RX1 går konstigt

j84

Medlem
22 nov 2009
39
0
6
Kalix
Har en rx1 03 går lite skumt. När den är kall startar den bra men när den är varm ryker den till lite och går orent i 2-3sekunder som att den surar sen som vanligt. Slår man av och på direkt då startar den direkt och går bra. Men står den i 5min-15min startar den sämre. Står den i en timme eller mer startar den bra.
Den ryker till när man ger pluggen också. Har gått 1200mil Ventiljusterning?
slut ventiltätningar? Den tar lite olja den modellen hade väl r1 ringar så dom tar olja? vacumfel i gasarna? nån ide va de kan va?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
När fyrtaktare slits blir ventilspelet mindre, spelet gör att ventilerna öppnar även vid varm motor( som regel kollar man spelet vid kall motor) precis som du misstänker så är svårstartad varm motor ett tecken på att det är dags för ventiljustering!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tror inte att ventilspelet ändrats så mycket på 1200 mil...

Bränslesystemet skulle jag misstänka, som att choken hänger sig på någon förgasare...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, lurar på om det är förgasarna som blir för varma.
Testa vik fram gummiflärpen som ligger över gasarna så att den ligger över luftburken istället. På min -04 har jag dessutom monterat en ventil på förvärmen till gasarna så jag kan stänga av sådant när det är varmt ute.
 

j84

Medlem
22 nov 2009
39
0
6
Kalix
Ok kan pröva vika fram den. Har satt en kran tidigare vet inte om de blev så stor skillnad.? Blev det skillnad för dig?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag skulle nog föreslå att man kollar ventilspelet ändå. Det är ju relativt lätt gjort att kolla det, sen antar jag att det är ett större jobb med att ta bort kamaxlarna, skaffa shims osv om det måste justeras.

Var noga med att få rätt spel enligt spec på alla insugsventiler (och så lika som möjligt på alla). På avgassidan är det mindre kritiskt för motorns gång att spelet är exakt rätt, där är huvudsaken att spelet inte är för litet. Det kan vara bra att tänka på om man är snål och shimsen är dyra så man vill återanvända så många som möjligt av motorns gamla shims.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det ser ju misstänkt ut att två cylindrar, dessutom intill varandra, har lägre kompression än de övriga. Gör om testet en annan dag och se om du får samma resultat!
Tänkbara orsaker till de låga mätvärdena är t ex otäta ventiler (än en gång, kolla ventilspelet) eller en läcka i topplockspackningen mellan de två cylindrarna.