Lynx 49 ranger 600 ACE -12

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Vilka synpunkter finns kring denna skoter? Ska fungera som stugskoter/fiskeskoter. Är det ett vettigt köp? Budgeten är 60-70", finns det något annat alternativ som är bättre? Krav är bra framkomlighet, snål och driftsäker motor, dubbeldyna och plats för förvaring/box.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sympatisk skoter med många fördelar. Skulle dock själv välja etec 600 eftersom 600 ACE är för svag för att tex klara sig över flödvatten på vårisar...
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja e-tec är ju också ett alternativ. Hur står sig denna mot ACE nät det gäller driftsäkerhet? Jag inser givetvis att det är en piggare motor med nästan dubbelt så många hästar. Men om man tänker sig att denna skoter ska överleva i 1500 mil + med normalt serviceintervall?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Ja e-tec är ju också ett alternativ. Hur står sig denna mot ACE nät det gäller driftsäkerhet? Jag inser givetvis att det är en piggare motor med nästan dubbelt så många hästar. Men om man tänker sig att denna skoter ska överleva i 1500 mil + med normalt serviceintervall?

En kollega kör en Lynx Xtrim 600 ace just som fiskeskoter. Låg bränsleförbrukning och låg ljudnivå är ett plus. Finns väl dubbeldyna till den också. Jag skulle aldrig välja en 600 etec framför ace om det skall vara en skoter för lugnt tempo. Möjligen att man skulle hoppa upp till en 900 om man är rädd att 60 kusar är för lite. Skulle jag byta bort min långfärdsmaskin, då ligger just en Xtrim 900 ace i blickfånget.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja e-tec är ju också ett alternativ. Hur står sig denna mot ACE nät det gäller driftsäkerhet? Jag inser givetvis att det är en piggare motor med nästan dubbelt så många hästar. Men om man tänker sig att denna skoter ska överleva i 1500 mil + med normalt serviceintervall?


Allt beror på hur du kör, nog håller motorn.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Grattis! Du får gärna komma med dina intryck framöver.
Måste säga att jag är imponerad av denna skoter. Variatorerna lirar riktigt bra, den känns stark..inga problem alls att dra en fullastad nila. Tar sig fram riktigt bra och bränsleförbrukningen verkar ligga runt 1l/mil i normalt tempo. Visst, det är ingen rolig skoter med bra acc, som du leker runt med.. Men det spelar ingen roll när den är så vettig på allt annat. Ångrar mig inte en sekund, perfekt som stugskoter.