Rmk assault bluddrar o dör på tomgång

Fastnaalltid

Medlem
10 mar 2016
8
0
1
Gällivare
Hallå. Har en polaris rmk assault 2013 som nyss började bluddrar och dör på tomgång :mmph: och det känns att det saknas massa hästar från den när man kör och så dör den vid när man kör fullt fart. Elbacken gå inte hellre i... kollade tändstift funkar fint provade byte också men inge vidare resultat... kollat att alla kontakter sitter.. tycker att högra tändstiften ser som vit ut som om den inte antänds så bra, men jag är hel 100 på de båda stift har bra gnista. Hör mycket om kolvringen kanske är felet.. eller att insprutningen och kanske frusit .(satte den nu i varm garage o tina upp)
Nåt andra fel det man kan åtgärda själv innan man lämna över till verkstan ??
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Låter onekligen som att den skurit på cylindern med vitt tändstift. Har du en kompressionsmätare så kolla det! Om inte är enklaste sättet att ta av avgassystemet och kolla kolven via avgasporten. Skulle inte rekommendera att du kör mycket mer med den innan du hittar felet (speciellt om den skurit).

Har den inte skurit kolla så den får bensin.
Tändning på, stiften ur och ryck så ser du om han får bensin i båda cylindrarna eller inte. Enklast när det är mörkt och lys upp med lampa. Skjuter upp ganska fint då.
Kan eventuellt vara TPS också.
 

Fastnaalltid

Medlem
10 mar 2016
8
0
1
Gällivare
Låter onekligen som att den skurit på cylindern med vitt tändstift. Har du en kompressionsmätare så kolla det! Om inte är enklaste sättet att ta av avgassystemet och kolla kolven via avgasporten. Skulle inte rekommendera att du kör mycket mer med den innan du hittar felet (speciellt om den skurit).

Har den inte skurit kolla så den får bensin.
Tändning på, stiften ur och ryck så ser du om han får bensin i båda cylindrarna eller inte. Enklast när det är mörkt och lys upp med lampa. Skjuter upp ganska fint då.
Kan eventuellt vara TPS också.
Den Får soppa. Kompressiontestaren visade knappt nåting i högra cylindern.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Jag antar att den "högra"-cylindern är den som hade vitt tändstift? Vad hade du för kompression på "vänstra"?

PTO = Cylindern som sitter på variatorsidan.
MAG = Cylindern på sidan med dragsnöret.
Skriv PTO eller MAG istället för höger och vänster så är det liten enklare och veta vilken cylinder du menar. :)
 

Fastnaalltid

Medlem
10 mar 2016
8
0
1
Gällivare
Jag antar att den "högra"-cylindern är den som hade vitt tändstift? Vad hade du för kompression på "vänstra"?

PTO = Cylindern som sitter på variatorsidan.
MAG = Cylindern på sidan med dragsnöret.
Skriv PTO eller MAG istället för höger och vänster så är det liten enklare och veta vilken cylinder du menar. :)
MAG hade knapp nåt tryck.. PTO hade ca 5 bar om jag nu läste rätt
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
5bar (72psi) är väldigt lite! Har inte mätt på en ny maskin själv men dom sägs ligga kring 125-145psi lite beroende på..

Hur som helst har du nog hittat felet.. Skuren på MAG, PTO behöver definitivt översyn också.