850 Summit X vs Summit SP 2018

Kraftkung

Ny medlem
4 apr 2017
4
0
1
LLÅ
Till 2018 kommer även 850:n som SP till Sverige.

Skillnaden mellan SP / X är dämparna och mattan vad jag förstått.

Summit X:
Renoverbara dämpare. 76mm matta.

Summit SP:
Orenoverbara dämpare. 63,5mm matta.

Vilken av dessa hade ni valt utifrån era körsätt?
Jag har hört dåligt om T3 mattan, vad har ni för erfarenhet av den?
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Sp, är inte det mattan som satt på xm?, t3 är ju 76mm också. T3 mattan är det inget fel på, bara hört ski-doo själva snacka skit om den när 850n kom.
 
Reactions: trixa

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
SP och sen byta dämperiet känns som ett jäkligt lockande val. 3"-mattan har inte bara fördelar.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Har kört bägge modellerna och byter in min 2017 x mot en 2018 sp. Skillnaden på fotstegen är oväsentlig, sp-stegen liknar mer xm:ens. Sen så tar man sig faktiskt inte längre med 76:ans matta vid teknisk skogsåkning, däremot så är hållbarheten helt värdelös. Jag har 4 kammar skadade på min, och alla i min bekantskapskrets som kör 850i har upplevt samma sak. Tyvärr så är det samma nya skitmatta på sp:n fast med lägre kamhöjd..
 

Kraftkung

Ny medlem
4 apr 2017
4
0
1
LLÅ
Jag står själv i valet och kvalet i valet mellan X/SP.

Överväger nästan att välja SP:n när man hör så mycket dåligt om X-76mm mattan.

Dock trist att man inte kan renovera dämparna på SP:n.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Gick det att få 2.5" mattan på x modellen?tror själv mkt.mer på 2.5" mot 3.0"....känns som pris skillnaden mellan x&sp är för liten, hadde den varit större så kunde man använda pengarna till andra stötdämpare runt om, men fotstegen från x hadde man ju åxå velat att sp hadde....men är väl därför dom gjort så, måste ju vara lite skillnad mellan billigare&dyrare.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
tycker att 3" mattan är grymt fin och hållbar!
Kommer dock från en Axys med en riktig skitmatta som inte tål något alls, riktigt usel matta där faktiskt!

Har inte borta en enda kam på min 165" vilket är helt otroligt bra, även polaren har kvar alla kammar!
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Samma här, tycker 3" är riktigt bra. Har blivit fransad i kanterna, men mest pga att jag kört med rivarna nere vid skråkörning. Ingen kam borta på 140mil.
Dämparna på x är värdelösa däremot.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja genom att jag behåller mina skotrar 4 år så måste jag renovera dämparna en gång.

Dyrt köpa nya.

Sen är det ju ball med ett X
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Absolut värt 10k
-Dämparna kan man chimsa om billigt
-3" matta (jag vill inte gå tillbaka till 2,5")
-Fotstegen

Jag tror att dom som skjuter kammar kör lite för fort och hårt på led!
Jag personligen kör "normal" fort på led/transport. Har dock vart på både stock, sten och stubbar ett flertal ggr utan att någon kam gett upp.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Samma här, tycker 3" är riktigt bra. Har blivit fransad i kanterna, men mest pga att jag kört med rivarna nere vid skråkörning. Ingen kam borta på 140mil.
Dämparna på x är värdelösa däremot.
Dom blir fransad i kanterna oavsett, ta fram gasolflaskan och elda kanterna på mattan, alla fransar försvinner och den ser ut som ny igen!

Jag tror att dom som skjuter kammar kör lite för fort och hårt på led!
Jag personligen kör "normal" fort på led/transport. Har dock vart på både stock, sten och stubbar ett flertal ggr utan att någon kam gett upp.
Jag har kört ganska mkt led och piska på rätt bra och de har min matta hållt för. Men den skadas lätt när man kör i skogen tycker jag. Har kört bort en kam och skadat en kam när man har kommit ner till nån sten/stubbe
 
Last edited:

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Jag slog till på en summit 850 sp 146"

Någon som vet var man köper foxar till bra pris?

Såg ett boggiekit på blocket för 6295 men är rätt oinsatt om det är bra grejjer.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Skiljer mellan X och SP i boggit också, mindre boggiehjul i SP + att det är enklare dämpare.
Alltså tvärtemot X och SP 600s boggie.

En fråga till er en grabb jag känner ska lös med Ecu boxen i sin 850 och frågade mig var den är placerad i Gen 4 chassiet och då jag inte har fått min maskin än så jag kan kolla efter så söker
jag svaret här så jag kan vidare befodra den. Hade ju kunnat fara över till han och se efter men blir en lång väg.