Polaris 2018

Obelix

Välkänd medlem
28 okt 2010
180
1
6
Umeå
Eftersom skotrar oavsett märke är den största dynga som går att hitta är det nog svårt köpa nån skoter överhuvudtaget med ovanstående resonemang.
Word!

Sen är man sugen o byta märke, våga prova är kul, älskar när "gänget" kör olika märken så man kan provköra polarns :D
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Lustigt... Törs inte slå till på en Polaris av samma anledning. Även fast jag sagt åt mig själv att det var dags att prova nåt annat än Doo...
Haha man känner ju sig säker i sitt eget märke.

Jag kan lugna dig med att varken jag eller någon av mina kompisar har haft problem med våra.
Enda som hänt är en beldrive rem på en -13 som hade problem med det på 1a årsmodellen.

Var grymt sugen på summiten då man hört att motorn är grym.
Har 2 i bekantskapskretsen som efter över 10 år med skidoo blivit trött på remmarna och bytt märke.

Men det va lite ot då detta är en Polaris tråd.
Tror iaf du blir nöjd om du vågar byta.

Hör man bra saker om summiten under vintern så kanske jag vågar också
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
"Tvärtom!! Är ju lätt att köpa det man vet vad som brukar gå sönder på. Oavsett märke."

Ska det nog stå. =)
Word!

Edit:
På pro:n jag tog ut hösten -11 har jag egentligen inte haft så stora problem med sett utifrån hur den använts tycker jag.
Har bytt stift tre gånger varav två enbart i förebyggande syfte, en stötdämpare frös efter tre år (oservad) och fick bytas samt att axeln i primärvariatorn gick av sista körningen på våren samma säsong, annars har inte ens tps:en bråkat!
Den har helt enkelt varit extremt driftsäker än så länge...ta i trä. ;)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag har inte hängt med riktigt hur det blev med 2016/17 modellerna men fick Polaris någon ordning på att mattan drog snett?

Tänkte om det är något man måste hålla extra koll på nu i vinter.
Själv hade jag en 2016 pro 600 med gamla mattan så jag slapp bry mig om det där.

Något annat man bör hålla koll på ?
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Jag har inte hängt med riktigt hur det blev med 2016/17 modellerna men fick Polaris någon ordning på att mattan drog snett?

Tänkte om det är något man måste hålla extra koll på nu i vinter.
Själv hade jag en 2016 pro 600 med gamla mattan så jag slapp bry mig om det där.

Något annat man bör hålla koll på ?
Har en -16 sks 800 med pro ride mattan original. Om den drar snett vet jag inte men framåt går den iallafall..

Men detta är första och sista polarisen man äger.... inte nöjd med min -16 sks 800 . Bara hoppas den håller ihop hyfsat denna vinter iallafall sen blir det en produkt från BRP..... eller yamaha :O
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Så vad är det som gör att du är missnöjd?


Har en -16 sks 800 med pro ride mattan original. Om den drar snett vet jag inte men framåt går den iallafall..

Men detta är första och sista polarisen man äger.... inte nöjd med min -16 sks 800 . Bara hoppas den håller ihop hyfsat denna vinter iallafall sen blir det en produkt från BRP..... eller yamaha :O
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Polaris today announced a series of running changes to its 2018 model lineup that will affect most of its snowmobiles for the coming winter. Most global are some changes to the 800 H.O. and 600 Cleanfire engines that power the vast majority of snowmobiles for the brand, but updates to its crossover and mountain sleds will likely have the most noticeable changes for new sled buyers.
Starting with the 800 H.O., Polaris is switching to a new thermostat that gives the sled a lower running temperature of 110 degree F vs. the 125-degree thermostat that was previously used. This will result in more consistent engine operation and a bit more margin against overheading, the Polaris announcement said, noting that the new thermostat increases the main circuit flow by 12 percent and the bypass flow by 9 percent. The engine also gets an updated exhaust gas temperature (EGT) sensor that is said to be more durable, with improved/more durable connector and sensor element.
Both of Polaris’ liquid-cooled snowmobile engines — the 600 and 800 — will now come with sealed cross-shaft cavity crankcases with additional lubrication and increased durability, plus an improved MAG end seal for better sealing and increased durability.
On the popular RMK models that feature Walker Evans Monotube shocks above the skis and on the rear arm — so, all RMKs above 144 inches that weren’t spring ordered with shock upgrades — will get new shock valving with “Hi Flow” Walker Evans pistons that Polaris says will deliver “less bottoming in the big bumps while maintaining a supple feel on the trail.”
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det är bra dom förbättrar saker. Men ofta har dom ju aldrig nämnt om diverse ändringar dom gjort under huven.

Något som borde ha stått högst upp på listan är ordna problematiken/kvalitén på gasspjällen & tps.

Men jag välkomnar ändringarna som görs iaf. Dom går rätt väg :)
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
Vad har ni snowcheckat för era 10k?
Variator kit till å börja med! Är väldigt sugen på skinz dyna också, men får se om jag skaffar den direkt eller avvaktar, hänger lite på vad jag får för pris. Förutom det så är jag sugen på den kraftigare bakbågen, den man kan montera drag på.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag hade gärna sett en förbättring på pyramidens infästning mot kofångaren, ett uppdaterat gasblock, tps, spjällhus. En uppdaterad dragning av gaswire samt bättre stöd av bågen i tunnelslutet. En matta med clips på "rätt" ställen hade inte heller vart så tokigt. Sen är det bara hoppas man inte får ett måndagsexemlpar där kablaget är draget av en bonde så det ligger å nöter på alla tänkbara alu detaljer(grymt stor skillnad mellan maskinerna hur kabel dras)
 

Easton24

Medlem
11 apr 2017
12
0
1
Beställde isrivare till min SKS 800 -18 men funderar på om det är nödvändigt att sätta på dem och istället välja till något annat. Det jag läst och hört om SKS:en är att den kyler extremt bra. Någon som har erfarenhet av detta?