Pro rmk axys

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Ni som kör axys pro rmk hur känslig upplever ni att dom är för varmgång?
Samt hur tycker ni quick drive fungerar, hur ofta får man byta rem?

Ja jag vet att det är ren lössnö maskin, men där jag åker så får man då ta leden till guldställena.

Är sugen på att skaffa en men vill veta lite mer angående både quickdriven och varmgången.
 

pol.aris

Aktiv medlem
19 feb 2010
96
2
6
sorsele
Med isrivare och en riktig stänka är risken för varmgång inte mycke värre än på summit/cat, sålänge du inte krypkör då. min quickdrive har fungerat problemfritt i 130 mil och remmen ser fräsch ut trots att jag är väldigt gasglad. QD remmen ska bytas kring 250-300 mil tror jag de är. viktigt att va noga med att rensa bort is som lägger sig i skålen vid drevet som sitter på drivaxeln. Åkte med 36"på en pro ride förra året och kör orginal framvagnen på axysen ännu och tycker den ligger som ett strykjärn på leden i jämförelse. Går att åka fort till ställena.
 

Lindkvist

Medlem
16 okt 2010
42
1
1
Okej! Kör du med stänka från sks?
Ja kan man köra så pass länge med en rem så är det ju kanon.
Är lite nyfiken på ifall man verkligen märker nån skillnad på QD jämfört med kedjehus!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns många som vill påvisa att det är märkbar skillnad mellan kedjehus och beltdrive. Är säkert nån som kommer flika in här med.
Säger så här:
Lägg ihop vikten för variatorer, sek.axel, drivaxel och mattan.
Det är all roterande vikt efter vevaxeln i motorn.
Vad kan det väga?, Låt säga 30kg
Om du drar bort några hekto, säg 5hg som kan vara viktskillnaden mellan beltdrive och kedjehus (gissad vikt)
Tror du att du kommer märka skillnad?
It´s up to you...

Alla Pro RMK tycker jag är känsliga för varmgång, har haft både Pro -13 och nu Pro -16.
De funkar med isrivare om du kan hålla lite fart.
En stor bov i dramat är den lilla stänklappen som inte gör så att nån snö alls dras med in i tunneln.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu tror jag nog att skillnaden kanske är ett par kilo: man slipper kedjehus, kedja och kugghjul; men i övrigt håller jag helt med.

Skillnaden märks framförallt i plånboken och så är det känslan av att vara extremast (viktigast för många).
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Varmgång ser jag inte som ett problem. Det är inte så att dom sticker upp till 100 grader i motortemp bara för att det är en pro och man kör den på led. Nog brukar jag ibland transportera mig på led och flertalet gånger orkar jag bara inte sätta ner isrivarna av ren lathet. Och den håller då tempen riktigt bra om de finns en tillstymmelse till kylsnö.

Men ska du köra på blankis i flera mil så ja då kommer du märka att du köpt fel skoter.

Med QD kan man nog känna en tillstymmelse till känsla att den vill plana ut mindre vid tighta svängar då det går sakta och man trycker fullt. Allting smått hjälper i slutändan upp till en större helhet. Många bäckar små som sagt.

Prova hoppa på en sidewinder å gör samma sak så får ni se något med stor gyroskopisk effekt som vill slunga ner motsatt skida i backen/plana ut.
Tycker som sagt inte den större statiska vikten i sig är den stora boven för så jävlig är den inte å bryta ikull med den smala framvagnen. Men det är sen när man ska iväg och i låg fart man känner att den vill brottas ikull en.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Undrar hur många som skulle klara av ett blindtest mellan två exakt likadana skotrar där den ena har 38 liter i tanken och den andra har 28 liter. 7 kilos viktskillnad (extremt mycket i sammanhanget).

Någon som ställer upp? :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Exakt så yammas ingenjörer tänkt senaste decenniet. Äsch 3kg där märks inte så mycket så vi lämnar de som de är. 2kg där märks ändå inte så nä vi lämnar det också som det är....

många bäckar små som sagt!

Med de sagt! Ta å håll dig till yamma forumet Hjulboggie, där du trivs bäst.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ställer du upp?

Det här handlar inte om märken, det handlar om marknadsföring. Mycket mycket få personer känner av den skillnaden och då är det smartare att välja den hållbarare lösningen.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Full tank så skvalpar de extremt lite. 10 liter borta så skvalpar det rätt ordentligt. Jo jag skulle definitivt känna och höra skillnaden...

Jag väljer den 60-65kg lättare lösningen (pro vs sidewinder fulla i vätskor).
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
På en is märker man nog inte någon större skillnad... sen hållbarhet.. en maskin som går och gör precis det man vill håller bättre än en som inte gör det.
Förstår inte riktig vad marknadsföring har med saken att göra?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Viktskillnad kedjehus kontra QD...

Att vissa börjar babbla Sidewinder i en tråd om PRO rmk kanske moderator kan göra något åt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Viktskillnad kedjehus kontra QD...

Att vissa börjar babbla Sidewinder i en tråd om PRO rmk kanske moderator kan göra något åt?
Det kan man fråga sig.. men jag kan då inte ha quickdrive för det håller inte för min körning, har haft vänner som vågat prova och det har inte gått så bra... sen kan jag inte påstå att man märker någon skillnad mer än på ljudet. Sen ser jag bara fler fördelar med kedjehus, hållbarare, transmisionen sitter skyddat och billigt att dreva om maskinen. Sen att det väger kanske ett kilo mer gör varken till eller från, men som David var inne på så är det många bäckar små som gör en maskin lätt.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Viktskillnad kedjehus kontra QD...

Att vissa börjar babbla Sidewinder i en tråd om PRO rmk kanske moderator kan göra något åt?
Kanske därför att dra ett argument om gyroskopisk effekt gör sig bäst så?

Sen om kedjehus vs QD på rmkn så går de diskutera länge om. Ja där är hållbarheten klart bättre på kedjehus. Men med de sagt så vet jag att hållbarheten på QD har förbättrats markant sen tiden på - 13 med dess dåliga sekundäraxlar, lager å skitremmar.

Med de sagt så går kedjor också. Har sett vilken slakt de kan bli å då blir man ståendes en stund!
På remdrift är man iväg å kör en timma senare på sin höjd.

Finns fördelar å nackdelar med allt!
 
Last edited: