som är på bilden ger ju r6.5 på chassit.
Innerradie 3,5 på förstärkning ger ytterradie r6,5 med 3mm plåttjocklek.
Inte långt från r8 som jag talat om.
Har nog också tagit till lite extra, bättre med för stor radie, för liten gör ju att det bottnar i bocken på chassit.

Då är vi överens!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ang din kamera och "Steadyshot"-funktionen, du förlorar ganska mycket vidvinkel med den aktiverad.
170grader utan SS och 120grader med.
Möjligen. Men mer vidvinkel ger förluster det också. Allting man klättrar ser ju mindre brant ut. =)

Dock har jag införskaffat en Gopro 5 nu så blir helt å revidera kamerasetupen. Får se hur det kommer gå...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var och fördrev lite tid i garaget så man skulle få iordning på släden.

400 gram tyngre än helium huven men dock har denna org passform och meshtygad överallt. Känns bra!



Vart inte klar med tunnelförstärkningarna så det får avvakta lite. Kör med dom förstärkningsplåtar som följde med fotstegen. Här är jag i full huggning med å popnita.



Tki Beltdrive monterad. 2.1 utväxling nu så lite lägre drevad än org på 1.95.
Jämförelse mellan QD rem & Gates remmen. Mindre kuggar men betydligt fler på Gates.




Camso Conquer 280 156". 20.18kg med skyddsplast. 19.92kg utan.




Wahlbros Antistab axel. Gjorde en tabbe å kortade in axeländarna lite. Nu tar hjulen på styrningarna för slidsen.... Förbaskat. Gör om, gör rätt! :mad2:





Nu är hon redo att sänkas ner iaf. Fattas några grejer för att kunna montera titan framvagnen samt inväntar jag nya Fox float RC2 dämpare. Letar QS3 dämpare till boggin om någon skulle ha några över!



Polarns maskin som vi gör liten service på. Överhängande risk att tomten kommer med en stressfläkt till axysen sen :madgrin:
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Antistab axeln från wahlbros var inte riktigt nog bra för min smak. Efter man dragit åt den så "bullade" aluaxeln såpass att hjulen ej gick att få av. Den svällde helt enkelt upp i ändarna.
Men med kära vänner och bra kontakter så vart det en axel i syrafast stål samt M10 12.9 bultar istället för org sträckbultar i jänkekvalité. Nu håller det men mer än dubbelt så mycket vikt. Dock känns det värt de!




Insatserna till instrumenteringen (PIDD) snurrade i plasten så var en tattar lösning för att få fast skiten i den nya huven. = Rikligt med lim!
Limmade också fast hela plattan med gps pucken när jag hade dragit dit muttrarna.





Julklapp åt mig själv. Fox Float Evol RC2.
Samt liter vikter. Fox(42.5cm)-> Exit (41cm) -> Stock Walker Evans.







Nu börjar slutmonteringen.

Lättade gripperskidor. Titan bultar, bussningar & styrstål vs Org. Samt vikt på K-hämmare komplett med bultar.






Slutvägning och injustering av dämpare för balans.
F: 116,5 kg = 52.2% fram
B: 106.45 kg = 47.8% bak
Total: 229.95kg
Fulltankad på bensin, olja & kylarvätska samt ordentligt tätad & meshtygad. Helt enkelt Ready-to-ride vikt med den utrustning jag kör med.

Det måste anses vara bra med tanke på vissa saker jag monterat har vikta upp den lite men samtidigt har man försökt dra ner vikt på ställen som går. Roterande delar samt ofjädrad vikt har väl varit lite o fokus.

Modshopen i Arvidsjaur & Speedtech i Skellefteå har vågar där dom erbjuder service för att vikta in skoter och balansera in den åt er. Mycket bra för ni som bytt dämpare och är lite osäker.




 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var å körde en sväng igår i Arvidsjaur. Lite halvtaskig snö, men behövde bara få några mil för att göra bort inkörningen lite mer och få köra in tki remmen & mattan. Hittade några ställen som var helt ok där man kunde leka av sig. Men mer snö behövs och det snarast möjligast!


Fått några förfrågningar om fingergasen. Samt har jag haft lite bekymmer med den då jag ej får den att bottna gasen som den ska. Fastän jag har helt utsträckt wirejustering så klarar jag ändå inte å få full gas.
Och har hittat orsaken som härleds till att axysen har fått en ny typ av ände på wirehöljet som har en fläns för gummitätning. Det gör att slaget på gasen blir lite mindre än tidigare.

Det är en sak till jag har att klaga på med fingergasen. Och det är att man fryser väldigt fort om fingret om det är lite kallare. Och kommer det vara kallt på ride and seek tävlingen iår så kommer jag inte kunna köra såhär.


Så blir nog att gå tillbaka till tumgas just pga det sistnämnda. I övrigt har det funkat bra och gillar slaglängden och känslan på munstergasen. Skulle gärna haft den som tumgas...

Bjuder på lite bilder som jag tycker förklarar sig själva.
Sista bilden är från en bekant som monterat på en Pro-ride. Där ser man klart å tydligen avsaknaden av gummiskyddet och dom sista 4mm:arna i slaglängden.















 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var en sväng till Hemavan å drog av den värsta abstinensen. Bluebird, låg tempratur å vindstilla på måndagen kunde jag ej hålla mig ifrån :) Lite synd att puderdumpen som fjällen fått har blivit påverkad av den underliggande blöta snön sen regnet. Lukrat upp pudret lite men ändå otroligt roligt å man kunde hitta puderställen som "barnen" körde fast i :p Verkar ska snöa i veckan så måste väl tillbaka... :evil:

Grymt nöjd med maskinen so far. Ändringarna man gjort har verkligen påverkat positivt på skotern.
Fotstegen gjorde större skillnad än vad jag trodde samt är mattan grymt lekfull. Hittade några puderställen där det var tätare skog som erbjöd lite utmaning. Där kände man att den fortfarande hade kvar ett riktig bra pop fastän den fortfarande är lekfull med bett i.

Bjuder på nå filmer. Ses bäst på 1080p/60fps

[video=youtube;s_UVnACTiBw]http://www.youtube.com/watch?v=s_UVnACTiBw[/video]
[video=youtube;iCscMpXkcO0]http://www.youtube.com/watch?v=iCscMpXkcO0[/video]
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag kör med 156x3.0 pitch. Nu har jag monterat antistab & äkta no-slip drivhjul utan centerdrift. Men ja, den snurrar markant lättare. Nu kan jag dra runt mattan utan problem för hand när jag lyft upp bakänden på skotern. Det kunde jag aldrig tidigare.
Sedan inbillar jag mig den svarar betydligt snabbare. Å då kör jag ändå stock i motorn! Skulle nästan vara intressant å se hur mitt bmp steg3 kit skulle lira nu. Synd man väntar på annat trim :p

För övrigt har jag till salu mitt Bmp Steg3 kit till axys. Ingår Bullydog, topp, pipa, durability kit med spacerplatta å kolvar. Ingår också steg2 & 3 map i bullydogen om man först vill köra med bara topp & pipa.
Bullydog ändrar utöver bränslemappen, tändning, varmväders kompensation, justerar upp oljeförbrukningen m.m!


Bjuder på ett till klipp bara för skojs skull.
[video=youtube;jHNij0gXoA8]http://www.youtube.com/watch?v=jHNij0gXoA8[/video]
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Låter bra det:) funderar själv på 162" 280i.med 3.0, men även 165" 3.5 kan ju vara ett alt.men då blir det ju 6t.3.5 drivhjul...får nog vänta lite å se lite mer recensioner om vad det skrivs om dom olika delningarna, men lutar nog mer åt 3.0
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sålde min 162x3.0 till Peppa som kör mtntk turbomaskinen. Så du lär väl få höra liten recension därifrån.

Bjuder på en liten blooper. Skulle hoppa över en grotta/bäck men fick ej nog fart så landa i lite motlut. Men kul va det ändå :madgrin:
[video=youtube;dCHbJ8n0WR0]http://www.youtube.com/watch?v=dCHbJ8n0WR0[/video]
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vansinnigt bra vecka med mycket körning i Hemavan. Spenderade fre-söndag där och vi fick oss en rejäl fluff dump på lördagen och lite lekfull klibbsnö på söndagen.
Gaswiren gick av när vi beslöt oss att avsluta resan på söndagen så vart lite tattarmek för att ta sig till bilen. Blev en specialare á Knipextånggas

Finns ett ord som förklarar helgen = M.A.G.I.S.K.T



[video=youtube;p6_M82KkNYw]http://www.youtube.com/watch?v=p6_M82KkNYw[/video]


Inkörningen är nu avklarad och nu är det dags för min egen 20 mila service: Byte av gaswire, koll av avgasventiler å rengöra, byte av framvagn till 39", smörja in boggin samt kapa bort fotholksrören.
Snåltarmen slog in vid inköp av 39" framvagnen. Vart en i Cromoly övre, Docol R8 nedre rör.








Som en liten sidenote... Köp ej Skidgummit i polyuretan(rött) som säljs på facebook. Dom är för hårda och förstör skidorna. Plasten bångnar ut åt alla riktningar samt börjar hylsorna till skidbulten glappa i plasten och gör plasten oval.
Vet ej exakt hur långt jag kört med dessa skidgummin men kanske 15-17mil. Och redan är skidorna körda.
Blir att svarva upp nya hylsor å borra upp hålet i skidorna. Förhoppningsvis är jag så använda den då.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Dom siffrorna jag skrev tidigare då jag vägde in den var dom siffror jag började med. Glömde skriva ner mina färdiga siffror.

Men det är faktiskt lite smaksak i slutändan. Som sportsterdanne säger så kan man se dom klippen och ha det som utgångspunkt iaf.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Gjorde en sista modifiering inför helgens körning. Blev att kapa bort knäknäckarrören. Nu efter 2 dagars körning så kan jag säga att jag inte märkt av att dom varit borta. Så länge det håller i långa loppet så är jag nöjd.

Provade att ställa mig med bägge fötterna på fotsteget längs fram å trycka med rören på och utan rören. Märkte absolut ingen skillnad i stabilitet. Så jag tror dom där rören verkligen gör föga för stadgan... Många på snowest verkar dra bort dom helt. Såg en som hade hoppa 20-30m å landa snett så han krökte sönder hela boggin. Men tunneln var spikrak fastän fotholksrören var borta.






Vart ute å plågade maskin både fre & lördag. Fredagen erbjöd riktigt bra fluff å bra snömängd(midjedjupt till axeldjupt) på "secret location" :whistle: Lördagen så var vi närmare byn å då var de sämre med snö men ändå delvis roligt. Vädret var dock prima med bluebird å några få minusgrader. :nuts:









Bjuder på nå filmklipp också:
Dag1:
[video=youtube;FeRhAlR4xbY]http://www.youtube.com/watch?v=FeRhAlR4xbY&t=2s[/video]
https://www.instagram.com/p/BPNngTwA0D3/
https://www.instagram.com/p/BPM6VtCgyBn/

Dag två:
https://www.instagram.com/p/BPPsH62AfM_/
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Fotholks rören är nog ingen dum ide att ta bort.
Hur verkar 280 mattan funka nu när du kört mer?trenchar den nått?