Lynx 2018

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Den specifikationen kan inte stämma. Är ganska säker på ett det blir en korrigering av de där siffrorna.

3500 betyder att mattan är ungefär 3,5 meter lång, skulle nu delningen på drivningen vara ändrad från 2,86" till något annat så rör det sig om någon centimeter hit eller dit, inte decimeter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Drag finns inte som alternativ i tillbehören till Boondocker ds. Kan ju hända att man vill dra en packkälke på vårkanten men det kanske inte är möjligt?
Jag satt och funderade på att starta en tråd med titeln
-Hur länge dröjer det innan första "Hur monterar jag drag på min 3900DS/4100DS 2018" -tråden dyker upp?

Men nu har du ju nästan redan frågat =)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Finnarna har fattat vitsen med smalare fotsteg!
Super!
Ska väl vara några cm smalare än på G4-chassit som jag förstått...
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Jag satt och funderade på att starta en tråd med titeln
-Hur länge dröjer det innan första "Hur monterar jag drag på min 3900DS/4100DS 2018" -tråden dyker upp?

Men nu har du ju nästan redan frågat =)
Enligt säljaren så hade dom frågat Lynx i helgen och deras svar var att det ska inte monteras drag på DS modellerna, att det inte finns nån båge. Däremot så finns det ju en båge till boondocker re som också har radien tunneln
Så det borde ju gå att montera dit...
 

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Har nu kört min gamla boondocker 3700 i fyra år och är sjukt nöjd me den maskinen och vart sjukt sugen på den nya 3700. men förstår inte varför den får traditionell elstart medans dom andra 850 modellerna finns me shot?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Enligt säljaren så hade dom frågat Lynx i helgen och deras svar var att det ska inte monteras drag på DS modellerna, att det inte finns nån båge. Däremot så finns det ju en båge till boondocker re som också har radien tunneln
Så det borde ju gå att montera dit...
Att det inte är tänkt att sätta drag på dom där anser jag som fullständigt självklart. Och jag skulle nog våga påstå att det inte är tillrådligt att försöka utan att bygga om ordentligt.

Vad jag menade är att jag bara gick och väntade på att någon som inte såg det som lika självklart skulle fråga hur man skulle göra. Sätter man dit en båge så är ju vitsen borta med DSens chassieavslutning, då kan man ju lika gärna köpa något annat från början
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Kan ju flika in att Lynx inte alls rekommenderar drag ens på nuvarande (-16 & -17) 4100 ds... Dom är helt enkelt inte gjord för de, finns heller ingen tillbehörsbåge till -16 4100, bara till 3900.
Svaret från BRP Umeå var att den inte är tänkt att kunna ha drag, men ska man promt ha drag, så ta en så lång båge som möjligt...
Lösningen fick bli att köpa 49 Rangerns båge som reservdel och skruva fast den i 9 skruv per sida enligt dom markeringar som finns i tunnelsidan. Markeringarna är samma som på Rangern...

Känns på så vis som att dom extrema lössnömaskinerna blir allt extremare och totalt kompromisslösa...
Jag kommer troligen inte köpa nån fler ds i framtidenav den anledningen, då dom helt enkelt känns för extrema...
Däremot skulle jag gärna ser Boondocker RE i fler längder än bara 3700, freeride finns ju även som 3900 och 4100, så varför gör inte Boondockern de? Tror dom skulle kunna sälja bra...
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag anser ju att pudermaskinerna ska vara just så extrema för oss som vill ha en pudermaskin, finns fortfarande för många kompromisser på pudermaskiner bara för att dom ska gå att använda till andra ändamål. dynor tex är ju ofta så stora att dom rymmer en hel familj på en pudermaskin. nu har ju både lynx och skidoo nätt dyna jämfört med polari och articcats mountain maskiner. tycker dock det ser ut som att lynx dynan är större än skidoos. Det finns ju crossover maskiner för dom som kör mycke myr och mindre sluttningar ibland med pulka efter.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Håller med, noterar i min bekantskapskrets att mängden mountainmaskiner är opropropotionellt högt i förhållande till användningsområde. Polarn med Summit som alltid utbrister efter att ha kört vår xrs maskiner utbrister Åhh vilken skön boggie tex. Sensmoralen många har fel maskin men men vi lever i ett någorlunda fritt land
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
stänklappen sitter på i början av klippet så sen lossnar nog när han drar över, men å andra sidan varför dra över skotern på en hård myr med 30cm snö. hade tunneln vart längre hade den nog vart krokig:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
finns en video på youtube där en kille slår över med nya DSn och där är den där lilla stänkan bort eller så går den av ?


https://youtu.be/uRzF1IKC2Bk
Var väll inte så svårt att räkna ut att den där flärpen skulle lossna ganska fort...
Somsagt nackdelen med en kortare tunnel än matta är ju just att det går att slå runt med den. Det är i princip omöjligt i normala förhållanden på en skoter annars.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Alla som kör skoter är ju inte 20 åriga unkarlar/kvinnor utan barn. Fastän man stadgar sej måst man ju få fortsätta köra skoter. Trevligt att kunna använda samma maskin till lössnö jan/feb och dra familjen på solturer mars/april. Sugen på 850 summit nästa år som familjemountain, tyvärr finns bara mellanhög ruta än så länge vad jag förstått.. Sorry att jag är off topic.

Boondockern ser fin ut men rush prylen längst bak tror jag inte kommer att hålla för vanlig skogsmys heller.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Fästena till stänkan är gjorda i plast på prototyp modellerna, kommer vara aluminium på produktionsmodellerna vad jag hört.

Överväger starkt att beställa en Ds 3900. 50 månaders garanti är ju inte fy skam heller. :)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Fästena till stänkan är gjorda i plast på prototyp modellerna, kommer vara aluminium på produktionsmodellerna vad jag hört.

Överväger starkt att beställa en Ds 3900. 50 månaders garanti är ju inte fy skam heller. :)
Så spännande det ska bli när/om alu-fästena böjer sig mot mattan på full mutter... ☺ I övrigt verkar det bli en potent maskin detta!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Fästena till stänkan är gjorda i plast på prototyp modellerna, kommer vara aluminium på produktionsmodellerna vad jag hört.

Överväger starkt att beställa en Ds 3900. 50 månaders garanti är ju inte fy skam heller. :)
Då är det nog bättre med plast, bättre fästena går av lätt istället för att det börjar rycka i skenorna då det krokar i
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Får mig osökt att minnas min Finlandia från 82 :blink: Boggie fjädrarna satt mot en svetsad stålpinne där svetsarna släppte och ritsch ratsch så for mattskoningarna. Nåja det återstå att se men ogillar starkt prylar runt mattan som kan pajja.