Polaris 2018

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Köp eftermarknads av typen som sitter original eller originalrivare.
Brp rivarna går visserligen att backa med, men dom böjer sig uppåt så dom blir princip värdelösa när man väl ska använda dom.
kört med snopros kopior några säsonger och de funkar fint, tappat någon fjäder då jag glömt fälla upp dem i skogen. Billiga att köpa och enkla att skruva fast... Räddar mig då jag aldrig skulle komma ihåg att fälla upp dem vid backning. vad menar du med att de böjer sig uppåt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
kört med snopros kopior några säsonger och de funkar fint, tappat någon fjäder då jag glömt fälla upp dem i skogen. Billiga att köpa och enkla att skruva fast... Räddar mig då jag aldrig skulle komma ihåg att fälla upp dem vid backning. vad menar du med att de böjer sig uppåt?
Körde också med snopros kopia av brp. Hållarna som ska hålla rivaren uppe höll ca 15 minuter första turen dom satt på, gick sönder med ca 5minuter mellanrum. Sen köpte jag original hållarna från brp (ca40kr/st) dessa höll fint.
Att dom böjer sig uppåt menar jag med att normalt så ska själva fjädern stå rakt ut. Men mina blev uppåtvinlade ca 45grader på båda sidor, problemet då är att dom inte hålls uppe så bra av hållaren då, så dom åker ner väldigt ofta.
Använde dom enda gången i saxnäs och då gick ena sidan av. Sedan dess har jag återgått till rsi rivarna som är lika som polaris original rivarna men ca halva priset.
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Körde också med snopros kopia av brp. Hållarna som ska hålla rivaren uppe höll ca 15 minuter första turen dom satt på, gick sönder med ca 5minuter mellanrum. Sen köpte jag original hållarna från brp (ca40kr/st) dessa höll fint.
Att dom böjer sig uppåt menar jag med att normalt så ska själva fjädern stå rakt ut. Men mina blev uppåtvinlade ca 45grader på båda sidor, problemet då är att dom inte hålls uppe så bra av hållaren då, så dom åker ner väldigt ofta.
Använde dom enda gången i saxnäs och då gick ena sidan av. Sedan dess har jag återgått till rsi rivarna som är lika som polaris original rivarna men ca halva priset.
Ah hajar vad du menar! Jag dömde ut konstruktionen för hållare utan att ens ha monterad dom och lade fjädern direkt på skenan, tror den har lossnat fr det läget 1 max 2 ggr... Men kört av en fjäder på 200mil... hade väl avverkat 2 fjädrar per tur med org :)
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Tack för svaren!

Om man vill ha maskin lite mer i Khaos stuk...hur gör man då? Finns två fästen till boggin i fram. Ska man ha den i det nedersta hålet eller övre?
Kan nya balatremmar med lite mer längd vara ett alternativ?

Vill ha den något resvänligare än org.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Khaos stuket fixar du lätt, bara skruva dit assault skenor och sätta boggien i nedre hålet. Med antistab hjul å kapad original skena kan du åka nedre hålet utan att staba med original skenorna men du får inte den brantare attackvinkel som är på assault/khaos skenorna
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Khaos stuket fixar du lätt, bara skruva dit assault skenor och sätta boggien i nedre hålet. Med antistab hjul å kapad original skena kan du åka nedre hålet utan att staba med original skenorna men du får inte den brantare attackvinkel som är på assault/khaos skenorna
Vilket antistabkitt behöver jag?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag snickrar ihop mitt själv, men de fanns förut att få tag i ett 84-792 på en välkänd hemsida för skoterdelar men jag vet inte om de finns längre
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Är det värt att beställa balatarem från en Khaos och sätta dit ist för org tro.? Blir det lite skillnad även där🤔😊
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Khaos stuket fixar du lätt, bara skruva dit assault skenor och sätta boggien i nedre hålet. Med antistab hjul å kapad original skena kan du åka nedre hålet utan att staba med original skenorna men du får inte den brantare attackvinkel som är på assault/khaos skenorna
Törs jag åka med boggin i nedre hålet utan att kapa org skenorna samt inget stab kit?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag skulle säga nej där, de nöter en hel del på railcapsen och skulle iomed det säga att de är risk för stabb
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Jag skulle säga nej där, de nöter en hel del på railcapsen och skulle iomed det säga att de är risk för stabb
Hmm okej, har nyss köpt skotern och ägarn innan har kört så... men om man vill va säker bör man då både skaffa anti stabb axel och kapa skenorna.. eller räcker det med bara anti stabb tror du?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmm okej, har nyss köpt skotern och ägarn innan har kört så... men om man vill va säker bör man då både skaffa anti stabb axel och kapa skenorna.. eller räcker det med bara anti stabb tror du?
Det är väl det som är grejjen med anti stab kapa för att det inte ska ta i, annars är det ju ingen vits att ha stabb kittet...😉