Nytroåkare! xtx eller ttx?

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Någon som kan svara på om skillnaden är monumental mellan "vanliga" xtx och öhlinsbestyckade ttx? Skiljer något mer än dämparna? Beg.priserna ligger som synes högre för ttx-Väl investerade pengar? Ttx fanns väl bara -13 och -14? Tackar för input!
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Bara dämparna skiljer, lite annan färgsättning oxå. Xtx dämparna är inte dåliga, men öhlinarna är värda sitt pris, utan tvekan!
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Tackar för svar! Attans,denna bytessjuka..och när fan blir gammal kanske det blir 4takt med guldinslag då... ;-)
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Om valet står mellan Nytro XTX och TTX, så är valet enkelt. Köp TTX, det kommer du aldrig att ångra. Jag har kört min Nytro TTX cirka 600 mil och är väldigt nöjd med dämparna.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vill minnas att dämparpaketet kostade 33.000 separat så det är väl egentligen en ickefråga...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Har lite erfarenheter från mc o enduro med Öhlins och vet att det är finfina saker. Har också för mig att dämparpaketet kostade drygt 30 men ttx´n var bara 10 dyrare. Kör Crossfire8-11 idag (gamla m-chassiet) och kommer inte riktigt överens med proclimben så Nytron har väckt mitt intresse efter några kortare provkörningar o vetskapen om driftsäkerheten. Är Nytron så hopplös i lössnön som vissa vill påstå? Mitt behov är en crossover släde med hyffsade lössnö egenskaper.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Körde xtx med och utan turbo, 51mm matt, gick väll hyfsat i snö med lite rörelse på maskinen.
Riktigt kul myrsurfare men någon ris smiskare är det inte,men med våld och fart kommer man långt
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Nytron har breda, långa, låga och täta fotsteg så den hänger sej på snön väldigt lätt, om någon säger att den går bra i snön så är det någon som kör i väldigt hård eller låg snö. Fyrtaktstrippeln är ju häftig med ett väldigt mysigt ljud och trevlig karaktär!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är skillnad på Nytro före 2010 och efter, särskilt 13-14 är uppgraderade på många punkter. Men någon PRO rmk 600 är det ju inte. Man tar sig oftast fram på samma ställen men man får jobba mer. Jämför med Freeride istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Blir det Nytro så blir det årsm.13-14 då ttx fanns,bästa fjädringen och uppdaterad enl. vad jag förstått och vad ni berättat. Kör inte i allra djupaste snön och är ingen Burandt så... Däremot vill jag inte ha en märkbart sämre "ta sig fram" skoter än CF´n. Förstår att jag skulle tappa lite på den fronten men vill ha bättre komfort vid ledkörning. Fotstegen verkar ju vara designade på 90 talet tyvärr...
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
En TTX årsm-14 med 41mil på är nu inhandlad. Återstår bara snö så ska Öhlinarna få bekänna färg! :)
Några tips på "måste göras" förutom turbo som tomten lovat mig nästa år...
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
En TTX årsm-14 med 41mil på är nu inhandlad. Återstår bara snö så ska Öhlinarna få bekänna färg! :)
Några tips på "måste göras" förutom turbo som tomten lovat mig nästa år...
Justera dämparna så att de passar dig. Är den helt original så kan skidbyte och styrstångsframflyttning vara två snabba saker att fixa.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Jag kör med polaris gripper skidorna klart de bästa allround skidorna på en nytro, provat slp pp samt ca pro men på tok för nervösa enligt mig ialf.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Börja kör och laborera med dämparinställningarna innan du börjar byta grejor. Folk vill ha så olika saker beroende på användningsområde och ibland har de bytt halva skotern men inte ställt in dämparna rätt... Eller bytt framvagn och boggi till lätta lössnöspecialgrejor trots att de bara bombar led - för att någon sagt att det "ska vara så"... likadant med framflyttad styrstång och liknande moddar. Det beror på hur du kör, hur lång du är och vad du trivs med.

Kör först och ändra sedan efter dina preferenser, inte efter vad andra tycker efter att ha läst på forum...


Skickat från min iPhone med Tapatalk