Stora Arvidsjaur Tråden

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Ja dessa 2 andra ställen blir det helt klart en tur till nästa gång jag åker upp, precis som du säger så var "akka" rätt uppspårat


Tack så mycket för vägbeskrivningen
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Jahapp då har man varit till glommers å vi tänkte alla köra mot akka och så pajade polarens F7:a, den började misstända helt bara så där och vi fick inte någon gnista på ena tändstiftet...lysande så det var bara å vända hemåt igen! Givetvis var det polaren som jag delade släp med och han ville inte sitta å vänta i bilen i 6-7 timmar :hmmmm:. Det ända roliga var att min skoter höll och gick bra som f-n efter tändhattsbyte å nya stift :D....dom ca 10km jag fick köra :bawling:. Resten av gänget är ute å kör fortfarande snyft! Lyckad tur haha
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Jahapp då har man varit till glommers å vi tänkte alla köra mot akka och så pajade polarens F7:a, den började misstända helt bara så där och vi fick inte någon gnista på ena tändstiftet...lysande så det var bara å vända hemåt igen! Givetvis var det polaren som jag delade släp med och han ville inte sitta å vänta i bilen i 6-7 timmar :hmmmm:. Det ända roliga var att min skoter höll och gick bra som f-n efter tändhattsbyte å nya stift :D....dom ca 10km jag fick köra :bawling:. Resten av gänget är ute å kör fortfarande snyft! Lyckad tur haha
Jasi du vet artic:aetsch: höhö

Varför stannar ni i glommers? fast iofs kanske det finns fina lekställen på vägen till akka.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Snödjup I Arvidsjaur

mm, riksgränsen funkar tills midsommar =) 1a maj går det att köra på vissa ställen men inte är det som i gränsen då.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Jasi du vet artic:aetsch: höhö

Varför stannar ni i glommers? fast iofs kanske det finns fina lekställen på vägen till akka.
Hahah exakt (dock så tycker jag F7:an är sjukt härlig :D ).

Vi hade tänkt köra till akka från glommers och det är för lite snö i glommers för att det ska vara bra körning där...eller lederna funkar bra men hur ball är det?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Hahah exakt (dock så tycker jag F7:an är sjukt härlig :D ).

Vi hade tänkt köra till akka från glommers och det är för lite snö i glommers för att det ska vara bra körning där...eller lederna funkar bra men hur ball är det?
Just det jag menar, varför kör ni inte ändå upp till akka? eller åtminstone till arvidsjaur? :)


Själv tycker jag också att f7;orna är rätt så härliga! Soppa slukare dock :( jämt polaren som måste vända hem först
 

deji

Välkänd medlem
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Hej Stig! tänkte höra om du vet hur mkt snö det är i Reivo nu? hårt/mjukt? mm. Jag har varit där på sommarn några gånger och fiskat så jag kan tänka mig att det är fint att köra skoter där!

//Daniel :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Hej Stig! tänkte höra om du vet hur mkt snö det är i Reivo nu? hårt/mjukt? mm. Jag har varit där på sommarn några gånger och fiskat så jag kan tänka mig att det är fint att köra skoter där!

//Daniel :)
Reivo erbjuder enorm skoterkörning. Området är ett naturreservat med gammelskog, helt underbar natur. Men det finns just inga leder i själva området så det är friåkning som gäller. Bästa ställena för det är nog dom NV delarna av området om man gillar lite bergsklättring.
Bäst är ju att skaffa en karta (Blåa kartan) här syns ju bergen ganska så tydligt, samt stugorna.

Jag har ännu inte varit dit i år ännu, men normalt så är det +100cm pudersnö så här års där.
Men denna vinter är inte som förra, ännu kanske vi ska säga.
Men det brukar vara liknande snödjup som runt "Akka", och där är det runt 70-80 cm, så en vild gissning är att det är något sådant i Reivo också just nu.
Vid sista blidan packade snön ihop sig och blev ganska hård, men då det ligger lite högt så är det ändå inte så skarpt som på samhället. Och just nu snöar det, så det mjukar ju upp snön ytterliggare.

Lederna till Reivo är ännu inte sladdade, men det är kört dit vet jag, så bägge lederna dit är trampade.

Edit. PS. Glöm fisket vintertid, ismete i vart fall ;-), helt d*****a värdelöst.
 

deji

Välkänd medlem
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Tusen tack för svaret! jag har kartor över arvidsjaur,moskosel och områderna runt omkring! nä jag hatar att pimpla så det blir det inget av :hello:
Reivo erbjuder enorm skoterkörning. Området är ett naturreservat med gammelskog, helt underbar natur. Men det finns just inga leder i själva området så det är friåkning som gäller. Bästa ställena för det är nog dom NV delarna av området om man gillar lite bergsklättring.
Bäst är ju att skaffa en karta (Blåa kartan) här syns ju bergen ganska så tydligt, samt stugorna.

Jag har ännu inte varit dit i år ännu, men normalt så är det +100cm pudersnö så här års där.
Men denna vinter är inte som förra, ännu kanske vi ska säga.
Men det brukar vara liknande snödjup som runt "Akka", och där är det runt 70-80 cm, så en vild gissning är att det är något sådant i Reivo också just nu.
Vid sista blidan packade snön ihop sig och blev ganska hård, men då det ligger lite högt så är det ändå inte så skarpt som på samhället. Och just nu snöar det, så det mjukar ju upp snön ytterliggare.

Lederna till Reivo är ännu inte sladdade, men det är kört dit vet jag, så bägge lederna dit är trampade.

Edit. PS. Glöm fisket vintertid, ismete i vart fall ;-), helt d*****a värdelöst.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Tusen tack för svaret! jag har kartor över arvidsjaur,moskosel och områderna runt omkring! nä jag hatar att pimpla så det blir det inget av :hello:
Ett tips. det finns att hyra en fin liten stuga med tillhörande vedeldad bastu, vid N.a Reivo. Då bor man mitt i så att säga.
Man bokar tydlingen stugan här: http://www.myrkulla.se/kontakt,bokning.htm
På turistbyrån (0960-17500) kan man beställa turistkartan gratis, där finns skoterlederna inritade.:rock:
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

vet du ungefär vad dessa stugor kostar?
Vet inte helt säkert, men den stora stugan (8-bäddars) vid s:a Reivo kostar tydligen 500:-/dygn, men den mindre (4-bäddars) vid N:a Reivo borde ju vara billigare, om den nu går att hyra numera. Men det finns en länk på nätet till den som bland annat hyr ut stugorna i Reivo.
http://www.myrkulla.se/kontakt,bokning.htm
Lägger in en bild på stugan vid N.a Reivo, för jag hittade ingen bild på deras hemsida.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Det lär ju inte alls så farligt

Provade ringa igår men inget svar så det blir väl att prova igen idag

Kan ju vara kul att prova på nått nytt när man åker upp, stugan vi har där har inte vatten indraget och man luktar ju inte direkt godis efter 5 dagar där ;)
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Jag vill bara säga att det har kommit ännu mer snö till Arvidsjaur i veckan, ca 10cm men det fortsätter snöa :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Var också upp till a-jaur i helgen .. Sjukt med pudersnö. Varmt nu misstänker jag så det lär tyvärr kladda ihop..
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: Snödjup I Arvidsjaur

Jag är upp på akkanålke varje helg nästan och man blir sällan besviken. Det är betydligt mycke mer snö där än på samhället.