Lynx Radien - För och- nackdelar, bra och dåligt.

Blindhenke

Aktiv medlem
2 mar 2006
51
2
8
Västerbotten
Provade å dra igång den, kändes mer lättstartad än min 800.
Angående fotstegen, det finns inget som håller imot foten mer än sidokåpan,
Hänger jag å "burkar" efter led så vill jag gärna ha ett stöd uppåt. Finns dock ett stöd på Raven.
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Är det verkligen så illa?kan tänka mig att kedjehus/broms stör på insidan, men det är inte så att ni som tycker dom är omöjliga är van vid hyffsat breda steg?
Har bara torrbrutit på en bd så vet inte om man stör sig på det när man kör men tyckte bromsoket var i vägen. Visst är fotstegen smala för ledåkning men det störde mig inte på kedjesidan då mina 48or precis fick plats, men på andra sidan stjäl oket såpass mycket plats att det inte kändes bra.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ang fotstegen var det min första synpunkt på summit 850;n det blev för trångt där framme och det med rejäla paddelbräder å stå på. Men i samma sekund jag vek ifrån leden på summiten så har jag aldrig mer tänkt på det, jag personligen är övertygad om att i verkliga livet kommer fotstegen passa mig och min åkning dåjag vet att jag sällan har mer än 1/3del av foten på stegen när jag kör. Har aldrig tyckt om boondockern förut men det lutar åt byte inför säsongen
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Ang fotstegen var det min första synpunkt på summit 850;n det blev för trångt där framme och det med rejäla paddelbräder å stå på. Men i samma sekund jag vek ifrån leden på summiten så har jag aldrig mer tänkt på det, jag personligen är övertygad om att i verkliga livet kommer fotstegen passa mig och min åkning dåjag vet att jag sällan har mer än 1/3del av foten på stegen när jag kör. Har aldrig tyckt om boondockern förut men det lutar åt byte inför säsongen
Ja, summit 850 har helt ok bredd på stegen framtill, verkligen helt ok. Radien har ca hälften av bredden (lite grovt) vilket kanske är okej för de som riktar in sig på DS segmentet och vill ha dess egenskaper. För RE segmentet är dem obrukbara för de allra flesta förare som nyttjar skotern till körning inom normalvärdet, delvis långt ifrån åker upp och ner på fjällsidorna i Colorado :)

Själv har jag motvilligt vänt bort blicken från mitt kära Lynx och BRP av årsmodell 2017/2018. ((Absolut inte årgångarna innan :)

BRP, tack för alla åren som varit, det har varit ett sant nöje och jag kommer alltid älska modellerna fram till 2017. Men nu har dessvärre er girighet och storhetsvansinne gått över gränsen vad gäller approach mot kunderna på skoterdelen, hoppas det vänder med tiden till det bättre. Tills dess,
Går nu över till Team Polaris SKS 146" 800 för säsongen 2017/2018 ;) Tror och hoppas vi ska komma bra överens och ser fram emot en lyckad säsong!

Önskar alla lycka till med Radien och fortsätt gärna utveckla tråden allt eftersom de anländer för leverans och en ny säsong inleds :eyebrows:

:ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao: :ciao:
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Garantin har inget att göra med om man trivs med maskinen eller inte
Har skummat igenom tråden för att se om Boondocksaint har provkört skotern ute i naturen, men kan bara se att han provsuttit den. D.v.s torrbrutit på stillastående maskin.
Då har jag svårt att förstå att man kan säga att man inte trivs med maskinen....
Man absolut så ska man våga prova andra fabrikat om man tror att det blir bättre. Det går ju alltid att byta tillbaka om man efter riktig provkörning upptäcker att den konstruktion man tvivlat på faktiskt inte är så illa.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nu är jag inte någon brp expert/anhängare, men det jag förstått av dom som provkört nya lynxen är då bara bra kritik man hört(förutom den där skojjiga stänkan...)
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Körde lite 39:a igår. Tyckte det var en trevlig och balanserad maskin. Rapp maskin. Tyckte dock den tomvarvade en del. Mitt val föll dock på en summit 850 146 som jag tänkte montera foxar på runt om.
 

Nilsskytte

Medlem
14 mar 2013
19
3
3
Har kollat igenom lynx och skidoo hemsida och tycker skidoo renegade backcountry x 850 borde passa trådskaparen?!
Nya rotax 850 motorn
Breda fotsteg
3700 lång
51mm kammar på mattan
Elstart
c motion boggin
97.5 cm spårvidd
Samma pengar som polarisen vid förbokning!
Säger inte att skidoo är bättre eller ett klokare val än polarisen.
Men att brp har en grymt bred lineup inför 2018 om man tittar till både lynx och skidoo!
Dom komplettera varandra grymt bra inför nästa säsong.
Summiten har blivit den mindre extrema klättraren i brp flottan.
Vem kunde tro det för några år sen när lynx boondocker var en ren och skär crossover.
 
Last edited:

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Sv: Lynx Radien - F�r och- nackdelar, bra och d�ligt.

Har skummat igenom tråden för att se om Boondocksaint har provkört skotern ute i naturen, men kan bara se att han provsuttit den. D.v.s torrbrutit på stillastående maskin.
Då har jag svårt att förstå att man kan säga att man inte trivs med maskinen....
Man absolut så ska man våga prova andra fabrikat om man tror att det blir bättre. Det går ju alltid att byta tillbaka om man efter riktig provkörning upptäcker att den konstruktion man tvivlat på faktiskt inte är så illa.
Vet inte riktigt vad jag ska svara, skulle stegen bli större under körning eller fötterna krympa med säsongen?
Förstår inte argumentet, saknar relevans i sammanhanget.
Om Jag upplever att stegen i dess nuvarande konstruktion utgör ett hinder för körning, ska jag då åka ut och köra i alla fall?

Eller vidga perspektivet än mer. Lek med tanken att det finns en funktionsnedsättning som gör att mina ben och fötter kräver vettiga steg, har du ändå svårt att förstå hur Boondocksaint resonerar som han gör ang. stegen?

Gör det enkelt, svara endast Ja eller Nej.
Vill du ha en skoter som saknar fotsteg?
(Endast Ja eller Nej, kort och koncist)

Jag frågar mig själv:
Boondocksaint, vill du ha en skoter utan steg?
: Nej!

Oavsett vad någon tycker eller tror så är stegen och dess konstruktion likställt en skoter utan fotsteg i mina ögon. Att sen maskinen i alla andra hänseenden är fenomenal saknar plötsligt relevans då svaret på ovan frågeställning var Nej.

Sen om det uppleves som ett problem att Boondocksaint tycker som han tycker så är det ju er upplevelse, låt den stanna hos er och diskutera hellre för- nackdelar utifrån egen åsikt gällande Radien. Kritisera aldrig någon annans upplevelse.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Sv: Lynx Radien - F�r och- nackdelar, bra och d�ligt.

Som jag skrev på slutet, det är klart att du ska prova ett annat fabrikat om du tvivlar på Lynxen.

Att du inte förstår hur jag menar när jag anser att det är skillnad på att ställa sig på en skoter inne på en försäljningshall och att köra samma skoter i terrängen, det kan jag inte hjälpa dig så mycket med.... men jag kan göra ett försök.
År 2010 så köpte jag och en kamrat varsin ny skoter. Han köpte en Renegade och jag en Xtrim. Vi hade såklart båda testat att sitta, stå och bryta på skotrarna innan vi köpte dem.
Ett av disskutionsämnena då blev dynorna. Kamraten ansåg att Renegadens dyna var överlägset mycket skönare än Xtrimens smalare och betydligt hårdare dyna. Jag kunde inte annat än att hålla med honom, för mjuk och behaglig var den ju. Nu köpte vi som sagt varsitt märke, och under vintern sedan när vi kört en del och blivit inkörda så förändrades också synen på vilken dyna som var den bästa.
Renegadens var fortfarande såklart mjuk och skön, men överdraget har en struktur som nästan limmar fast byxröven på dynan medans Xtrimens smala hårda dyna tillät förflyttningar på sätet som gjorde körningen mycket smidigare.
Därav menar jag att man kan få en förändrad syn på saker beroende på hur, var och när man upplever dem.
Var det en okej beskrivning för dig?
Eller ska jag fråga om det var en okej beskrivning för Boondockersaint eftersom du skriver om dig själv i tredje person....?
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Sv: Lynx Radien - F�r och- nackdelar, bra och d�ligt.

Som jag skrev på slutet, det är klart att du ska prova ett annat fabrikat om du tvivlar på Lynxen.

Att du inte förstår hur jag menar när jag anser att det är skillnad på att ställa sig på en skoter inne på en försäljningshall och att köra samma skoter i terrängen, det kan jag inte hjälpa dig så mycket med.... men jag kan göra ett försök.
År 2010 så köpte jag och en kamrat varsin ny skoter. Han köpte en Renegade och jag en Xtrim. Vi hade såklart båda testat att sitta, stå och bryta på skotrarna innan vi köpte dem.
Ett av disskutionsämnena då blev dynorna. Kamraten ansåg att Renegadens dyna var överlägset mycket skönare än Xtrimens smalare och betydligt hårdare dyna. Jag kunde inte annat än att hålla med honom, för mjuk och behaglig var den ju. Nu köpte vi som sagt varsitt märke, och under vintern sedan när vi kört en del och blivit inkörda så förändrades också synen på vilken dyna som var den bästa.
Renegadens var fortfarande såklart mjuk och skön, men överdraget har en struktur som nästan limmar fast byxröven på dynan medans Xtrimens smala hårda dyna tillät förflyttningar på sätet som gjorde körningen mycket smidigare.
Därav menar jag att man kan få en förändrad syn på saker beroende på hur, var och när man upplever dem.
Var det en okej beskrivning för dig?
Eller ska jag fråga om det var en okej beskrivning för Boondockersaint eftersom du skriver om dig själv i tredje person....?
Hehe, du reagerade på tredje person chargongen i texten, växlar mellan jag och Boondocksaint.
Förlåt, ville bara se om det möjligtvis störde någon likt uppfattningen om fotstegen :) Hade jag nu förbokat en Radien så skulle jag inte vilja höra några negativa kommentarer om maskinen, den är ju perfekt och överlägsen allt annat :eyebrows:
Men, det är till syvende om sist inte lämpligt att kritisera någons upplevelser. Att skriva ut att man inte förstår hur någon resonerar utifrån en uppfattning som denne har om något är direkt kritik av personens upplevelse. Tyvärr inte ok för mig, ledsen kompis.

Men seriöst, jag förstår din poäng Mas såklart. Hade det varit någon annan detalj på Radien som var i blickfånget så hade jag också delat din uppfattning rakt av. Klart man inte kan döma utan att testa.

Dock, stegen är för viktiga att tumma på för min del så för denna gång avfärdar jag Lynx (vilket är ett otroligt faktum i sig då jag är Lynx patriot uti fingerspetsarna).

Sen tror jag det är viktigt att vi talar samma språk och inte målar upp Radien likgiltig. De smala stegen är förmodligen riktigt bra ute i terrängen för de som gillar att åka lössnö- maskiner. Jag är en crossover förare och då passar inte tåkörning enbart.
För min del tycker jag Lynx kunde kört på de smala stegen för DS maskinerna och hållt sig till mer universella steg på crossover segmentet.
Kan väl inte vara så komplicerat att ha viss förståelse för det resonemanget, eller? Om det inte går finna förståelse för det så har du eller ni (alla som läser forumet) min respekt likväl. Alla är vi olika...

I de fall även crossover förare på Lynx (bortsett från mig) vill ha dessa steg som sitter på DS modellen så okej, låt dem bestå. Om jag gissar redan nu så kommer Lynx sätta andra steg på modellåret 2018/2019 för crossover modellerna. Det är bara en känsla jag har.

Ska faktiskt bli riktigt intressant att testa en Polaris för nästa säsong, är nytt och lite spännande för min del då det annars varit BRP. Just SKS är en riktigt grym utmanare på crossover sidan med sina extra boggiehjul, kylare framtill, bra kamhöjd och ett riktigt slimmat chassi som är utmärkande smidig i terräng och på led.
Måste säga att just varmgång allt för lätt har varit riktigt irriterande på maskinen jag kört. Tycker inte man ska behöva utrusta extrakylare med elfläkt som tillval, borde vara logiskt att det redan sitter där om BRP är medveten om problemet!? Nu kanske Radien med 850 motorn inte har samma bekymmer. Polaris å andra sidan har redan tänkt ut den lösningen på SKS vilket jag uppskattar.
Sen, har bekanta som kör med assault 144" och jag måste erkänna att där lynxen (BD 3700 RE) fått kämpa, har dem seglat förbi ganska enkelt :eyebrows:

Har två vänner som köpt nya Radien, en RE samt DS. Ska bli en intressant säsong om alla får ha hälsan i behåll tills dess ;)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Sv: Lynx Radien - För- och nackdelar, bra och dåligt.

Lycka till på Polarisen :thumb: Det blir nog bra, för egentligen finns det inga direkt dåliga skotrar längre...


Jag har inte bokat någon Lynx inför nästa säsong, men en BD 39 RE ligger högt på önskelistan till jultomten :madgrin:
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Sv: Lynx Radien - För- och nackdelar, bra och dåligt.

Lycka till på Polarisen :thumb: Det blir nog bra, för egentligen finns det inga direkt dåliga skotrar längre...


Jag har inte bokat någon Lynx inför nästa säsong, men en BD 39 RE ligger högt på önskelistan till jultomten :madgrin:
Kloka ord, boondocker 800e-tec 2011, är väl typ den sista riktigt dåliga skotern.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Sv: Lynx Radien - För- och nackdelar, bra och dåligt.

Lycka till på Polarisen :thumb: Det blir nog bra, för egentligen finns det inga direkt dåliga skotrar längre...


Jag har inte bokat någon Lynx inför nästa säsong, men en BD 39 RE ligger högt på önskelistan till jultomten :madgrin:
Thank you sir, much appreciated!
Lyckan är ett välkommet inslag då bränsleräkningen beräknas stiga 20-25% utifrån maskin/märkesbytet 😏

Önskar dig detsamma, möjligen har Santa några insider nissar som jobbar på produktionen och kan breaka ut en 39,a RE Radien till dig. Han bor ju trotts allt på samma ort som fabriken 😊

Annars får du nog nöja dig med DS beteckningen, men det spelar förmodligen mindre roll i sammanhanget 😀
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Sv: Lynx Radien - För- och nackdelar, bra och dåligt.

Alright dear friends. Nu har dessa jädrans steg diskuterats sönder med åsikter som bra till anus och allt däremellan. Vore intressant att höra om andra detaljer.

Dimljusen som satt på Rex2,an, bra eller anus att Lynx slopade dessa till Radien?

Tyckte själv den lilla detaljen satt som en smäck, hade gärna sett en vidareutveckling på den i och med Radien.

Någon som saknar "dimljusen"? :)
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Jag gillade också dimljusen, kul att kunna se på långt håll att det är en Lynx. :)

Angående fotstegen så tycker jag Lynx gör helt rätt, på en skoter som i mer än undantagsfall ska köras bredvid leden så ska man ha smala fotsteg. Jag bytte till Skinz Rasmussen steg på min 2014 Boondocker 3700, dom är nog ungefär samma bredd som på Radien och jag tycker det funkar jättebra.
Brukar stå med foten på ytterkanten när jag kör så det gör ju inget att hela skon inte får plats helt och hållet.

BRP har ju dessutom breda fotsteg på Ski-doo för dom kunder som absolut vill ha så.

Nu har jag inte mätt utan bara tittat och jämfört, men det känns som att Axys har dom smalaste fotstegen på marknaden så att du väljer en sån istället känns lite märkligt :confused:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu har jag inte mätt utan bara tittat och jämfört, men det känns som att Axys har dom smalaste fotstegen på marknaden så att du väljer en sån istället känns lite märkligt :confused:
Men det blev då ett väldigt tjat om fotsteg i denna tråd... den axys som han har valt är inte en rmk, utan en switchback och dom har riktigt breda fotsteg. Sen om man kollar på en polaris rmk fotsteg så störs inte dom fotstegen av något kedjehus och broms, som på brp maskinerna.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Men det blev då ett väldigt tjat om fotsteg i denna tråd... den axys som han har valt är inte en rmk, utan en switchback och dom har riktigt breda fotsteg. Sen om man kollar på en polaris rmk fotsteg så störs inte dom fotstegen av något kedjehus och broms, som på brp maskinerna.
Ok, jag har inte full koll på Polaris alla modeller men då förstår jag TS val bättre :)