Problem vid kall-start Viper mtx

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hej, har en -16 viper m-tx som gått 100 mil, är extremt trögstartad när det är kallt.

Får dra ca 10-15 gånger på startmotorn (3sek) när det är -20 och när det närmar sig -26 -28 så startar den ej, den hostar till och smäller ibland men orkar inte tända, en stund med kupevärmare eller när solen får värma upp den så går den igång.

Enligt yamaha åf ska detta vara normalt kan de stämma, någon som har liknande problem?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
ca -25 ish å kallare är det motorvärmare som gäller tyvärr som jag förstått det
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Ska läsa igenom, blir o höra med åf igen o höra om dom kan kika på den.

Ni som startar era vipers när det är kring -20 eller strax över, hoppar de igång direkt eller måste ni mala på startmotorn länge?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Inte skall man behöva mala. Finns det bränsletryck, gnista och snurrande startmotor skall den hoppa igång ögonaböj.

Får den inte tillräckligt med soppa finns det flera möjliga fel. För lågt bränsletryck, defekt backventil för bränslet så allt rinner tillbaka till tanken, möjligen glapp/defekt kablage till kallstartsventil eller ECU-problem. Samma motor i Nytron smäller igång på något motorvarv oavsett temperatur men det är klart, jänkarna har aldrig kunnat bygga elsystem...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Hehe... så fick du in ännu en smäll i sidan på jänkarna hjulis :amuse: svårt och missa dina tankar kring dem.

Men iaf, sledtrax hade en sådan där inne för långtest och de hade samma problem. Minns inte hur eller om de löste det.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lite märkligt bara att de haft sådana problem med Vipern med tanke på att det är i stort sett samma drivlina som Nytron. Skillnaden?

"Made in US" :)


Därför är jag ganska övertygad om att felet härrör från River Falls...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kan säkert ligga något i det...

kollade iaf upp långtestet på Vipern (xtx), och jodå de hade problem en sväng att den inte startade p.g.a. kyla. Enda lösningen de verkade ha var en kupevärmare innanför plasten att värma upp allt.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Defa har blockvärmare till några snöskotrar. Klickar man på hitta fordon och sedan Skidoo kommer man till snöskotrar och kan välja fabrikat och modell. 420887 samt anslutningssats 460785 är till Viper. Har själv Defa blockvärmare på min RS Venture sedan säsongen 2012-2013 och har den varit igång 2 tim brukar inte varningslampan för kall motor tändas när jag startar.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Förra vintern kallstartade jag min 2016 Viper utan problem i svinkyla varje morgon en hel vecka när vi var upp till fjälls tidigt i februari. I år har det ju inte varit nån kyla att tala om så har ju inte blivit några riktiga kallstarter.... men jag inbillar mig ändå tyvärr att den här mjukvaru-uppdateringen som blev inlagd nu i höst har försämrat kallstart.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Har samma problem. Minus 25 gick det inte att starta den, tänder till men inget mera, 30 min med. Kupévärmare å startar direkt. Får alltid ta om några ggr vid kallstart annars också. Det är den senaste ecu uppdateringen som ställt till det. En nödlösning från Yamaha
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Just därför man inte vågar ha en 4-taktad snöskoter. Jobbigt när man är i stugan utan el och ska kallstarta skotern en januari morgon... Synd annars hade man gärna skaffat sig en Viper Mt-x...

2 stroke cold smoke.....
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det har inte med 4t eller 2t att göra. Snarare med amerikansk "kvalitet" att göra... som sagt: japansktillverkade fyrtaktare har inga dylika problem...
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har då varit med om att ett gäng japantillverkade nytros och multipurpose vägrat starta vissa morgnar, när det gäll skotrar har japaner ingen bättre kvalité än nån annan. När ska du inse det Hjulboggie?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Förra vintern kallstartade jag min 2016 Viper utan problem i svinkyla varje morgon en hel vecka när vi var upp till fjälls tidigt i februari. I år har det ju inte varit nån kyla att tala om så har ju inte blivit några riktiga kallstarter.... men jag inbillar mig ändå tyvärr att den här mjukvaru-uppdateringen som blev inlagd nu i höst har försämrat kallstart.
Kan tillägga att då vi var iväg den veckan så hade vi 2 st 800 e-tec med oss som saknade magnapull. Dom var lönt i helvete att få igång utan att stoppa en kupévärmare från en av bilarna en halvtimme först. Om man då har 2-takt varför är det ingen magnapull på skrothögarna ?????
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Någon som hört med yamaha om det går att få nån uppdatering på detta? Annars måste man börja kika efter motorvärmare..
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Ja enligt Youtube killen så ska det finnas en uppdatering som underlättar kallstarter
Bör dock tilläggas att han många gånger är ute och kör i temperatur under -30.

Om jag inte minns helt fel så slutar det med att han går över till 2-takt pga flera olika anledningar,inte bara Viperns svårigheter vid kallstarter.