Lynx 2018

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Och jag skrev "Skämt åsido" om ni såg det?
Ett som är bra är med BRPs G4/Radien chassi är att hur längre
skotern är desto mer kylvätska ryms det, lite större kylare. (Brukar nästan vara tvärt om)

Nu för att dom på andra sidan pölen inte fattar varför vi i norden vill ha bättre kylare när vi köper
en mountain maskin som enligt dom endast ska köras i lössnö. Men ibland blir det till det bättre.
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Och jag skrev "Skämt åsido" om ni såg det?
Ett som är bra är med BRPs G4/Radien chassi är att hur längre
skotern är desto mer kylvätska ryms det, lite större kylare. (Brukar nästan vara tvärt om)

Nu för att dom på andra sidan pölen inte fattar varför vi i norden vill ha bättre kylare när vi köper
en mountain maskin som enligt dom endast ska köras i lössnö. Men ibland blir det till det bättre.
Det är ju inte bara fördelar med kylare längst bak i tunneln, skulle man väga isen/snön som tinar och fastnar där så blir en traditionell elstart med batteri kring 12-13kg inget, som ett litet exempel bara
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Helt klart är det så men enligt tester så kyler nya chassiet motorn bättre, för och nackdelar med allt.
Fast är nog bättre här i norden då många inte enbart kör i lössnön med maskinerna?
Enligt Lynx egna siffror väger el-starten komplett 8kg.
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Helt klart är det så men enligt tester så kyler nya chassiet motorn bättre, för och nackdelar med allt.
Fast är nog bättre här i norden då många inte enbart kör i lössnön med maskinerna?
Enligt Lynx egna siffror väger el-starten komplett 8kg.
Jo visst är det så:)
Tänkte bara ett exempel då folk ibland väljer bort elstart, byter till lättviktsljuddämpare osv osv, allt för att få bort vikt, men sen att skoterns kylare drar på sig 10 tals kilo i smältsnö och is är det ingen som bryr sig om :) där är väl arctics hardcore ensam att vara utan kylare längst bak, där slutar kylaren under dynan istället. Inte så dum tanke egentligen
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
kan nån speca vad som sitter i varatorerna på 850, 3900 DS -18? fjädrar, ramper, helix etc.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Om ni har kollat på variatorn i 18 årsmodeller av Ski-doo och Lynx mot Ski-doos 17 så skiljer det lite i den inre skivan då den är gjuten på ett annat sätt, den har små kylflänsar
 

Jagge11

Medlem
19 nov 2015
5
1
3
Man ska kolla mattspänning och kedjespänning vid 10-15 mil enligt dom som jag köpte skoter hos. Men hur ska man kolla mattspänningen om man inte har en tensiometer? Var kan man köpa en? För det står inte i instruktionsboken att man ska kolla mattspänning och kedjespänning vid 10-15 mil.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Två finger regeln. Två fingrar ska gå in mellan mattan och slidesskenan utan att du får ont/blodvite.

Detta med skotern upphissad förstås.

Får du in 3 fingrar så kan den vara för lös.
 

Jagge11

Medlem
19 nov 2015
5
1
3
Två finger regeln. Två fingrar ska gå in mellan mattan och slidesskenan utan att du får ont/blodvite.

Detta med skotern upphissad förstås.

Får du in 3 fingrar så kan den vara för lös.
Var på mattan ska man få in två fingrar är det på mitten där mattan hänger som mest? Och behöver man köra skotern i snö före man kollar?
 
Last edited:

Jagge11

Medlem
19 nov 2015
5
1
3
Okej, det finns en dekal på skotern och där står det att utan kraft ska det vara 40 till 50 mm mellan mattan och slidsen och på min var det 45 mm. Så jag utgår efter det :bigsmile:
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Var tvungen släppa min mattspänning efter 15 mil när jag kollade, var fortfarande för spänd.
Bara kolla dekalen så står ju mattspänningen 40mm - 50mm. (Tror det står det)
Kolla kedjespänningen, är viktigt i min var den efter 7 mil alldeles för slak.
Spänner den då och då eller iaf kollar den, är ju busenkelt.

Original stötdämparkalibreringen har jag fått ändra, spänt fjädern både bak och i centerdämparen.

Lynx BD RE 850