Service fusk? Rån?

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Hej!
Lämnade in våran nya 900ace på 1a service /50mil.
På telefon så skulle alla oljor bytas och mycket mycet mer
Det skulle kosta 2995kr fär att det va en fyrtaktare! Helt ok med motorolje byte mm tyckte jag!
När jag sen läste boken så skulle det inte bytas olja!

När jag kom hem så läste jag boken och tittade på skotern
Enda synbara ptgärd var smord boggie!
Mattan e ok , det va den innan!
När jag kollade motiroljan så ser den lika ut som innan
Kollade sen krdjehusoljan, den ser obytt ut!!!!
Se bild och gärna komentera vad ni tycker nybytt olja i kedjhus som gått 50mil

Jag vet att servicen inte tog 2timmar (telesamtal med verkstan)
Hittade sen en lös slang vid variatorn!!!!


Summa som jag ser det så borde servisen kostat kanske 1500-2000kr
Med kedjehusolja o 2timmars arbete
Vad tycker ni????
Eller vet?

Enligt boken är det en massa små kontroller samt lite bultar som ska dras samt att mattan ska kontroleras och kedjehusolja bytas!


IMG_3388.JPG
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är generellt sett väldigt viktigt att byta alla oljor vid första service eftersom delar slipas in mot varandra osv. Likaså är det viktigt att gå igenom alla kontrollpunkter och efterdra med rätt moment.

Det är mindre viktigt att hoppa över någon senare service men just första skall man vara noggrann med.

Mitt råd är att du bokar återbesök på deras bekostnad, se till att de verkligen gör alla arbeten som skall göras och sedan lämnar du skotern någon annanstans i fortsättningen. De har visat att de struntar i vad som gäller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Är du missnöjd så börja med att klaga hos din handlare och se om det ger något resultat.

Alternativt kontaktar du någon annan auktoriserad serviceverkstad och hör vad en första service skulle kosta där så du får något att jämföra med.

Tycker det var svårt att avgöra utifrån färgen om den var bytt eller inte.
Beroende på hur de bytte olja så kan det finnas lite kvar i botten av kedjehuset som missfärgar den nya oljan.
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Vad har ni betalat för era första servicar????

Första servicen på polaris brukar kosta ca1500!

Enda anledningen att JAG lämnar in på service, är att få garantin kvar, så man kan säga att jag köper garanti!
Jag har så jävla dåliga erfarenheter av skotermekaniker
,det har varit så mycket strul I samband med servisar.
Mest polaris efterssom jag bara haft nya polarisar!
En skar tom. Efter service pga. Felvänt oljefilter sa dom!
En gick på 1 burk när jag hämtade den!
Kollade protokollet och rutan där det står att stiften ska kontroleras och rengöras var krysssad, frågade mecken om han gjort det och han sa nej det behövs inte!
Så han erkände i alla fall att han fuskat!!!!!!
Det finns mer men orkar inte skriva mer!

Så jag vettefan om jag orkar åka tillbaka
Får väll fixa skotern själv,göra som man ska dvs ta av locket till kedjehuset å inte bara köra in en mejsel o bryta ut det i underkant!!! (Har sett det själv hos en handlare i norrr!)
Då vet jag att skiten kommer att funka!
Och fortsätta att köpa stämplar!
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Tyvärr är detta fusk nog på många ställen eller det finns nog inte en verstad som gör alla servicepunkterna. Och byter de inte ens oljorna så är det helt meningslöst att lämna in den.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
De säger att de har bytt olja i motorn och växellådan och de har inte gjort det? då är det ju riktigt knas...

Men det bara kanske blev ett missförstånd er i mellan, de sa att de skulle byta alla oljor men boken säger nå annat så följer de boken. Men de borde då kanske ha sagt det vid servicen då :)

Vad annars görs på första servicen? kolla datorn och ser om det finns felkoder, kontrollera att all är som det ska med skotern, skidor (toe out), matta (sträckning), allmän översyn av skotern mm. Är ju kanske inget som är kul att betala för men första servicen är väl den viktigaste för att åtgärda eventuella misstag från fabrik :p

Det är ju inga onödiga saker tycker jag iallafall, sen att de flest göra detta själv är ju en annan sak :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Maskinen jag åker på nu, Pro RMK -16 lämnades av förra ägaren in för första service hos en Polarishandlare i Härjedalen.
På kvittot står det att växellådsoljan blivit bytt, kostnad för olja är också specad...

Det är ju rätt och riktigt att man byter olja i växelhuset tidigt, så man får bort eventuell skit från montering och inkörning i kedjehuset.

Synd bara att det sitter beltdrive på skotern...
 

tobiiash

Aktiv medlem
20 mar 2013
53
0
6
Maskinen jag åker på nu, Pro RMK -16 lämnades av förra ägaren in för första service hos en Polarishandlare i Härjedalen.
På kvittot står det att växellådsoljan blivit bytt, kostnad för olja är också specad...

Det är ju rätt och riktigt att man byter olja i växelhuset tidigt, så man får bort eventuell skit från montering och inkörning i kedjehuset.

Synd bara att det sitter beltdrive på skotern...
haha, dagens bluff :heh: :eviltongue:
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
Maskinen jag åker på nu, Pro RMK -16 lämnades av förra ägaren in för första service hos en Polarishandlare i Härjedalen.
På kvittot står det att växellådsoljan blivit bytt, kostnad för olja är också specad...

Det är ju rätt och riktigt att man byter olja i växelhuset tidigt, så man får bort eventuell skit från montering och inkörning i kedjehuset.

Synd bara att det sitter beltdrive på skotern...


Jävligt tragiskt!
I mitt fall så slutade det med att verkstan erkände att dom inte bytt olja för att dom hade lärt sig på nån kurs att det inte skulle göras på första servicen! Men efter konntroll hos brp så gällde det visst bara nya 850in!!!
Dom struntade i att ta betalt och jag fick en flaska olja så jag kunde byta själv(mitt förslag)
Så hädanefter så kanske man ska ta sin servicebok till handlaren
Köpa delar o oljor och se till att dom stämplar o sen åka hem o serva själv, då vet man att det blir bra!
Samma vecka försökte den lokala bmv handlaren blåsa mig på 3000kr!!! Dom gick på samma nit och det resulterade i att det stod 3 annstälda på rad med mössan i hand och bad om ursäkt!! Så det är samma jävla pack som jobbar i bilbranshen också!!