Vi har ett problem?

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Vi har väldigt ofta trådkapningar och inlägg med syfte att provocera.
Vad finns för lösningar? för när det väl spårat ur är det lätt att andra hänger på och skriver mer skit som bara är jobbigt att läsa.

Är ganska tydligt att det var längesedan många läste forumreglerna, om dom ens har gjort det.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det är ett generellt beteende som inte är unikt för detta forum.
Samma mönster återkommer på facebook, twitter och alla större forum.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Om admin skulle följa upp med varningar och avstängningar skulle nog stor del av problemen försvinna. Är ju inte direkt ovanligt med smygannonser och märkestjafs där det inte hör hemma. Men det är ju fritt fram för allt sådant eftersom konsekvens uteblir oavsett vad som sägs/skrivs i forumregler. Admin kanske skulle börja med att låta ett mail gå ut till samtliga konton med vad som gäller och sedan ta omtag och följa upp det. Ingen kan hålla koll på alla trådar men antigen får användare rapportera felaktigheter eller admin göra så gott de kan, men vara konsekventa.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Moderatorerna kan ju inte alltid hänga med i alla trådar så man får helt enkelt hjälpa dom lite genom att rapportera inlägg som är olämpliga, det finns ju det lilla utropstecknet under inläggen man kan klicka på för att rapportera ett inlägg.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Jag håller med om att det skulle vara ett sätt med att anmäla inlägg, men då måste moderaterna vara konsekventa med vad som är sagt i reglerna. Även om nån förmodligen blir sur.
bara för att det ser likadant ut på övriga forum betyder inte det attt vi ska tillåta de här.
Det är INTE deras fel, jag tror det är allas fel så därför behöver vi bli bättre på att säga ifrån och anmäla.
Men, men jag har inte sett ett inlägg av den karaktär så det passar in på beskrivningen för att få anmäla via utropstecknet. (Vilket jag är glad för)
Så antingen kanske förändra den beskrivningen eller lägg till en funktion där man kan änmäla mindre allvarliga saker.

Fler förslag på lösningar?
för problem har sällan bara en lösning.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Moderatorerna kan ju inte alltid hänga med i alla trådar så man får helt enkelt hjälpa dom lite genom att rapportera inlägg som är olämpliga, det finns ju det lilla utropstecknet under inläggen man kan klicka på för att rapportera ett inlägg.
Ja precis.

Som det är nu kommer det in knappt 1 rapporterat inlägg i månaden.
Rapportera alla inlägg ni tycker bryter mot reglerna istället för att börja tjafsa med trollen.

Själv så börjar jag gärna med en påminnelse om reglerna i ett PM och blir det värre så blir man såklart avstängd.

Det finns ju förresten även en märkestjafs tråd för den som känner för att avreagera sig lite
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag håller med om att det skulle vara ett sätt med att anmäla inlägg, men då måste moderaterna vara konsekventa med vad som är sagt i reglerna. Även om nån förmodligen blir sur.
bara för att det ser likadant ut på övriga forum betyder inte det attt vi ska tillåta de här.
Det är INTE deras fel, jag tror det är allas fel så därför behöver vi bli bättre på att säga ifrån och anmäla.
Men, men jag har inte sett ett inlägg av den karaktär så det passar in på beskrivningen för att få anmäla via utropstecknet. (Vilket jag är glad för)
Så antingen kanske förändra den beskrivningen eller lägg till en funktion där man kan änmäla mindre allvarliga saker.

Fler förslag på lösningar?
för problem har sällan bara en lösning.
Det är fritt fram att anmäla allt du inte tycker passar in.
Det kommer som ett mail till moderatorerna som sedan avgör om det krävs en åtgärd.
Användaren som får ett inlägg anmält kommer inte se att det anmälts eller vem som anmäler , så det är helt anonymt.


Vi vill ju ha ett så rent forum som möjligt så man kan få svar på sina frågor eller få diskutera utan att scrolla igenom en massa trams först.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Okej, bra!
En annan sak man skulle kunna göra är väl att skapa "jag svarar OffTopic tråden" likt märkestråden så kan man skriva lite friare och svara och göra liknelser som inte passar i original tråden, citatet man svarar på är det ju bara att klippa och klistra.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
För att offtopic-tråd ska fungera krävs en tvilling till varje enskild tråd. Ska du samla allt offtopic från alla trådar i en tråd blir det en enda röra. Både tvilling och att ha en enskild känns rent spontant ohållbart om det ska vara någorlunda konstruktivt.
Finns ju redan diverse övrigt trådar.. t.o.m. en märkestjafseri tråd. Så därför är det både obegripligt och trist att man går in i en tråd om 2017årsmodeller av ett märke och börjar klanka ned på märket och skriver att det eller det märket är bättre (som exempel).
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag tror snarare att många fick sig en tankeställare när tråden startades.
Kan vara bra och ibland räcka med att påminna folk om regler och dylikt, vilket denna tråd nog gjort.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Vi har väldigt ofta trådkapningar och inlägg med syfte att provocera.
Vad finns för lösningar? för när det väl spårat ur är det lätt att andra hänger på och skriver mer skit som bara är jobbigt att läsa.

Är ganska tydligt att det var längesedan många läste forumreglerna, om dom ens har gjort det.
andra regeln är: * Skriv tydliga topics/ämnen/överskrifter!

:nuts:
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Busjön blandade ihop det här sansade forum med Backcountry-gruppen på Facebook.
Fy f*n vad jag stör mig på det eviga märkesb*gandet på den sidan... Så fort det är någon som frågar om hjälp om något fel dom har på skotern är det 90% som bara ska in och kommentera kring märket på skoter...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fy f*n vad jag stör mig på det eviga märkesb*gandet på den sidan... Så fort det är någon som frågar om hjälp om något fel dom har på skotern är det 90% som bara ska in och kommentera kring märket på skoter...
Nu hamnar vi lite offtopic här

Det har med åldern att göra.
Jag gillar det här stället. Många namn som man känner igen - och nästintill "växt upp med" -samt (i mitt tycke, och jämfört med ex. den där FB-gruppen) sansat snack om relevanta grejer.
Ungefär som den tiden innan 90-talisterna uppfann begreppet/beteendet "troll" på internetforum. :)
Någon besserwisser här och där fanns det alltid, men aldrig i den omfattning att hela trådar skrotades på nolltid.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Har hängt här sedan tidernas begynnelse känns det som. Den gamla sajten hade också ett forum där vi häckade innan och det måste ha varit sent nittiotal om jag inte minns fel. Ett forum blir mer familjärt med tiden och man lär sig andras profiler efter hand. Ibland irriterar man sig på andra, ibland är man nog själv den största besserwissern. Men det är alltid/för det mesta med glimten i ögat skulle jag tro.
Jag upplever nog ändå att Snowmobiles forum håller fortsatt hög klass, även om jag kan tycka att den rent tekniska nivån var högre på Snowriders forum. Vet någon förresten vart det tog vägen? Det var en liten skatt med kompetenta inlägg nämligen.

Ovan nämnd FB-grupp är dessvärre bedrövlig i de flesta avseenden.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Snowriders forum dog ju dels p.g.a kanske hur det styrdes men stor del var ju att det buggade med nya inlägg och blev extremt omodernt. Tyvärr. Och omstarterna har väl varit allt annat än lyckade. Ett forum ska vara "lättladdat" och SRs senaste försöka gick helt magiskt tungt.

Men som du säger hjulboggie, det mest tragiska är ju att alla inlägg/data verkar vara försvunnen... =( Oerhört mycket bra svar och kompetenta trådar/svar där som bara försvunnit.