Polaris 2018

Cheezuz

Medlem
6 jan 2011
16
0
1
piteå
Inga USA får man ju välja 3 år garanti + pidd eller 4 år garanti.
Någon som vet om det är så i Sverige också?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vet inte riktigt om ja håller med.. Kört med SPI och PC5 hela vintern och att byta till en maskin utan är som att ställa sig på en 600.. markant skillnad på maskinerna
Sen får man ju rejält med extra utrymme för Google bag/hotpott&det bästa är ju att det försvinner kilon:)
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Vet inte riktigt om ja håller med.. Kört med SPI och PC5 hela vintern och att byta till en maskin utan är som att ställa sig på en 600.. markant skillnad på maskinerna
Håller med andhag, jag kommer åka på spi nästa år med. stor skillnad då man kliver över till en original maskin.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Den maskin jag prövade med SPI system gjorde mig inte imponerad iaf! Finns då bättre alternativ som man slipper PC5 överhuvudtaget. Jag säger inte SPI är dåligt... Jag säger det finns bättre alternativ! :)
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Den maskin jag prövade med SPI system gjorde mig inte imponerad iaf! Finns då bättre alternativ som man slipper PC5 överhuvudtaget. Jag säger inte SPI är dåligt... Jag säger det finns bättre alternativ! :)
Kan du ge nått exempel:blink1:
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har än inte kört någon maskin med pipa och pc5 som är likvärdig bmp steg 2/3 kitet jag körde. Men då är de lite andra förutsättningar med bullydog kontra pc5.

Kommer aldrig köra en skoter med piggyback boxar nå mer efter mina erfarenheter med bullydog.

Kostar en slant extra men då får man så mycket mer också.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Krillnecks, kör du med resistorn eller pc5?antar du kör premium läget åxå?
haha nää provade på förra maskinen o den gick dåligt som faan med ressistorn o motorlamapan lös typ vid varje fullgasrepa då jag släppte gasen tog bort den kör inte med pc5 heller men du fick jag upp varven med 250 varv på toppen :) på 174 ör jag med motsvarande 10-72 och den varvar nu 8400 :)
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
haha nää provade på förra maskinen o den gick dåligt som faan med ressistorn o motorlamapan lös typ vid varje fullgasrepa då jag släppte gasen tog bort den kör inte med pc5 heller men du fick jag upp varven med 250 varv på toppen :) på 174 ör jag med motsvarande 10-72 och den varvar nu 8400 :)
Lustigt, min går klockrent med resistorn.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Bara för nyfikenhetens skull. Har varit tveksam till remdriften ända sen den kom, och det var ju en del bekymmer i början.

Hur funkar det numera då? Och hur ofta måste man byta den där fleratusenkronorsremmen?
 

jjonken

Välkänd medlem
5 jan 2013
144
0
16
kört över 300 mil på en 2015 och snart 300 mil på axysen med beltdrive och inga problem :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Har som för mig det är kring 300 mil intervall. Men sen håller den säkert längre oftast, men jag är tveksam ändå, speciellt om man våldar mycket
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror värsta bekymret var för mjuk rem i kombination med sekundäraxel som vart utanför toleranserna och åt upp lagret. Tillslut började det glappa så rejält på -13 maskinerna att remmen for. Detta vart åtgärdat på dom flesta, och vet av några maskiner det vart åtgärdat på och sen dess har det hållit bra.

Tki har valt en annan väg med remdriften som jag förespråkar. Hoppas någon tillverkare seriöst går över till det för detta är vansinnigt bra lösning. Mjukare rem som kan böjas bakåt samt en spännare som gör att man får konstant tryck på dreven.

Har gjort flertalet fullgas landningar och bäckhopp där man trott att man skulle skottat remmen. Men icket!

En gång var jag t.om med om att jag råkade spänna remmen för dåligt så den rappade på remmen. Förstod först inte va det var då de inte lät som de vanliga mattrappningen. Trodde först den slira på remmen.
Tre gånger hände de sen förstod jag va de var. Helt otroligt att remmen höll för detta. Det ska bara inte gå!

Men som sagt org remdriften verkar hålla för dom flesta! Visst kan olyckan vara framme. Men man måste se till att hacka bort isklumparna som bildas i buken före man drar iväg på morgonkvisten.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Bara för nyfikenhetens skull. Har varit tveksam till remdriften ända sen den kom, och det var ju en del bekymmer i början.

Hur funkar det numera då? Och hur ofta måste man byta den där fleratusenkronorsremmen?
Bland mina polarispolare har det varit vanligare med kedjehusras (3 st) än QD-problem (0st).
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Så remmarna håller 3-400 mil numera då på 800? Och vad är dagspriset på en rem?

Hursomhelst så gnager det lite i ingenjörssinnet när man ser en remväxel utan sträckare.....

Knäcka kedjor som hålls efter och servas trodde jag var extremt ovanligt på Polaris. Särskillt som, utifall att övriga maskiner är som min, mattan tenderar att kugga över nästan hur mycket jag än sträcker den vilket ju gör att kedjehusets inälvor skonas
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Går väl på en 2' tror jag. Håller med dig angående konstruktion utan spännare. Men denna rem är som sagt inte konstruerad för att böjas bakåt så den är väl såpass styv att de funkar.

De skulle jag nog säga är extremt ovanligt också. Själv aldrig varit ut för det i min kompiskrets. Men de är klart allt går väl. Mattan spänd som en fiolsträng samt dåligt spänd kedja så vill de väl kugga över. Men då kan man ju knappast beskylla kedjehusets konstruktion utan dåligt underhåll.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Rätt säker att den går på 2k. Men inte 100%.
Så det är väl nästan som en variatorrem går på nu för tiden. Och den tycker ju folk är jätte bra om den håller 140mil =)