Polaris 2018

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Är mycket intresserad av sks 146" men har ingen större erfarenhet av polaris då brp varit tradition. Skulle vilja veta hur den står sig mot brp,s crossover maskiner generellt.
Hållbarhet (motor samt chassi)?
Bränsleförbrukning?
Oljeförbrukning?
Remslitage?

Mattan med sina 57mm kamhöjd tror jag är fullgott för att kränga utanför leden. Hur ser möjligheterna ut till att åka på rulle med en 146" sks i vildmarken på en myr? Vad tror ni om framkomligheten i jämförelse med brp,s utbud av samma kategori crossover?

Snälla, seriösa svar uppskattas högt. Gärna med erfarenhet från båda tillverkarna. Patriotiska utlägg kan vi lämna åt sidan då jag är en skoterfantast som uppskattar alla märken på marknaden och ser till fördelar och nackdelar oavsett vilket märke jag för tillfället kör. Som sagt, brp har alltid varit min maskin och då helst lynx. Men som sks,en utger sig för att vara så är det en toppkandidat inför 2018, en riktigt fin crossover maskin.

Så, lite kommentarer om maskinen är uppskattat ;-)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har tidigare kört XM Summit 800 -13
Sedan Pro rmk 800 -13 och nu pro Rmk 800 -16

Inga crossovers, men tänkte ge lite feedback ändå.

Motorn i dagens Poo 800 är riktigt fin. Klart bättre än den tidigare 800:an
Den går rent och fint. Betydligt tystare, både på förarplats och för omgivningen jämfört med föregångaren. Rapp och fin med bra kraft.
Hållbarhetsmässigt verkar den också vara mycket bättre, vet knappt att man läst nåt om nåt ras...
Den kom ju 2015 i korta Rushen och har ju nu funnits några år, så generella svagheter borde upptäckts vid det här laget.

Bränsle har Polaris 800 alltid tyckt om, dagens 800 är inget undantag.
Som jag ser det så är det svårt att få ner den under 2.5 L/mil.
Vid riktigt inspirerad körning så är det inga problem att få den och ta 3 gånger så mycket.
800 Etec som jag körde tidigare var mycket snålare på bränsle, mätte upp 1.6 L/mil nån gång vid lugn körning med pulka. Polarisen är omöjlig att ens få i närheten av det.
Vid inspirerad körning vill ju såklart Etecen också ha en hel del soppa, men jag kom aldrig nånsin upp i förbrukningarna som Poalris tagit, under tiden jag åkte Etec.

Olja var den tidigare motorn riktigt snål på, man ställde ju tom upp oljeförbrukningen då det tog snuskigt lite original.
Dagens 800:a tycker jag tar betydligt mer olja, inte åt skogen för mycket, men den tar då en hel del mer än tidigare motor.
Nya 800:an har elektronisk pump, går ej att justera. Att få en Åf och justera ner den är väl bara att glömma...
Jämfört mot Etec så kanske den fortfarande drar mindre olja. Etec vill ju ha rejält med olja då man leker runt och pumpgasar. Men Axys drar som sagt betydligt mer än Proride, så skillnaden är mindre än tidigare.
'
Remslitage är generellt mindre på Polaris, enligt min erfarenhet.
Har haft mer eller mindre remproblem på alla mina maskiner, beror till största delen på körsätt.
För att få Summiten att funka var det en hel del jobb.
Polarisarna har krävt mindre insats.
Får man problem är det dags att skaffa ett bra variatorkit, det är den viktigaste nyckeln till en hållbar rem.

Generellt så tog Polaris ett rejält kliv i kvalite då man släppte Axys.
Proride kändes sisådär i kvalite, kåpor som passande halvtaskigt, svåra att stänga osv.
Nu tycker jag Axys är rakt av jämförbar med XM-chassit. Vet dock inte hur nya Gen4 är jämfört med XM.
 
Reactions: Graesvik

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Och då var ändå PRO-RIDE ett gigantiskt steg framåt vad gäller finish än tidigare IQ...

Kan inte ge några bra svar kring för och emot BRP eller Polaris crossovers. Men värt att veta är väl att SKS 146 bygger på switchback assaulten. Så för dig som är van BRPs "liggande" styrstång kan det ju vara en fördel. =)
(Fast det kanske du hade koll på redan iofs)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Grym respons, snabbt!
Okej så polaris är fortfarande törstig på bränsle, känns som dem alltid varit det. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. Tycker det är trevlig att åka och tanka Etecen och varje gång bli lika förundrade över hur få liter som går i tanken. Oljan däremot rinner igenom vid lite tyngre körning och gaspådrag, gör ju också bränslet iof :)

Känns som att tiderna börjar gå mot ett fossilfritt Sverige så törstiga maskiner är en nackdel, ingen tvekan om det.
"Ekonomi är inget som man ska tänka på när man kör skoter" brukar vissa säga. Visst, kan hålla med, det är en löjligt dyr hobby och livsstil. Men det finns gränser för vad man klarar av rent principiellt bortsett från ekonomiska gränser. Tycker inte att ett sönderskattat bränsle är något som jag kan motivera att köpa, av ren princip.
Finns trots allt krafter som man inte kan påverka särskilt mycket hur jävligt det än känns. Några kronor till i skatt på bränslet och det börjar bli vidrigt i överkant som om det inte vore nog idag!

Skulle gissa att vi går mot 1L = 20:- med motiveringen att "bilarna är ändå hybrid idag och bränsleförbrukningen är därmed likställt kostnaden att det vara samma peng som utan hybrid utifrån förbrukning kontra kostnad ". Snacka hybris...

Har inga problem med en skoter som går på vatten. Så länge den levererar samma glädje, underhållning och kraft så varsågod, fram med maskinen så tar jag den. Vad man gör nu är att slå ner människor på olika sätt där alternativ på marknaden inte ens existerar som är värt namnet.

Nåväl, åter till subjekt :)
Gillar att sks är en omformulerad assault, därför är intresset extra stort. Men maskinen tilltalar överlag, tycker boggin ser ut vara mycket trevlig och bekväm. Skulle vara intressant att se hur den funkar i realiteten.

Ser jag rent krast på crossover maskinerna (bortsett från cat som jag har noll koll på) så är segmentet på brp så där halvbra och dem har sett till att sprida ut dessa halvbra-heter i hela lineup segmentet. Lynx Radien har för mig tappat idén med crossover då fotstegen nu är utformade som lössnö maskiner vilket innebär allt för smala steg. Sen PPS boggin är för 2018 inte någon större skillnad mot tidigare och jag hade hoppats på större förbättringar inför nytt chassi på crossover sidan. Samma ski-doo, där har du bra steg och boggie som är trevlig, men då såklart i fel segment. Tänker freeride 146", sitter lössnö boggie T-motion men borde snarare ha Renegade backcountrys C-motion boggie alt freerides 137" R-motion. I övrigt riktigt fin maskin men inte så där komplett som jag önskar. Renegade backcountry har i princip det man önskar på en 146" men även där lyckas man med att ge ut en halv maskin istället för komplett ur kartong. Där har man istället plockat bort allt vad rejäla dämpare heter, men du får dem om du betalar samma peng på freeride men då istället en boggie för lössnö. Vet inte riktigt vad brp sysslar med, är det deras taktik att dra in mer pengar? Löjligt och kundvidrigt agerande.

Därmed seglar sks,en upp på en mycket bra position. Den har liksom allt i ett, så som man förväntar sig en crossover. Dock är bränsle och oljeförbrukning det som då är dess nackdel. Frågan är bara hur stor nackdel det är, som sagt, vissa saker kan man inte styra över.

Ja, den som lever får se helt enkelt :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror nog lynx RE 3700an ändå är herre på täppan när de gäller crossovers. Men det återstår å se. SKS är ju rejält byggd och verkar tåla tuffa tag. Prislappen är ju enormt stor så är det verkligen värt 20k mer? Tveksamt... 20k är en hel säsongs soppa, olja, reservdelar för vissa! Tål att tänkas på.

Gillar att den har större bränsletank än rmk maskinerna. Jag har som max fått i 43l på min rmk och det är nog en sluring till på sksen. Och det hjälper gott till under vårdagarna när man ska köra länge!

Angående oljeförbukning så drar den lite mindre olja.

Soppaförbrukning kan man nog säga att etecn har en fördel på låglast (ledkörning under 70-60km/h). Där kommer inte 800an kunna klå den. Men på full mutter så spelar de absolut ingen roll. Då drar den likvärdigt. Effekt vill ha mat och den formeln går ej komma ifrån på öppna spjäll! :)

Körde 18mil ledkörning med min Axys 163:a ifjol med dubbeldyna, packning och två personer. Absolut inte optimalt på en långmaskin men man hade som inget val. Så då blev de som de blev. Då drog den 1.4l/milen vilket jag anser är grymt bra! Men då var de lugn ledkörning. Tror en etec 800 ligger på 1-1-1.3 vid motsvarande körning.

Alla jag känner som har en 144" Assault iår har varit lyriska över maskin. Så jag höll på snowchecka en 146" Sks bara utifrån det, men fegade ur å föll på mållinjen med en 155:a istället.... Så jag tror du kommer bli nöjd med en sks!
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Tror nog lynx RE 3700an ändå är herre på täppan när de gäller crossovers. Men det återstår å se. SKS är ju rejält byggd och verkar tåla tuffa tag. Prislappen är ju enormt stor så är det verkligen värt 20k mer? Tveksamt... 20k är en hel säsongs soppa, olja, reservdelar för vissa! Tål att tänkas på.

Gillar att den har större bränsletank än rmk maskinerna. Jag har som max fått i 43l på min rmk och det är nog en sluring till på sksen. Och det hjälper gott till under vårdagarna när man ska köra länge!

Angående oljeförbukning så drar den lite mindre olja.

Soppaförbrukning kan man nog säga att etecn har en fördel på låglast (ledkörning under 70-60km/h). Där kommer inte 800an kunna klå den. Men på full mutter så spelar de absolut ingen roll. Då drar den likvärdigt. Effekt vill ha mat och den formeln går ej komma ifrån på öppna spjäll! :)

Körde 18mil ledkörning med min Axys 163:a ifjol med dubbeldyna, packning och två personer. Absolut inte optimalt på en långmaskin men man hade som inget val. Så då blev de som de blev. Då drog den 1.4l/milen vilket jag anser är grymt bra! Men då var de lugn ledkörning. Tror en etec 800 ligger på 1-1-1.3 vid motsvarande körning.

Alla jag känner som har en 144" Assault iår har varit lyriska över maskin. Så jag höll på snowchecka en 146" Sks bara utifrån det, men fegade ur å föll på mållinjen med en 155:a istället.... Så jag tror du kommer bli nöjd med en sks!
Ja, det tror jag också. Är nära på att bara blunda och boka. Så får tiden utvisa om det var rätt eller fel beslut :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Soppaförbrukning kan man nog säga att etecn har en fördel på låglast (ledkörning under 70-60km/h). Där kommer inte 800an kunna klå den. Men på full mutter så spelar de absolut ingen roll. Då drar den likvärdigt. Effekt vill ha mat och den formeln går ej komma ifrån på öppna spjäll! :)
Sant att de drar lika mycket på fullast.
Ska motorn utveckla en viss effekt så krävs det ju bränsle.
Så visst, de drar likvärdigt med soppa på fullast, men...
Hur stor del av åktiden per dag är fullast?
Det handlar om nån/några enstaka %.
All övrig tid så går Etecen billigare, så skillnaden totalt blir ändå rätt stor.


Körde 18mil ledkörning med min Axys 163:a ifjol med dubbeldyna, packning och två personer. Absolut inte optimalt på en långmaskin men man hade som inget val. Så då blev de som de blev. Då drog den 1.4l/milen vilket jag anser är grymt bra! Men då var de lugn ledkörning. Tror en etec 800 ligger på 1-1-1.3 vid motsvarande körning.
Det var riktigt lågt, har aldrig varit i närheten av dessa siffror.
Men det låter som att du höll lite högre fart så milen rullade på.
Det jag kollat:
Summit 800 Etec, pulka på fjället 25-40 km/h = 1,6L/mil
Proride 800, samma körning, funkade ej så bra... = 2,7 L/mil
Axys 800, lugn körning på fjället, ej pulka = ca 2.5/L mil
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det var riktigt lågt, har aldrig varit i närheten av dessa siffror.
Men det låter som att du höll lite högre fart så milen rullade på.
Det jag kollat:
Summit 800 Etec, pulka på fjället 25-40 km/h = 1,6L/mil
Proride 800, samma körning, funkade ej så bra... = 2,7 L/mil
Axys 800, lugn körning på fjället, ej pulka = ca 2.5/L mil
Du har nog för roligt när du drar din pulka eller finåker... :)
Körde min turbo proride 800 på strax under 2liter milen en dag, men då var det stenhårt och inte något roligt alls, blev bara att köra för att komma ut och förtjäna några öl och badtunna så det blev en 10mils tur den dagen sen ingen körning nästa dag ;)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Har nu byggt ihop en SKS hos ÅF med offert, bara lite fundering på det så får vi se om det blir affär :)

Vad tror ni om fotstegen på sks jämfört med rmk? Är ju inte jätteskillnad men vore ändå roligt höra åsikter gällande bredden och stuket mellan de två maskinerna ;)
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
A.Holm helvete hur kör du riktigt haha. Är inga problem å få den under 2 litern med lugn körning.

Körde årrenjarka-sulitelma-årrenjarka under den trippen. Och tjejen satt ju på så det gick väldigt lugn de ska jag erkänna. Men av å till hoppade hon av så jag fick ut i snön å gasa på lite för att få kylsnö. Så lite gasande vart de ju. Samt erbjöds de lite lössnö upp mot sulitelma så då kunde man ju inte heller hålla sig :D
Påvägen tillbaka gick de dock jävligt lugnt...


Boondocksaint: Har lite svårt för dom fotstegen på crossover då dom är lite tiltade och bredare. Men det är ju en kompromissmaskin som ska funka till allt. Så man får väl ta det som erbjuds! Dom är ju byggd i samma stuk som rmk brädorna och dom är ju bästbästbäst :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, åker som sagt sakta när det åks med familjen.
Har nog aldrig varit under 2L/mil med nån av Polarisarna.
Känns som så fort man startar skotern och tar en sväng runt stugan så får man i en halv dunk soppa när man kommit tillbaka...
Haha!
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Sant att de drar lika mycket på fullast.
Ska motorn utveckla en viss effekt så krävs det ju bränsle.
Så visst, de drar likvärdigt med soppa på fullast, men...
Hur stor del av åktiden per dag är fullast?
Det handlar om nån/några enstaka %.
All övrig tid så går Etecen billigare, så skillnaden totalt blir ändå rätt stor.



Det var riktigt lågt, har aldrig varit i närheten av dessa siffror.
Men det låter som att du höll lite högre fart så milen rullade på.
Det jag kollat
Summit 800 Etec, pulka på fjället 25-40 km/h = 1,6L/mil
Proride 800, samma körning, funkade ej så bra... = 2,7 L/mil
Axys 800, lugn körning på fjället, ej pulka = ca 2.5/L mil
Stämmer helt med min erfarenhet av xrs800Etec,kanske lite högre fart dock
 
Last edited:

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ja, det tror jag också. Är nära på att bara blunda och boka. Så får tiden utvisa om det var rätt eller fel beslut :)[/QUOTE
Sitter i samma dilemma.Har fått priser av ÅF för Polaris på en SKS 146 och en SWB Assault 600. Har även fått pris av ski-doo ÅF på en BCX 850.Prismässigt får jag lägga exakt lika mellan till en SKS som till BCX. Fördel Polaris då man får prylar med för 10k. Även nackdel Polaris då jag inte vet så mycket om dom. Har kört ski-doo sen 1988 så egentligen är det väl dags att prova nåt annat. Men alla jag haft har funkat så bra så det är väl därför man är kvar. Dock är jag sugen på att börja köra 600 cc och då har inte doo nån maskin som tilltalar mig. Så det är väl bara göra som du:blunda och boka.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Boondocksaint: Har lite svårt för dom fotstegen på crossover då dom är lite tiltade och bredare. Men det är ju en kompromissmaskin som ska funka till allt. Så man får väl ta det som erbjuds! Dom är ju byggd i samma stuk som rmk brädorna och dom är ju bästbästbäst :)
Haha, no offense Davajn men när en RMK åkare säger att de har svår för stegen då de är för breda så jublar jag av lycka då det är precis det jag är ute efter, helt i min smak :)

Gillar Rmk- brädorna men dem ensamt är för smala för just crossover användningen. På skrå i branter dock helt fantastiska :)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Ja, det tror jag också. Är nära på att bara blunda och boka. Så får tiden utvisa om det var rätt eller fel beslut :)[/QUOTE
Sitter i samma dilemma.Har fått priser av ÅF för Polaris på en SKS 146 och en SWB Assault 600. Har även fått pris av ski-doo ÅF på en BCX 850.Prismässigt får jag lägga exakt lika mellan till en SKS som till BCX. Fördel Polaris då man får prylar med för 10k. Även nackdel Polaris då jag inte vet så mycket om dom. Har kört ski-doo sen 1988 så egentligen är det väl dags att prova nåt annat. Men alla jag haft har funkat så bra så det är väl därför man är kvar. Dock är jag sugen på att börja köra 600 cc och då har inte doo nån maskin som tilltalar mig. Så det är väl bara göra som du:blunda och boka.
Ja, faktiskt, tror blunda och boka är det enda som gäller om man vill uppleva om det var rätt eller fel beslut :)

BRP har varit för mig tradition och därmed inte sett åt nått annat märke med seriösa ögon. Men tar man bort ögonbindeln och ser till vad man faktiskt får för pengarna så måste jag motvilligt erkänna att BRP blir allt girigare ju mer marknadsandelar dem hämtar hem. Du får mer maskin för pengen på en polaris än för motsvarande peng på BRP, så enkelt är det bara :)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ja, faktiskt, tror blunda och boka är det enda som gäller om man vill uppleva om det var rätt eller fel beslut :)

BRP har varit för mig tradition och därmed inte sett åt nått annat märke med seriösa ögon. Men tar man bort ögonbindeln och ser till vad man faktiskt får för pengarna så måste jag motvilligt erkänna att BRP blir allt girigare ju mer marknadsandelar dem hämtar hem. Du får mer maskin för pengen på en polaris än för motsvarande peng på BRP, så enkelt är det bara :)
Ja det blir väl nån sömnlös natt i vånda,börjar ju närma sig slutet på Snowchecken.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Efter mycket velande blev det en Pro Rmk 800 snik modellen.

Lite tråkigt att köra samma märkte, men blev tyvärr lite för rädd att prova brp förän man vet att problemen är lösta.

Och jag har inte varit annat än nöjd med Polaris hittills
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Efter mycket velande blev det en Pro Rmk 800 snik modellen.

Lite tråkigt att köra samma märkte, men blev tyvärr lite för rädd att prova brp förän man vet att problemen är lösta.

Och jag har inte varit annat än nöjd med Polaris hittills
Varit lite inne på samma linje själv, men då att ha dom parallellt så man har backupen redo ifall det blev helt fel eller strular...
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Efter mycket velande blev det en Pro Rmk 800 snik modellen.

Lite tråkigt att köra samma märkte, men blev tyvärr lite för rädd att prova brp förän man vet att problemen är lösta.

Och jag har inte varit annat än nöjd med Polaris hittills
Lustigt... Törs inte slå till på en Polaris av samma anledning. Även fast jag sagt åt mig själv att det var dags att prova nåt annat än Doo...
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Lustigt... Törs inte slå till på en Polaris av samma anledning. Även fast jag sagt åt mig själv att det var dags att prova nåt annat än Doo...
Eftersom skotrar oavsett märke är den största dynga som går att hitta är det nog svårt köpa nån skoter överhuvudtaget med ovanstående resonemang.