Allmänt skoter snack

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.850
99
48
Skellefteå
Dom styr mycket bättre än DS2orna på hårda till halvhårda underlag, lite mindre trögstyrda och är verkligen bra på att inte vara spårkänsliga. Jag gillar också att ha en rätt smal skida, då skotern blir lättare att burka omkull i lössnön. Tycker iof att dom kom lite mer till sin rätt på dom korta MXZ jag haft än på Renegaden men ändå värt det tycker jag. Stenmarks Maskin har ju haft ett smått otroligt pris på dom. Vet ej om det forfarande gäller.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Finns det någon skidoo kunnig person där ute som vet vad toeout ska vara på XRS modellerna. Vi har 2 den ena har 9mm toeout och den andra 6mm. Den m 9 mm går bättre än den med 6mm. Hittar inget i instruktionsboken.
 
Last edited:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Finns det någon skidoo kunnig person där ute som vet vad toeout ska vara på XRS modellerna. Vi har 2 den en har 9mm toeout och den andra 6mm. Den m 9 mm går bättre än den med 6mm. Hittar inget i instruktionsboken.
Skidoo kunnig och kunnig, men jag brukar sätta toe out på 1cm på dessa modeller, tycker det är melodin på dessa led skotrar.

På min summit så kör jag 5mm
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Dum fråga kanske. Är det inte bättre att starta nya separata trådar om isrivare, försäkringskostnader, testresultat, skidor och allt som hunnit avhandlas redan? Alternativt fortsätta på befintliga trådar?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
För er som jagar och fiskar och har tex en skidpulka med er typ Norska fjellpulkan.

Jag har jag tillverkat ett drag så jag kan dra fjällpulkan med skoter. Sedan när jag ska åka skidor tar jag och byte draganordning. Mycket smidigt då man packar allt i skidpulkan hemma :cool:

 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En av mina söner lyckades med konstycket att ha sönder bromsvätskebehållaren på en av skotrarna. Ser på sprängskiss att den verkar finnas som reservdel. Någon där ute som råkat ut för det och vet om man kan köpa behållaren ?

 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Måste säga att jag är otroligt nöjd med BRP's lösning på att skifta dynor på skotrarna. Körde med dubbeldyna och passagerare för första gången idag på nya maskin. Ställde om fjädrar och kompression i hårdaste läge i boggien samt klossarna i läge 4 och det funkar skitbra !

Smidigt smart elegant :cool:
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Word! Man kan köpa valfri brp sen är det ungefär som lego gällande rutor dynor och lådor, linq regerar! Tyvärr är armstöd /ryggstödet väldigt snökänsligt, måste rensa rätt noga efter en snösväng.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Bodde jag i Smålands högland där det ofta ligger lite snö på vintern så kanske jag skulle kunna tänka mig en sån där skapelse, men att det skulle vara någonting att ha där det är vinter på riktigt är nog bara att glömma...