Axys ProRmk163->155 - Pudersläde med mods

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com


Är det andra tändspolar i kittet?
Nej det är andra tändkablar. Man flyttar spolarna och monterar dom på styrstångsinfästningen. Detta för att frigöra lite utrymme! Riktigt fin installation samt känns kablarna mer gedigna än org.



Var in på specma å shoppade på mig lite tillbehör. 299:- gick kalaset på =)
Tätade mätarn med lite würth lim & fog så de inte ska komma in fukt. Samt limma jag fast den i huven.
Mätarn visar både i bar & psi. Lite små siffror kanske så ska rita ut ett streck där jag vill lägga mig. Så underlättar det lite iaf.





 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nej det är andra tändkablar. Man flyttar spolarna och monterar dom på styrstångsinfästningen. Detta för att frigöra lite utrymme! Riktigt fin installation samt känns kablarna mer gedigna än org.
Okej. har problem på min att tändningen inte riktigt orkar, får knacka ihop stiften till 0,3 för att den inte ska tappa. Men nu är det ju en gammal iq med enkel spole, är ju säkert bättre drag i tändningen med dubbla spolar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sidoprojekt på G. Baby-rmk 137" med bigbore (858) & skidoo freeride 59mm matta.

Börjat lite smått. Också köpt på mig en Skidoo 850 org bakbåge som ska smalnas in och svetsas ihop. Blir perfekt då den förstärker upp tunneln i nederkanten där jag kapat bort.

Lite bilder:






 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Inte gjort så mycket mer på baby-rmkn. Min extremt vänlige licenserade tigsvetsare till vän dök förbi å svetsa ihop kylarn åt mig. Var ärligt talat ett större helvete än vad jag trodde att få till det. Men nu är det tätt!

Skidoo 850 bakbågen var så fin så köpte på mig en till. Blir å montera på axysen så den styvar upp tunnelnkanten lite. Ska bara smala in dom å svetsa sedan blir de montering.

I övrigt så har jag matat på lite mil med turbomaskin. Tre kördagar denna vecka blev det. Många mil och väldigt mycket leenden bakom hjälmen kan utlovas. Bara i helgen (2 dagar) så gick det åt 90L.
Fredagen spenderas i moskosel på Kör & Sök "tävlingen/friluftsdagen". Grymt bra väder men lite tunt om snö just runt moskosel.
Sedan söndagen spenderades i Arvidsjaurs utkanter där det bjöds på mer snö och utmanande terräng.

Bjuder på en liten mini-teaser från söndagen.
[video=youtube;AZDtXXzyGYc]http://www.youtube.com/watch?v=AZDtXXzyGYc[/video]
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Nu har man kört 110mil på skotern. Vissa saker har havererat å vissa saker har bara funkat. I det stora hela så är jag grymt nöjd med maskin. Fått den å lira riktigt bra i variatorerna också med en relativt låg remtemp.
Installerat en Remtempsensor då jag laborerat lite med fjädrar osv.

Bjuder på lite bilder!







Får inte nog fjutt i handtagsvärmarna genom dom tjocka rsi handtaget. Så gjorde processen kort å satte dit org styret. Kommer inte orka laborera något mer i detta.
För nu är det bara körning som står på temat. Varit å matat puder i det underbara skotermeckat Arvidsjaur. Vansinniga mängder snö på lite högre höjder och helt sjukt bra terräng. 5/5 tummar upp.






I söndags slutade det med haveri på Tki remdriften. Slet sönder nedre drevet. Aldrig haft någon stenkänning eller nått på den sidan så jag kan inte tänka mig det varit en yttre påverkan. Kanske materialfel på drevet, eller bara för mycket vrid/effekt i motorn? Who knows.... ;)





Bjuder på ett litet kort klipp också.

[video=youtube;DfBSoeUdeJM]http://www.youtube.com/watch?v=DfBSoeUdeJM[/video]
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Väldigt lite garagetid just nu och mycket körning... Nu är jag uppe i 740L bensin och 16L Legend olja på 140mil. Har nog aldrig kört så hårt och mycket som jag gjort iår. Det kan också nämnas att den slurpar i sig en heeeeel del soppa nu med turbon. Effekt vill ha mat?
Har man bra körning så tar jag mig till 13-14:00 sen är tanken tom. Senaste 2 lördagarna har gått 60L soppa per dag. Och då har man hållit igen efter 14:00 då man bara tankat 20L.

Fick drevet nytt på garanti samt en rem då den hade ett jack i sig. Tom på TKI är sjukt servicevänlig så detta tog han på sig. Förmodligen materialfel i drevet jag hade. Han hade en till som knäckt ett drev på liknande sätt men då hade han fått en stenkänning som gjorde att drevet sprack. I mitt fall var ju detta inte så.

Fortsatte å köra på den gamla remmen. Hade förhoppningar på att den skulle gå av! Men den verkar fan i mig odödlig.
Spände nämligen remmen på morgon godtyckligt. Dock hade jag nog ett slack i drivningen eller att remmen låg fel när jag spände. För den rappade på drivremmen under dagen. Trodde de var variatorremmen som slirade för det var nästan ett sånt syndrom. Var absolut inte ett rappande på mattan utan mer ett slirande.
Efter 3dje gången de hände då började jag undersöka lite mer då jag förstod att de inte var variatorremmen. Visade sig vara att beltdriven var på tok för slapp.
Och det är ett under att remmen fortfarande är hel... Hur fasiken kan den rappa utan att slita sönder kammarna på remmen? Jag är helt förbluffad över hållbarheten!!!!!


Bjuder på ett litet klipp från i Söndags.
[video=youtube;hXTH7EoUPDE]http://www.youtube.com/watch?v=hXTH7EoUPDE[/video]

Bonusklipp från drevhaveri:
[video=youtube;HVp4eaaIsek]http://www.youtube.com/watch?v=HVp4eaaIsek[/video]
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ren 98 oktan. Dock har jag fått tag i lite 100LL nu så ska späda på lite. Laddar 0.5bar/7psi i dagsläget. Ska upp i 0.7bar är tanken och då kan jag nog behöva en skvätt 100LL. Ska pröva 10% inblandning och se om det räcker.

Helt standard i motorn. Jag har inte rört något med soppa eller tändning. Allting är mtntk's färdiga programvara som man flashar om org styrsystem med (bullydog). Sjukt smidigt å funkar grymt bra!
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Läste om Legendoljan och på pappret verkar den riktigt bra och antar att den är det då du kör på den, är det bara att växla över från VES oljan eller måste jag ställa oljepumpen (den är redan uppställd)?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jo jag tycker den har funkat bra. Många andra som är nöjda med den också.
Jag har inte justerat upp något på pumpen. Ser ingen anledning till varför de skulle behövas.
Jag sög behållaren så tom jag vågade utan att de bildades luftbubblor. Sedan fyllde jag bara på med legend oljan.
Gör inget å mixa lite.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Var och lattjade lite idag. Snön har satt sig bitvis men där det blir brant och skuggsida så finns de lite löst fortfarande.
Nu måste jag lära mig "köra" på nytt igen. Gamla mattan som var helt slut gick ju knappt ta sig fram med. Där kunde man hålla stumt hela tiden mer lr mindre å man tog sig knappt.
Helt plötsligt är den sjukt hysterisk å vill bara slita upp en hela tiden med ny mattan. Man får verkligen vara feg på gasen för man drar över utan problem. Serie 6 mattan är verkligen en helt fantastisk matta. Bra driv i den och ändå helt ok flyt. Skulle faktiskt kunna tänkt mig och modifiera varannan kam i mittenraderna för att få lite mer pop/flyt.

Ska se om får tid i veckan att smida ihop en Arc åt skotern. Har en dämpare liggandes och ritningarna finns. Så är bara lite knåp å svetsning så ska de nog lira!

Hade ett litet "oh shit" moment idag.
[video=youtube;3j7TvtB-y0Y]http://www.youtube.com/watch?v=3j7TvtB-y0Y&feature=youtu.be[/video]
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja vill bara flika in en liten snabbis.

6/5 tummar upp för Camso som står bakom deras produkter. De var inge snack utan jag fick en ny matta på garanti utan att dom ens fundera på det!

Ska prova en fjolårets talon matta nu inför vårkörningen då den har extra hårda kammar. Ska bli spännande å se hur skotern beter sig med den mattan. Är ju en gigantisk skillnad i vikt på mattorna.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Mina hemtrakter också. Om de är Arvidsjaur du snackar om? Vi brukar mest hålla till relativt långt från dom mest "populära" ställena. Blir så fort uppkört där.

Ursäkta man varit lite dålig på uppdatera. Men har haft lite annat att pyssla med än skoterkörning.

Kommer lite bilder och eventuellt filmer efter helgen, då jag ska ställa upp i hillclimben i klimpfjäll.