XF800 -12 Problem

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Tjena, har nåt vingel med min maskin, och är väl lite novis vad det kan vara.

Det är som att skotern rappar mattan när det är bra fäste eller att man kört länge.

Jag vet att den inte rappar, för dels så är det fräscha non slip, korrekt spänd matta, och det skulle aldrig kunna vara kedjan i kedje huset för då skulle det ju vara soprent däri. Samt att det är ny kedja och drev i den.

Men det rasslar till, typ som att mattan rappar eller att kedjan rasslar till.

Min tanke är att remmen kanske slirar i variatorerna? för både primär och sekundär blir rejält varma.

om det är så har jag för dålig fjäder eller kan nåt annat vara knas?
mds kit med arctic röd fjäder(mjuk) i primär, inget i sekundären.

Mange
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Min brors xf gjorde också så.
Upplevde att det var drivhjulen som kuggade trots non slip. Kändes ganska tydligt i fotholkarna hur det skakade. Hoppade/reste han och höll gas när fjädringen trycktes ihop uppkom det nästan alltid.
Spelade ingen roll hur mkt han spände mattan.

Den hade gått ganska långt, ungefär 700 mil. Kanske en ny matta hade löst problemet.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Låter lite underligt, men kan väl stämma eftersom ljudet tyder på det, men vet kompisar som haft andra märken på skotrar där remmen slirat på skivorna.

Min har gått knappt 500mil. Spänner jag mattan extremt, så borde det ju absolut inte kunna hända.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Är det ett vanligt fenomen då att mattan rappar på dessa arctics? och hjälper anti stab kittet mot det?

Tänker inte köpa bara för att liksom ;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Är det inte automat kedjesträckare på den där? Är det de så är det garanterat kedjan som kuggar över. Vet flera maskiner som gjort det, och byter man sträcker till en lika ny så håller den bara en liten stund. Är då bättre att ta sträckan från dom korta ledsmiskarna eller crossmaskinerna som man själv justerar kedjespänningen på
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Känns otroligt om det vore så? skulle det inte bli soprent i kedjehuset då?

Har bytt kedja+drev 1 gång, kedjan var lite sliten, typ 2-3 skivor var av efter ca 450mil.
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Som Macke skriver, antistab kit...
Kolla om ändplasten på skenorna är/börjar se slitna ut..


Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Samma sak har börjat på min xf nu i vinter efter 650 mil. Har haft den sen ny och aldrig känt något tidigare. Kändes endast när den gick djupt i snön, tröck man fullt så den klev upp försvann det. Har inte hunnit kolla upp vad det är som ger vibrationerna men känns precis som för dig som att mattan är påväg att kugga över. Kör med anti stab samt mattan bra spänd och har inte sett något slitage på ändplasten, då det var första tanken att det tog i där framme. Däremot så sprack korset i primären på sista turen så kolla så allt är ok med den.
 
Last edited:

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
kolla klackarna i sekundären med så inte topparna är nött, blir precis detta fenomen i fall man motorbromsar eller backar innan man ska iväg. det som händer är att skivorna kliver isär och när du sen gasar igen så hoppar remmen. Dessa klackar i plast är billiga och jag bytte ett eller 2 par per säsong. räcker som sagt med att toppen är det minsta nött
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har kollat, och ska väl gå igenom båda variatorerna, men detta fenomen är under färd, tex att man kör uppför en brant i stadigt läge, och drar på lite extra, eller bara endå vid fullt gaspådrag och bra fäste.

får se ifall jag köper eller tillverkar anti stab. såg att det fanns ifrån 580:- och uppåt på ebay.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
har du kollat infästningen av främre dämpar axeln i skenorna så inte hålet ätits upp? Anti stab är ett måste på dessa maskiner då väldigt många har stoppat skenorna igenom mattan. Ett alternativ är att montera dom större avsluten på skenorna från -14. Jag körde med ett universal kit, ett tips är att låsa lagret mot axeln med konisk låsning(gäller även nya arctic)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Boggien har jag total renoverat med nya axlar och bussningar.

Får väl bli anti stab, tror inte direkt på nåt inlägg här tidigare om att kedjan rappar, då skulle det bli soprent i kedjehuset eftersom det hänt så många ggr. och kedjan+dreven är nya, förra kedjan hade gått 450mil och endast några brickor var av, och dreven var fortfarande som nya, så skulle det inte se ut om kedjan rappade.

kan ju inte skada att gå upp lite i diameter på antistab hjulen heller?

Funderar på att göra som på bilden, men att ha dom inre hjulen närmar skenorna, och ev nån cm till i diameter.

 
Last edited: