Polaris 2018

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Någon som har erfarenhet 57mm Peakmattan som kommer att sitta på SKS 146,bu eller bä? Om det blir affär kommer skotern användas som en hybrid,ca 50/50 led/ospårat. Inte teknisk skogsåkning. Inte heller branta klättringar.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Går väl på en 2' tror jag. Håller med dig angående konstruktion utan spännare. Men denna rem är som sagt inte konstruerad för att böjas bakåt så den är väl såpass styv att de funkar.

De skulle jag nog säga är extremt ovanligt också. Själv aldrig varit ut för det i min kompiskrets. Men de är klart allt går väl. Mattan spänd som en fiolsträng samt dåligt spänd kedja så vill de väl kugga över. Men då kan man ju knappast beskylla kedjehusets konstruktion utan dåligt underhåll.
Om vi pratar om beltdriveremmen och vad den kostar.

En arbetskollega på mitt jobb som gjorde sin 300mil service hos ÅF fick betala 5-6k eftersom denna beltdriverem kostade 3-4k. Han gör sina affärer där du gör dem. Gissar kostar din rem 2k så är han nog hyfsat intresserad att få ta del av dem priserna.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Oj de lät hårigt. En vän till mig köpte en QD rem å gav 2' för den. Dock var de till en pro-ride. Kan dock ej tänka mig de är dubbla prispåslaget till axys för i stort sett samma rem.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Så remmarna håller 3-400 mil numera då på 800? Och vad är dagspriset på en rem?

Hursomhelst så gnager det lite i ingenjörssinnet när man ser en remväxel utan sträckare.....

Knäcka kedjor som hålls efter och servas trodde jag var extremt ovanligt på Polaris. Särskillt som, utifall att övriga maskiner är som min, mattan tenderar att kugga över nästan hur mycket jag än sträcker den vilket ju gör att kedjehusets inälvor skonas
Samtliga kedjehus i mitt exempel har drabbats av ett fel som drabbar även QD, bultskallen har gått av. I kedjehuset får det rätt förödande konsekvenser...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Oj de lät hårigt. En vän till mig köpte en QD rem å gav 2' för den. Dock var de till en pro-ride. Kan dock ej tänka mig de är dubbla prispåslaget till axys för i stort sett samma rem.
haha intressant för han åker också en Pro-ride men är just sådant här som gör att jag ej handlar där....

Ska prata med kollegan nästa vecka när vi jobbar får han göra med det vad han vill.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Samtliga kedjehus i mitt exempel har drabbats av ett fel som drabbar även QD, bultskallen har gått av. I kedjehuset får det rätt förödande konsekvenser...
Övre eller nedre bulten? Båda?

Låter ju som att man gör klokt i att byta bultarna där rätt omgående efter leverans.

Känns ju som att det är något problem i monteringslinan på fabriken. Dom där bultarna tar ju inte upp några krafter i princip så går dom sönder så borde det väl bero på taskig kvalitet eller felmontering.

Vad det gäller rempriserna så tyckte jag mej höra kring 4k när dom kom, men då jag inte "drabbats" av QD själv så har jag inte hållit koll så jag var nyfiken på om det ändrats.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Art nr: 2204967 (QD rem till PRO RMK 2013) 2 412kr i listpris enligt denna sida: http://www.polariskristinehamn.se/reservdelar.php

Art nr: 2206046 (QD rem till PRO RMK 2017) 2 399kr listpris enligt samma prislista.

Art nr: 2206328 (QD rem till PRO RMK 2015, alltså sista Pro ride) även den 2 399kr listpris.

Så har man betalat 5k är man tyvärr grundligt lurad. Min upplevelse är att man oftast betalar lite mindre eller samma som de listor man kan hitta på nätet.
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Art nr: 2204967 (QD rem till PRO RMK 2013) 2 412kr i listpris enligt denna sida: http://www.polariskristinehamn.se/reservdelar.php

Art nr: 2206046 (QD rem till PRO RMK 2017) 2 399kr listpris enligt samma prislista.

Art nr: 2206328 (QD rem till PRO RMK 2015, alltså sista Pro ride) även den 2 399kr listpris.

Så har man betalat 5k är man tyvär grundligt lurad. Min upplevelse är att man oftast betalar lite mindre eller samma som de listor man kan hitta på nätet.
Ska kolla med kollegan i morgon. Han gjorde även en service men är som sagt så att priset var 4k eller 5k vilket gjorde att hela service kostade 5k eller6k beroende på priset avremmen. Rätt säker att det sista jag hörde han säga var 5k.

Har han fått betala det så är han ju grundlurad helt klart.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Någon som har erfarenhet 57mm Peakmattan som kommer att sitta på SKS 146,bu eller bä? Om det blir affär kommer skotern användas som en hybrid,ca 50/50 led/ospårat. Inte teknisk skogsåkning. Inte heller branta klättringar.
Tycker den funkar bra som allroundmatta, hårda kammar som biter hyfsat vid ledkörning och tillräckligt höga för att man ska ta sig fram. Men som sagt..allround..om man mest åker lössnö så skulle jag välja en annan matta.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Är det gjort något åt motorn till -18? Skulle varit kanon om dem fick ner bränsle förbrukningen . Typ som e-tec. Billig när man kör lugnt och sansat . Gissar att det inte är något jänkarna bryr sig med tanke på deras bränsle priser
 

Easton24

Medlem
11 apr 2017
12
0
1
Hej,

Står och velar mellan nya SKS 146" eller 155" PIDD. Vad rekommenderar ni om man kör ca 75% lössnö? 155" är väl inte lika hoppiga på led som de var förr om åren? Ski-doo lockar lite i och med 4 års garantin så självklart sneglar man lite ditåt samtidigt. Men som jag förstått de så ska väl de nya polaris motorerna vara ganska driftsäkra? Nån som kört några mil på dessa som kan uttala sig?

Tack på förhand!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tydligen ny programvara, annan termostat (kallare 34-35c), ny avgastempsgivare och reläerna har blivit flyttad från fabrik på - 18 polaris. Säkert nå mer finjusteringar som gjorts.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
JAAG: Bultarna på qd byttes som serviceåtgärd, men det drabbar även kedjehus. Det är fel typ av bult, någon annan kanske vet säkert vad det ska stå på bultskallen 8.8 eller 12.nånting. Gäller väl att dra med rätt moment också antar jag
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
JAAG: Bultarna på qd byttes som serviceåtgärd, men det drabbar även kedjehus. Det är fel typ av bult, någon annan kanske vet säkert vad det ska stå på bultskallen 8.8 eller 12.nånting. Gäller väl att dra med rätt moment också antar jag
8.8 10.9 el 12.9 är hållfasthetsklasser på bultar här i den civiliserade världen. I Polaris hemland, där dom fortfarande inte begripit sej på att helt gå över till SI-systemet, har dom egna varianter.

Det borde överhuvudtaget inte vara något problem ens med 8.8-bult, (redan 8.8 är ganska skapligt stål). Möjligt att dom i sin iver att göra saker snygga valt fel ytbehandling på en från början rätt bra bult vilket gjort den spröd.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
JAAG Det är 8.8 som sitter på dom org. Och det borde hålla.

Det jag tror händer på vissa är att bulten rallar upp lite eller sträcker sig. Då ligger drevet och slår mot skallen och tillslut går den av. Men svårt å spekulera i då det är väldigt få som får erfara detta. Jag personligen har aldrig sett det. Men byter iaf till 12.9 bultar för samvetets skull.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ett rent konstruktionsfel som var på -13 med beltdrive var att skruvarna till både övre och nedre drevet saknade klämlängd.
Ganska otroligt att en sån basic sak missas av ett så pass stort företag...
Sek.axel och drivaxelns gängade hål var gängat ända ut till änden på axeln.
Det betyder att måttet från skruvskallen till gängan i axeln blir för kort.
En grundregel brukar vara att det ska vara 2x skruvens diameter i klämlängd, alltså längden från skruvskallens undersida till skruvens första gängvarv i ingrepp.
Detta för att skruven ska ha en möjlighet att förspännas/sträckas.
När man drar en skruv till rätt moment så sträcks den en del, detta gör att skruvförbandet håller ihop delarna.
Under första tiden av användande så tappas dock en del av förspänningen.

Har man då en för kort eller obefintlig klämlängd så kan förspänningen med tiden bli för låg, och skruven lossnar.
Var ju vanligt på -13 att skruvar till remhjulen lossnade.
Mer läsning: http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=170

Hände för mig, skruven till övre drevet lossnade, ett till konstruktionfel gjorde att lagerläget för lagret bakombromsskivan gick ner sig.
Till -14 så hade dom uppdaterat sek.axeln.
Gängan gick inte hela vägen ut till axeländen, utan började typ 15mm in.
Detta gör att klämlängden blir rätt.
Lagerpassningen är visserligen fortfarande fel, men om skruvförbandet håller ihop så funkar det...

På Axys är även drivaxeln likadan, att gängan börjar en bit in.
Vet inte om drivaxeln ändrades på senare årsmodeller av Proride.

Vet inte heller hur det ser ut på drivaxlar för kedjehus?