Allmänt skoter snack

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kolla skillnaderna mellan de två Renegade med samma motor... Annan variatorkalibrering?

Se också viktskillnaderna, de är små liksom prestandaskillnaderna mellan 2t och 4t. Det är ena Renegaden som är mycket snabbare än de andra - rimligen variatorinställningen eller finns någon bättre förklaring?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag la märke till skillnaderna mellan de båda Etecarna, Det är nog så att det skiljer lite mellan exemplar och naturligtvis drevning och variator setup. BC Sabbare upp till 30 mph vilket är rimligt med tanke på användningsområde. Drevning på 2017 BC är 21/49= 0,42 mot XRS 25/45=0,55 förklarar mycket.

När det gäller viktskillnad så är det viktigt tycker jag att man tittar på så lika maskiner som möjligt. Drivbandet som Viper har placerar man sig mellan MXZ och Renegade eg lite mer då Gade har 406 bred matta.

Skillnaden i Vikt mellan XRS och MXZ är 10 kg. XRS är ca 10kg tyngre än en vanlig Renegade pga chassi förstärkningar. Vi tar då och ger Renegade XRS 5 kg mindre för att ta reda på viktskillnaden i motor chassi osv. Vi säger att En Skidoo Viper 800 XRS väger 266kg om du fattar vad jag menar. Det ger en vikt skillnad på 17kg och mot en BC närmare 30kg. Ta och häng det runt halsen så kommer du tycka att skillnaden är ganska stor.
Placera sedan de flesta av dessa kg på skidorna och ett par mer på ena skidan.

Vi har tillverkare som jagar ofjädrad vikt då pratar vi om gram för att få en annan körupplevelse, här pratar vi om 20-30kg det är klart att det kommer att påverka körupplevelsen. Jag har räknat jävligt snabbt så du får kritiskt granska vilket du alltid gör :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha så är det!

Viktskillnaden mellan Viper och är 26 lbs, det är 11,7 kilo. Mer är det inte mellan 4t och 2t och lägger man till elfläkt, elstart, batteri och kylare på tvåtaktaren så...

Nåja, det är intressant hur mycket som går att hämta i prestanda med drevning och variatorjobb, märkligt att inte fler börjar med det istället för bonntrim i motorn... kanske för att det inte syns?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Du vill inte kalkylera med lika mattlängd men du vill lägga till elstart och elfläkt. Elstart har XRS redan och lägg gärna till kylfläkten på Skidoo och sedan räknar vi igen. Tycker mitt sätt att räkna är rättvist lika mattlängd lika utrustning ska givetvis vara med i en beräkning om d är skillnad på 2 & 4takt man vill åt.

Att folk inte skruvar i sina maskiner beror nog på att man redan från början kan välja en maskin som ligger nära ens behov och är uppsatt på det sätt maskin ska användas.

Tillbaka till prestandan att den är små skillnader gör ju att först på avtryckaren vinner IRL :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Först på avtryckaren vinner!

(hade ingen aning om skillnader i mattlängd, ej heller kamhöjd, mönster osv som också har betydelse för prestanda :))

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Kan tänka mig att det är flera faktorer som spelar in förutom ålder, t.ex vilken maskin man kör, dels körsätt, men även beräknad stöldrisk/hur attraktiva de är att stjäla. Var man bor, vem som räknar på priset kanske. Hur de förvaras när de inte körs. Dvs mattlås, låst garage, larmat osv. CC/effekt, ja listan kan nog göras ganska lång.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Årsmodell verkar vara det som skiljer i första hand förutom CC. Fick hem ett reklam/erbjudande från svedea och där var det fallande summor desto äldre maskin var.
Jag är 30, På mina maskiner båda 600cc, en Kort -14 3000kr/år och en lång -13 2900kr/år
Inte försäkrade hos svedea för dom ville ha 1200kr/st extra per år.
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Renegade Xrs 800 -16.. 101kr/mån avställd och 701kr/mån påställd, 5000kr i självrisk på vagnskada.. Trygg Hansa.. Nästan 40år


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Min XRS 600 är 400kr dyrare än dhenniz Bondocker 600 trots att han är mer än 10 år yngre. Ok låt vara att jag har en 16 och han en 17. Borde inte en 17 vara dyrare. Som sagt han använder skydd när han kör.
Kan det även möjligtvis vara mer stöldbegär i en XRS än en BD?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En djungel det där med försäkringar och alldeles för dyrt när man aldrig orsakar skador. Nåja aldrig nästan. För 30 år sedan fick jag en ruta på försäkringen till min Finlandia.

Något som jag konsumerar onödigt mycket är glasögon egentligen lite slarv då man kastar av sig googlisarna i handskfacket utan påse. Någon som har en ide om hur man får bort lindriga repor på googlisarna ?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kan ju bero på vart man bor kanske? Alltså att man räknar med att bor man högt upp kommer man köra mer typ. Bara en gissning.