Arctic cat 2018

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Vet inte om detta skulle postats i en egen tråd. Men nog kan man fråga sig lite hur länge Arctic-Cat finns kvar som märke iom detta?
Endast snöskotrarna som blir kvar under A-C logga. Resten byter namn.

http://snowmobile.se/index.php/home/825-2017-04-25-13-40-28
Med en ekonomiskt stark ny ägare som verkar se värdet i arctic cat namnet inom snöfordon så tror jag det går mot en ljusare framtid än om Textron inte hade köpt dom.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Tråkigt nog så är utlokaliseringen till Texas av all Arctic Cat-tillverkning utom snöskotrar bara början.
Skotertillverkningen blir ju kvar i Thief RF där de monterar YamaCats under några år samtidigt som marknaden pressar A-C:s skoterdivision att utveckla produkterna mer och mer till skyhöga kostnader (lika som för de andra fabrikaten) Yamaha kanske hänger på något år innan de utvecklar en egen plattform, eller lägger ned skoterbranchen helt och på sin höjd blir motorleverantör.

Med sämre möjlighet att bolla pengar inom Thief River Falls väggar så måste A-C börjar att tjäna pengar på sin skotertillverkning, vilket inte är så lätt i en smal redan pressad bransch.
Det är även stor risk att många av A-C:s bästa ingenjörerna får erbjudanden om att flytta till varma soliga Texas för att utveckla de mer inkomstbringande enheterna, vilket de som är på språng i karriärstegen så klart nappar på.

Har inte A-C kapat åt sig en betydligt större del av marknaden när det är dags för nästa generation av Arctic Cat, så kommer Textron att sälja av skoterdivisionen eller lägga ned den.

Tråkig vision, men inte osannolik... för pengar är allt. Speciellt i Trumpland.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Med en ekonomiskt stark ny ägare som verkar se värdet i arctic cat namnet inom snöfordon så tror jag det går mot en ljusare framtid än om Textron inte hade köpt dom.
Tror ju tyvärr inte att namnet Arctic-Cat väger upp eventuella ekonomiska bekymmer.
Jag är lite mer inne på Mas såklarts linje tyvärr.

Hade Textron gjort tvärtom, använt Arctic-cats namn på sina Side by side m.m. så tror jag skoterdivisionen kunnat "följa" med och få del av kakan. Nu känns den delen lite mer som konstiga kusinen från norr där nere i Texas. Än hur mycket man i PMet skryter om snöskotrarna. Man ska ju inte glömma att bossarna nu sitter i Texas. Och hur imponerad dom är av snöskotrar som kanske genererar liten, eller ingen vinst kan man ju fråga sig.

Sen som svensk förstår man inte varför man väljer att döpa ATV m.m. till Textron istället för att döpa sina saker till A-C? Men antar att Textron är stora i USA? För rent internationellt lär ju inte försäljningen öka av att man döper till ett okänt märke. (Nu kan ju Textron vara as stora på side by side i värdlen, det vet jag ju inte iofs)