Arctic Cat M8000 Hardcore -16

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Hej!

Börjar snegla på annan maskin till nästa säsong och blivit lite sugen att testa arctic cat. Intresserad att höra för- och nackdelar samt allmänna åsikter om M8000 Hardcore.
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Hade velat testa något annat än brp och polarisen känns ju lite snikutrustad och (vad man fått höra) med tveksam hållbarhet. Är fotstegen verkligen så dåliga? är ju inte hela världen att byta ut dessa mot bättre då man får bättre variatorer, dämpare och matta i katten än hos både brp och polaris.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Självklart ska du prova arctic om du är sugen, men tror du kommer bli besviken på mycket när du går från det näst bästa till det för tillfället sämsta. Tex att konstruera en backknapp som inte kan manövreras med handskar känns ju inte superintelligent på en snöfarkost.

Fin japansk motor är ju +et som finns, föråldrat chassie från 2012 som arctic försökt få att gå i snön sen dess.
 
Last edited:

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Back knappen och alla knappar på styet är en riktig tabbe utav arctic cat, onödigt tjorvig att använda. Tror dock inte dessa är helt omöjliga att göra om/flytta ner. Är mer ute efter hur dom är att köra än detaljer som ex. knappar
 
Reactions: ersdahl och Mr snow

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Går djupt, ettrig ungdomlig rolig karaktär på motorn, samlar jävulskt med snö på fotstegen, svårkörd jämfört med polaris
 
Reactions: Mr snow

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Vilken årsmodell är det du har kört? Tror det uppdaterat både boggiegeometri och framvagn till 2016 och sedan flyttat ner drivaxel och smalnat in kåpor till 2017. Detta borde ju göra sitt för för både smidighet och förmågan att "kliva upp" på snön? Hur är dessa maskiner när föret blir lite hårdare? Problem med varmgång jämfört med vanliga m8000?
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Självklart ska du prova arctic om du är sugen, men tror du kommer bli besviken på mycket när du går från det näst bästa till det för tillfället sämsta. Tex att konstruera en backknapp som inte kan manövreras med handskar känns ju inte superintelligent på en snöfarkost.

Fin japansk motor är ju +et som finns, föråldrat chassie från 2012 som arctic försökt få att gå i snön sen dess.
Om du inte kan manövrera backknappen med handskar så är det nog inavelsfingrarna som är problemet. Gällande 850 så är den upphåsad ordentligt. Prova arcticen och spara 25000 sek i remkostnad. Och den tar sig gode långt i snön. Men om du har problem att köra i lös snö kan du alltid köpa en 2 mil lång skidor...
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Har du råd och köpa en ny 18 M8000 Evo eller kan hitta en Early season till rätt pris så köp en sån. Sjukt välbalanserad och grym maskin. Går inte jämföra med dom tidigare åren. (Har dock inte testat 17) men omt -16 är de en stor skillnad. . 4 av mina polare har beställt såna maskiner nu efter en helg i saxnäs. Dom åkte Axys och Summit 850 nu i år. Har du möjlighet åk och testa en. Är lättare att lägga omkull en än RMK med 36 framvagn.
 
Reactions: Mr snow

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Självklart ska du prova arctic om du är sugen, men tror du kommer bli besviken på mycket när du går från det näst bästa till det för tillfället sämsta. Tex att konstruera en backknapp som inte kan manövreras med handskar känns ju inte superintelligent på en snöfarkost.

Fin japansk motor är ju +et som finns, föråldrat chassie från 2012 som arctic försökt få att gå i snön sen dess.

De är billigare att byta back knappen om man nu har så problem med den än att byta rem var 3 e timme. Av dom 6 skidoo 850 åkarna jag är kompis med. Var av 2 är sponsrade av bohlins och red bull är 1 halv nöjd. . Hade inte lynx släppt sin nya maskin i år med ny boggie hade alla 6 burit till arctic efter helgens sväng hos vesslan
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Har du råd och köpa en ny 18 M8000 Evo eller kan hitta en Early season till rätt pris så köp en sån. Sjukt välbalanserad och grym maskin. Går inte jämföra med dom tidigare åren. (Har dock inte testat 17) men omt -16 är de en stor skillnad. . 4 av mina polare har beställt såna maskiner nu efter en helg i saxnäs. Dom åkte Axys och Summit 850 nu i år. Har du möjlighet åk och testa en. Är lättare att lägga omkull en än RMK med 36 framvagn.
17 och 18 har väll samma chassi medans motor och plasten skiljer? Är dock inte helt 100 på detta.
 

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Larse, hur upplever du katten i snön?
Jag har inte haft några problem med maskinens framkomlighet utan senare min egen kompetens. Skidorna som sitter på 16 och framåt är bättre då dom bär bättre och inte skär ner i hårt före på samma sätt. Så jag nöjd med den.
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Fick bra pris av min lokala Arctic handlare på en 2017 Hardcore 153 så det blev en sådan. Inte hunnit köra mycket men är än så länge kanonnöjd med skotern, kliver betydligt lättare upp på snön än Summiten jag körde tidigare fast katten har bra mycket mindre matta.