Remskrik 49 Ranger 900 ACE -16

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Förra året köpte jag min första fabriksnya skoter efter noggrant övervägande. Jag behövde en skoter till fjälljakt, djupsnökörning och ledkörning, både ensam och med familjen i pulka. Alltså en mångsidig maskin vilket aldrig är lätt.


Problemet visade sig direkt. Remmen skrek och kvittrade på låga hastigheter, vilket ledde till att återförsäljaren drevade ner den som kostnadsfri garantiåtgärd. Det stod då klart att många fler klagat på samma sak vilket lett till att BRP godkände denna åtgärd utan att kunderna själv behövde betala.


Åtgärden har visserligen förbättrat problemet, men långt ifrån avhjälpt det. Fortfarande kvittrar det och gnäller om man kör långsamt. Problemet förvärras när man drar pulka eller kör uppför.


Varje gång jag pratat med återförsäljaren har jag hört om det kommit någon lösning på problemet. De har då på flera exemplar själva börjat laborera med sekundärvariatorn för att se om det hjälper. Tanken är att kunderna ska bekosta årgärderna utöver drevning av växellådan.


Jag har nu surnat till på BRP eftersom jag anser att de inte tar sitt ansvar och gör en fabriksåterkallning på dessa maskiner. Detta är ett enligt mig ett solklart fabrikationsfel. Jag har aldrig kört en annan skoter med liknande remskrik och det är ju inte särskilt kul att köpa ny maskin för 135 000 och råka ut för detta.


Så jag har kontaktat BRP och talat om för dem vad jag tycker. De hänvisar till återförsäljaren och att jag ska meddela när jag lämnat in den så att de kan tala med BRP:s tekniker under tiden den står inne.


Jag har också ringt runt till återförsäljare som alla är medveten om problemet. Där märker man också tydligt hur återförsäljarna blivit instruerade av tillverkarna att säga saker som "det är en ledskoter", "den är avsedd att köras fortare än 30 km/h" osv.


I marknadsföringen står det att det är en mångsidig skoter, ingenting om att den enbart går att köra efter led. Det börjar likna en uttröttningsstrategi från BRP:s sida. Målsättningen tycks vara att inte ta ansvar för en undermålig produkt.


Så nu börjar jag, efter 305 mil, närma mig antingen Allmänna reklamationsnämnden eller ett totalt förkastande av BRP på livstid.


Vad anser ni? Har ni själva haft detta problem med modellen? I så fall, har ni lyckats åtgärda det? Har ni då fått bekosta det själva?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag hade problem med en högljudd rem på en annan skoter och där var lösningen att byta till en annan typ av rem, har du testat det? Att byta till en rem med hårdare gummi kan lösa problemet.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Är på tredje remmen.
Har inte loggat vilken remtyp jag köpt osv.
Den skrek redan på originalremmen.
Hur vet man vilken rem man ska prova med?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det låter som att det är något fel på linjeringen om det gått 3 remmar på 300 mil.

Du kan se om det blir samma med remmen som ska vara till e-tec 800 motorn (17300391).

Men den är ganska dyr så enklast hittar du någon som har en e-tec 800 som du kan snabblåna remmen från så du ser om det blir någon skillnad.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Det har inte "gått" tre remmar. Den första fick jag som del av garantiåtgärden, den andra bytte jag själv sedan jag gjort en midja, så ingen av dem har blivit utnött. Kanske provar jag en sista rem men jag tror nog att problemet är det jag beskrev i första inlägget.


Är det någon av er som haft samma problem med skrikande rem?
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Provat allt det. Den är felkonstruerad. För lågt remtryck och avsaknad av reservdelar till primären.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är väll ganska enkelt... du kör långsammare än vad drevning och tillslagsvarv tillåter. Blir ungefär som att köra en bil på tvåan i 5km/h och samtidigt hålla 2000varv, den kopplingen lever ett hårt liv.
Vad har du för tillslagsvarv på maskinen?
Du skulle nog behöva byta till en primärfjäder som ger ett tillslag bara något 100varv över tomgången, funkar inte det så är en till nerdrevning aktuell samtidigt med fjäderbyte.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Finns tydligen inte andra primärfjädrar och vikter på marknaden. Hittills har återförsäljarna mixtrat enbart med sekundären pga. detta. Karaktäristiken är att tillslaget inte alls är häftigt utan det går att krypköra väldigt sakta. Dock ej utan remgnäll som ofta kvarstår upp till 20-30 km/h. I 20-30 km/h är det ganska guppigt för passagerare i pulkan på många mindre leder, det är också rätt fort om man kör i skogsterräng eller håller på att utforska ospårad fjällvärld. Summa summarum: remmen skriker hälften av drifttiden oavsett hur jag justerar variatorn och även om jag kör ensam. För dåligt.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Dessutom är skotern redan nerdrevad allt som går. Finns inga drevsatser med lägre utväxling. Trots det har den en toppfart på 145 km/h. Alternativa fjäder- och viktkit till primären finns inte.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Verkar som du redan har gett upp...
Men finns finns det inte mer att ta på själva drevningen så kan man byta drivhjulen från 8 kuggar till 7.
Sen finns det alternativa fjädrar. Tex kan man prova fjädern från 600ace modellen den är något mjukare dock även lite mjukare på slutet också, men den kan säkert fungera bra ändå.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jaså, finns det inga delar till eDriven???

Kan man tvinga Åf/BRP att montera en vanlig TRA, så man får justeringsmöjligheter?
Om det nu är rätt kona på motorn så att säga...
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Det är inte det att jag har gett upp. Jag tycker bara att jag inte ska behöva fundera på lösningar överhuvudtaget. Åtgärder på en bristfällig produkt som inte håller vad den lovar ska tillverkaren stå för.

Marknadsförs den som en mångsidig korsning mellan lätt arbetsskoter och ledskoter ska det gå att köra långsamt både med och utan last.

Skriver alltså inte här för att få tips på lösningar som jag ska tänka ut och bekosta. Frågade mer om andras erfarenhet av problemet på den specifika modellen.

Men det kanske bara är gubbar utan foruminloggning som köpt modellen?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Sitter det samma grejer i primärvariatorn på olika modeller med 900 ace? Tänkte om du kunde jämföra va det sitter i övriga 900:eek:r. Min pappa har en xtrim 900 och jag har aldrig hört han säga nått om att det tjuter från remmen. Nu gissar jag att han inte har samma typ av körning som dig, men nog kör han väldigt sakta då leden är dålig och mamma åker med utan problem.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har exakt samma skoter inom familjen, inget skrik. Går hur bra som helst. Däremot säger åf att man ska undvika eco läget när man drar saker för att variatorn ska lira bra.
 
Reactions: Micke mek

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Har exakt samma skoter inom familjen, inget skrik. Går hur bra som helst. Däremot säger åf att man ska undvika eco läget när man drar saker för att variatorn ska lira bra.
Kör ni enbart på välpreparerade leder eller där det annars går att hålla fart då? Enbart kortare sträckor av krypkörning?

Att rekommendera undvikande av Ecoläge är samma sak som att rekommendera att hela tiden överstiga en viss hastighet och undvika krypkörning. En lek med ord eller förskönande omskrivning kan man säga.

Efter min erfarenhet skulle jag säga att skotern inte går att krypköra med utan problem, oavsett last. Jag kör mycket ospårat i skogs- och fjällterräng, med och utan last. Detta leder till värmeutveckling i variatorn och gnäll på remmen som bara blir värre ju längre man kör och ju mer man drar. Alltså inte förenligt med marknadsföringen från 2016 som anger "Det här alternativet förenar på ett helt nytt sätt touringskoterns komfort med en lätt arbetsskoters dragkraft och mångsidighet".

Om man kör fort och sedan börjar krypköra märker man också att det tar en stund innan gnället börjar. Det eskalerar i takt med variatorns varmgång. Det är alltså inga problem att sänka farten temporärt för en vägövergång, dike eller liknande.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När du talar om krypkörning, vilka hastigheter handlar det om?

Att smyga runt i skogen i 10km/h går ej under lång tid med någon skoter som inte har lågväxel.
Man ligger då i variatorns slirfas, hastigheten är för låg så remmen slirar. Går inte att komma ifrån.
Men sen kan det ju vara så som du är inne på, att man har för lågt remtryck även vid lite högre hastighet, där variatorremmen ska vara i fullt ingrepp.

Har haft samma tendenser med min Commander när man dragit ledsladd vid låga hastigheter.
Att den vill ligga och smågnälla på remmen, trots att man kört på lågväxel och är uppe i hastighet så remmen inte ska behöva slira. Min slutsats var att remtrycket inte räckte till för att överföra kraften, utan remmen tappade greppet och slirade lite.
Bytte då till fjäder med lägre starttryck, blev klart bättre.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Krypkörning eller lånsamma hastigheter kan jag säga. Problemet uppstår garanterat under 20 km/h, vid hårdare belastning upp till 30 km/h.

Lätt arbetsskoter: då tänker jag att man någon gång ska kunna dra hem en halvlastad timmerdoning eller dra en lättare ledsladd i lägre hastigheter. Packpulka eller personpulka ska gå att dra utan bekymmer. Låga hastigheter ska vara möjliga. Att kunna krypköra 3 km/h kontinuerligt kräver jag inte.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Håller med om att det borde funka.
Med min 49:a etec 2012, så kan jag då krypa omkring i ospårad i stort sett hur länge som helst. Det är klart att konstant statiskt är ju inte hastigheten då det är skogsterräng vi talar om och inte en golfbana.

Nu sitter det en TRA-variator på min med inslagsvarv runt 3000rpm. Men det som jag kört 59 600ACE så upplever jag då krypkörning som likvärdig min, fast "mjukare". Tycker att din borde kunna vara liknande.

Är just smygkörningen som jag älskar hos min 49:a, även om det finns fartresurser också. Är väl bara kurvtagningen i högre hastighet som inte är någon höjdare, men utan krängningshämmare och med fjädringen i lösaste läget så får man hålla igen de gånger man är på led.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Året innan var jag på vippen att beställa en 600 e-tec eller en 600 ACE. E-tec valde jag bort eftersom motorn troligen inte håller så länge som jag tänkt köra. 600 ACE har jag provkört fast jag tänkte mig att motorn är för klen. Ingen av dessa har det problemet 900:an har. De går att smyga med. När 900:an kom 2016 tänkte jag mig motor med lång livslängd, mer effekt men i övrigt de egenskaper som 49:an är känd för. Men icke.