Remskrik 49 Ranger 900 ACE -16

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
När du säger krypkörning, vad menar du då? Finns "ingen skoter i världen" som klarar halv gångfart någon längre stund utan att ha konverterats till hydrostatdrift.

Variatorn som sådan är bra, (bättre än TRA), och är väl samma som sitter på fyrhjulingarna vilket i sin tur innebär att det finns precis hur mycket grejer som helst till dom, i alla fall på eftermarknaden i staterna. ATV-sidan är gigantisk i världen jämfört med skoterbranchen.

Saker jag anser att din handlare bör ha kollat.
Sitter motorn fast?
Är variatorer linjerade och på rätt avstånd?
Kärvar något i variatorn?
Remspänning
mm, mm.

Den där bör väl för övrigt gå dreva 19/49 som summitarna? Men det är väl kanske det dom gjort, hamnar man inte runt 130-ish i toppfart då....

Jajja, polaren köpte en ny -17 49a med 900 ACE och han är nöjd, verkar funka klockrent. Märkligt att du har sånna problem.
Fast är väldigt mycket remljud på can am hjulingarna, vet inte riktigt hur man ska beskriva ljudet, men typ som ett kvittrande
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
När du säger krypkörning, vad menar du då? Finns "ingen skoter i världen" som klarar halv gångfart någon längre stund utan att ha konverterats till hydrostatdrift.
Som jag tidigare skrivit. Upp till 20 km/h om man är ensam på skotern och upp till 30 km/h om man drar eller kör uppför. Inte direkt, utan i takt med att variatorn blir varm. Förvärras också i fuktigt och varm väderlek. Handlaren ska titta på den så får vi se. Sedan alla tips om drevningar och så: visst är det bra. Men jag är inte sån att jag gillar att mixtra och prova mig fram. Dels har jag inte tid, sedan är det principen att produkten ska vara färdigutvecklad och funktionsduglig. Tid och energi ska inte behöva gå åt till att åtgärda brister i produkten.

Ungefär som allt prat om drevningar och fjädrar. Om skotern packas upp ny ur kartong ska det gå att köra obehindrat från start. Den ska vara färdigbyggd, om det inte är så att man vill göra något utöver det vanliga med den.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det är därför skotrar håller så låg kvalité, för att väldigt stor del av köparna direkt börjar bygga om för att det ska fungera, utan att ställa krav på tillverkaren för att det inte fungerar så bra som dom säger själva att det ska göra.

Varför kosta på och göra det ordentligt när det går att slarva men ändå ta betalt och fortsätta sälja
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Ökx måste ju ha fått ett fredageftermiddagsexemplar, både 6 och 900 ace är ju i sammanhanget extremt effektsvaga maskiner och hen är då den första jag hört ha variatorproblem på nämda motor. Har ca 10 stycken i bekantskap/ grannkretsen som kör brp 4t och ingen har eller har haft problem såvitt jag vet.

Tror inte så många som köper ace skotrarna börjar med att bygga om dom.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
20-30 knyck ska INTE vara något problem, det är normal pulkdragarfart på lederna häromkring.
Under 10 knyck kan bli efter en stund.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag måste nog ändra mig om att jag inte upplevt problemet på min pappas xtrim 900. Sambon låna den igår när vi tog en tur längs leden. Tempot var lågt då sikten inte var så bra och det var länge sen hon körde. Efter ett tag började den kvittra som ÖKX beskrivit i sina inlägg när vi körde långsamt och när man skulle iväg från stillastående. Kollade primären när vi kom hem men det var inga remrester på skivorna men den var rätt het. Remmen kändes bra sträckt och låg på bra höjd i sekundären.
Blir intressant att se om du hittar någon lösning ÖKX
 
Reactions: Micke mek

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Kollade tillslagsvarv och hur den beter sig vid olika varvtal.

Tillslagsvarv 2500 rpm
Gnäller när du kör tom 2600-3300 rpm
Gnäller med last upp till >4000 rpm

Gnäller ej vid farter över 30 km/h eller stadigt >4500 rpm, går som en dröm då

Varvtal vid 60 km/h efter led 4800-5100.
 
Reactions: Micke mek

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Har påtalat bristen till ÅF. Sekundär fjäder och helix bytt. Provkört ca 7 mil. Problemet kvarstod. Variator går varm efter en mil och börjar skrika vid lägre farter. Dessutom högre växlingsvarv rätt igenom. Begärde att få skotern inlöst med åldersavdrag på värdet. Frågan löst. Enligt ÅF ska jag vara den enda som är så här pass missnöjd, andra inte kör så långsamt som jag. Själv tror jag att det kan röra sig om ett måndagsexemplar och/eller att andra inte orkar vara påstridig mot tillverkare och ÅF.

Har hursomhelst omvärderat Lynx/Brp. Tycker det är vilseledande marknadsföring att hävda att den skotern har "bra dragförmåga" och "klarar alla terrängen" när den uppenbart inte går att använda vid långsam körning utan remslir.

Tveksam till Lynx/Brp:s kompetens när det gäller att bygga skotrar. Filosofin tycks inte vara att man testar produkten färdigt innan modellen marknadsförs och kommer ut till försäljning. Som köpare vill jag inte agera sista led i utvecklingen av en produkt. Den ska hålla måttet direkt den plockas ur kartongen, då det inte är växelpengar det handlar om.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Har påtalat bristen till ÅF. Sekundär fjäder och helix bytt. Provkört ca 7 mil. Problemet kvarstod. Variator går varm efter en mil och börjar skrika vid lägre farter. Dessutom högre växlingsvarv rätt igenom. Begärde att få skotern inlöst med åldersavdrag på värdet. Frågan löst. Enligt ÅF ska jag vara den enda som är så här pass missnöjd, andra inte kör så långsamt som jag. Själv tror jag att det kan röra sig om ett måndagsexemplar och/eller att andra inte orkar vara påstridig mot tillverkare och ÅF.

Har hursomhelst omvärderat Lynx/Brp. Tycker det är vilseledande marknadsföring att hävda att den skotern har "bra dragförmåga" och "klarar alla terrängen" när den uppenbart inte går att använda vid långsam körning utan remslir.

Tveksam till Lynx/Brp:s kompetens när det gäller att bygga skotrar. Filosofin tycks inte vara att man testar produkten färdigt innan modellen marknadsförs och kommer ut till försäljning. Som köpare vill jag inte agera sista led i utvecklingen av en produkt. Den ska hålla måttet direkt den plockas ur kartongen, då det inte är växelpengar det handlar om.
Bra att du säger ifrån när du inte är nöjd. Hoppas att du hittar en skoter som du blir nöjd med snart!
 

AntiStar

Ny medlem
1 feb 2008
2
0
1
Jokkmokk
Haft en 16 års. Bytte ut den i år. Tyckte skotern va kass och precis som du beskriver slirar den på remmen. Värdelös!
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Har påtalat bristen till ÅF. Sekundär fjäder och helix bytt. Provkört ca 7 mil. Problemet kvarstod. Variator går varm efter en mil och börjar skrika vid lägre farter. Dessutom högre växlingsvarv rätt igenom. Begärde att få skotern inlöst med åldersavdrag på värdet. Frågan löst. Enligt ÅF ska jag vara den enda som är så här pass missnöjd, andra inte kör så långsamt som jag. Själv tror jag att det kan röra sig om ett måndagsexemplar och/eller att andra inte orkar vara påstridig mot tillverkare och ÅF.

Har hursomhelst omvärderat Lynx/Brp. Tycker det är vilseledande marknadsföring att hävda att den skotern har "bra dragförmåga" och "klarar alla terrängen" när den uppenbart inte går att använda vid långsam körning utan remslir.

Tveksam till Lynx/Brp:s kompetens när det gäller att bygga skotrar. Filosofin tycks inte vara att man testar produkten färdigt innan modellen marknadsförs och kommer ut till försäljning. Som köpare vill jag inte agera sista led i utvecklingen av en produkt. Den ska hålla måttet direkt den plockas ur kartongen, då det inte är växelpengar det handlar om.
Tyvärr är BRP långt ifrån ensamma om metoden att släppa ut obeprövat skräp. Skotrar generellt är det värsta i halvfabrikat som går att hitta. Men så länge folk köper hejvilt utan några som helst krav att maskinerna ska fungera i ordning så lär besvikelserna fortsätta.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Det finns reklamationsrätt, konsumentlagstiftning och lagar mot vilseledande marknadsföring. Tror dock att vi svenskar är väldigt obekväma i situationen att strida för dessa saker.

Men rätt ska vara rätt.

Det värsta med kråksången är hur uppenbart det är att någon typ av samordning mellan ÅF sker gällande vilka bortförklaringar som ska användas. Året innan modellen släpptes så var det bara lovsånger. Sedan den kommit var det ett annat ljud i skällan. Målet tycks vara att till varje pris undvika fabriksåterkallning. Nöjda kunder tror jag man skiter en stor hög i på BRP-Lynx.

Varför annars skulle alla ÅF man kontaktar upprepa samma fraser:

"Den ska inte köras på Ecoläget"
"Den ska köras över 30 km/h"
"Det är en ledskoter"
"Den ska inte dra tungt"

Jämför med marknadsföringen och löftena om en "lätt arbetsskoter", "bra dragförmåga", "klarar alla sorters terränger", "mångsidig".


Bondfångeri.

Får köpa gammal beprövad teknik.
 

ordjamt

Medlem
31 jan 2017
17
4
3
Nordjämtland
Gammal beprövad teknik menar du alltså som E-tec? :blink1:

För övrigt jäkligt trist med en felande skoter, hoppas också att det löser sig med en annan modell/motor/märke.
 
Reactions: Micke mek

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Går den verkligen 145 km/h? Då går den 10 km/h snabbare än 900 xtrim som har högre utväxling och kortare matta
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
143 km/h hade jag upp den i längs hård väg, något nerför och sedan plant. En bit in på den plana ytan kollade jag av mätaren. Kör man på en sjö eller liknande går den inte upp i de farterna. Då orkar den inte, måste vara hård is. Sedan vet jag inte om det hade gått att få upp den i 143 km/h ifall det varit plant från början. De farterna känns inte bra att köra i längs väg, så jag provade aldrig mer. Skulle säga att på hård sjö är det inga problem att ha 110 km/h marschfart och då känner man att det finns mer att ge.
 

bene

Medlem
14 okt 2007
43
1
1
Är detta endast ett problem på 900:an eller är det nån som har/haft problem med 600 etec/ace ??
Funderar själv på en etec.. 🤔
 
Reactions: Micke mek