Yamaha 2018

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nyheter? Yamaha?

Tja, Apex har väl kanske fått ny klädsel på dynan, nya dekaler och farthållare...

Skämt åsido, de släppte turbo ifjol, då tar det nog 10 år igen innan nästa stora nyhet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Fasiken inte trode jag yamaha skulle släppa ett helt nytt chassie :)
Men tycker den såg helt klart intressant ut, bra med en något större barnskoter, finns klart marknad för det!
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Såg arctics nyheter i morse, grymt med barnskotern och att arctic släpper den nya versionen av gammvikingen som bearcat! Hittar inget om yamaha förutom 200kubikarn, skull dom int släppa samtidigt?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Verkar ha blivit några nya färgsättningar.
Annars samma uppdateringar på chassiet som Arctic Cat fick. Fler modeller av Sidewindern skall levereras med Fox QS3 från fabrik.









 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fasiken inte trode jag yamaha skulle släppa ett helt nytt chassie :)
Men tycker den såg helt klart intressant ut, bra med en något större barnskoter, finns klart marknad för det!
Ja, det är absolut ett hål i modellutbudet som kan fyllas.
120cc tröttnar ungarna på fort...
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Verkar ha blivit några nya färgsättningar.
Annars samma uppdateringar på chassiet som Arctic Cat fick. Fler modeller av Sidewindern skall levereras med Fox QS3 från fabrik
Även en lockout funktion i boggin på ena dämparn.
Saxat från snowest
The QSL has a “lockout” feature to improve climbing capabilities. This technology derived from the high end mountain bike industry.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tycker de kom med en hel del intressanta tillskott, vet inte hur mycket man kan förvänta sig av det minsta märket på en så liten marknad som skotrar ändå är. Det kom ju ändå med:
•snoscoot
•uppgraderade mtx modeller med QSL lockout dämpare på vissa modeller
•YRSS (Yamaha reactive system suspension) på sista årsmodellen av apex. YRSS: This exclusive Yamaha technology connects the two front shock absorber bodies hydraulically. Oil flows between the shocks through a YRSS control unit that affects damping and volume transfer based on the movement and forces generated at each ski. This system helps control lateral roll without compromise to bump compliance and comfort. The net result is an overall improvement in ride quality with more precise handling over conventional shock absorbers which must compromise ride comfort for roll stability using independent damping calibration and stiff springs.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Vad är det jänkarna säger? "Follow the green not the dream". Och pengarna ligger väl för yamaha i detta. Klart de kan skapa helt nytt, men de ska tjäna in de kostnaderna också.

Men nog hade det varit roligt med mer än vad som visats.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Bästa affären som Yamaha gör inför 2018 är att de säljer på Arctic Cat den odödliga Viking 540 :eyebrows:
Lustigt att A-C inte klarar att tillverka en fläktmotor?? Men det är klart att det är dumt att inte utnyttja möjligheten att få en Bearcat (Viking) med den evigt unga 540-motorn.

Kanske Yamaha skulle göra ett större jubileum 2019, när 540-motorn fyller 40 år :thumb: När det nu blev så litet 50-årskalas för skotertillverkningen... :madgrin:
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nog tror jag A/C kan fixa ihop en egen fläktis, men det är nog billigare att köpa in en beprövad. Fast som det ser ut nu går det ju åt att Yamaha blir motorleverantör åt A/C och inte mycket mer i framtiden. Vore tråkigt men logiskt. Däremot tror jag att alla oavsett märke man kör förlorar på sådant oavsett tillverkare som försvinner. Ju mindre konkurrens desto sämre för konsumenten ur kvalitets,utvecklings och pris perspektiv.
 

HEDBERG

Aktiv medlem
8 nov 2005
76
0
6
DALARNA
Nog tror jag A/C kan fixa ihop en egen fläktis, men det är nog billigare att köpa in en beprövad. Fast som det ser ut nu går det ju åt att Yamaha blir motorleverantör åt A/C och inte mycket mer i framtiden. Vore tråkigt men logiskt. Däremot tror jag att alla oavsett märke man kör förlorar på sådant oavsett tillverkare som försvinner. Ju mindre konkurrens desto sämre för konsumenten ur kvalitets,utvecklings och pris perspektiv.
Dom gör precis lika som skidoo och lynx har gjort,samma maskiner men ändå inte.Lite annan boggie och variator, samt småsaker.Tråkigt ja,men det är ju så det funkar på en liten marknad med dålig lönsamhet...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Då fläktmotorerna knappast överlever miljökraven i många år till vore det en ganska dum idé att sätta sig och utveckla en nu. =)

Någon som kan förklara hur QSL dämpar grejen funkar? Är det bara att man låser dämparen eller vad?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Då fläktmotorerna knappast överlever miljökraven i många år till vore det en ganska dum idé att sätta sig och utveckla en nu. =)

Någon som kan förklara hur QSL dämpar grejen funkar? Är det bara att man låser dämparen eller vad?
Jo, precis. Man "låser" dämparen, precis som man har på mountainbike-cyklar. Frågan är dock om de dragit upp den funktionen till styret eller om man måste dyka ner i boggien för att låsa/låsa upp.
Kag försöker hitta en bild på hur det ser ut men går bet. Är det samma som en mtb-dämpare går det oavsett att dra upp till styret själv.
Funktionen blir liknande en Skinz ARC vill jag tro.