PAR topp, PRO rmk 600 -14 bränsleläge och variatorbestyckning?

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Hej.

Min sambo införskaffade sig nyligen en PRO rmk 600 -14 som det sitter en PAR 13:1 topp på, när jag provade den i helgen upplevde jag den lite slö jämfört med hennes förra 600a, fick då även syn på att den stod i ETH läget och blev då fundersam på om det är därför jag upplevde den lite slö och "sur".

Undrar därför vilket läge ni andra kör på som har PAR topp monterad?

Såg även att varven inte riktigt infann sig, låg på mellan 7800 - 7900 och det var ca: 600m över havet när jag testade.

Om det är så att den inte ska gå i ETH läget så kanske jag hittar lite varv där när jag ändrar, men skulle problemet delvis kvarstå vad rekommenderas då för variatorprylar?

Nu sitter följande i maskinen.
Vikter: 10-66
Primärfjäder: Almond med gul rand
Sekundär: Original enligt säljaren.

Mvh Dennis
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
10-66 vikter låter väldigt tungt, jag kör också 10-62 som haggelin
Det är dessutom vad som rekommenderas på 600m höjd enligt manualen.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Tyckte också 66 kändes tungt när jag fick se att det satt sådana i. Förra ägaren måste ju också saknat varv kan jag tycka? Om det inte är så att maskinen har alla varv när den körs i 91-non läge, bara det att handlaren lyckats byta läge när dom servat maskin vid inbyte.

Hade varit bra att få reda på vilket läge den ska köras i när PAR toppen sitter monterad.
Ni med 800cc och PAR topp, hur kör ni?

Så här ser det ju ut nu i variatorerna.
vikt: 10-66
Fjäder: 150-290 (Polaris almond/gold)

Och rekommendationen är alltså följande trots PAR topp?
vikt: 10-62
fjäder: 150-340 (Team lime)
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Har sökt runt i garaget och bland bekanta men hittar inga 62or. Får köpa hem ett sett och prova helt enkelt!

Slog mig nu också att maskinen är köpt vid kusten och vid havsnivå skulle jag tro att 66orna fungerar bättre än här, förmodligen därför inte tidigare ägare viktat ner.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Är nog så att förra ägaren/säljaren hade lite väl övertro på par toppen, den ger då inte effekt att orka driva 66or till rätt varv. Det enda den toppen gör egentligen är att göra motorn lite rappare från början och mellanregistret och ev sänker toppvarvet något.
Så prova med 62 grammare det blir nog perfekt för lössnö i fjällen, 64grammare för ledåkning vid kusten...
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ja det är ju mycket möjligt att det är så.
Då är variatorn utredd, nu är det bara bränsleläge kvar!

ETH eller 91-non har du någon koll där asker?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Rent generellt, vad är det för evenuell nackdel med lätta vikter, förutom det uppenbara att den riskerar att övervarva? Eller tvärtom varför vill man vikta på?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Bytte vikter och bränsleläge igår så nu är det betydligt bättre, en helt annan maskin.
Men saknade ändå lite varv, låg på runt 8000 +- 50, kan vara vårsnön som gör det också men tänkte ändå prova beställa en Team Lime fjäder och se hur det blir då.
Den har högre sluttryck 340 vs 290 för visst är det väl så att högre sluttryck ger högre varv?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Bytte vikter och bränsleläge igår så nu är det betydligt bättre, en helt annan maskin.
Men saknade ändå lite varv, låg på runt 8000 +- 50, kan vara vårsnön som gör det också men tänkte ändå prova beställa en Team Lime fjäder och se hur det blir då.
Den har högre sluttryck 340 vs 290 för visst är det väl så att högre sluttryck ger högre varv?
Kul att du fått ordning på den. Tappade också lite varv när jag var till fjälls senast men det var sanslöst mycket lössnö. Funderar på samma som du eller om man ska gå på ändå lättare vikter 10-60 vid hög höjd/extrema fören?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Bytte vikter och bränsleläge igår så nu är det betydligt bättre, en helt annan maskin.
Men saknade ändå lite varv, låg på runt 8000 +- 50, kan vara vårsnön som gör det också men tänkte ändå prova beställa en Team Lime fjäder och se hur det blir då.
Den har högre sluttryck 340 vs 290 för visst är det väl så att högre sluttryck ger högre varv?
Ja kasta 290 fjädern och skaffa en 340 så kommer den att varva rätt, om inte toppen har tagit ner effekten något..
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Blev rekommenderad en almond 165/327 idag av verkstan så tänkte prova den också. Vad skulle skillnaden bli jämfört med 150/340 lime?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Blev rekommenderad en almond 165/327 idag av verkstan så tänkte prova den också. Vad skulle skillnaden bli jämfört med 150/340 lime?
Största skillnaden blir att tillslaget blir väldigt högt då 160-165 är det som ger lite drygt 4000varv på en 800 fast med 68grams vikter istället för 62gram som du nu har, sen blir slutvarvet något lägre också men inte lika märkbart som skillnaden i tillslag.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Största skillnaden blir att tillslaget blir väldigt högt då 160-165 är det som ger lite drygt 4000varv på en 800 fast med 68grams vikter istället för 62gram som du nu har, sen blir slutvarvet något lägre också men inte lika märkbart som skillnaden i tillslag.
Hmm, då fick man lite att fundera på... blir kanske lite mycket av det goda med almond...
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vi har fått närmare metern med puder här vid kusten så jag har varit ute och frestat på grejerna ordentligt för första gången sen jag bytte till almond i primären. Tappar nu till 7950 direkt när det går lite tungt från 8100-8200. Jag köpte en limefjäder också. Ska jag prova byta eller ska jag gå på lättare vikter för att hålla varven uppe? Inslaget ligger på drygt 4500 med almond om nån undrar. Tror att mina 62g vikter kan vara påsvetsade nåt gram.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland


Bytte variatorrem efter 160 mil på originalremmen strax efter mitt förra inlägg och till min förvåning så upptäckte jag att skotern orkar hålla toppvarven även under tung belastning med den nya remmen. Remhöjden var korrekt så det verkar som att remmen var sliten utan att det syntes.

Har testat både en ny original och en Arctic 0627-048 rem. Båda funkade bra och varven ligger oftast runt 8300rpm. Körde in både 084 och originalremmen men nu har originalremmen redan börjat fransa sig rejält efter 40 mil, men den har fått slita hårt i vinter. Vi har 1,5m lössnö även här ute vid kusten denna vinter. Bästa ever!
 
Last edited:

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
En fundering till: När jag kör på skrå, mycket gas, broms och oftast utför så blir det ibland något märkligt flubbaflubba ljud från variatorsidan. Låter lite som när man lagt på en ny rem och kör iväg innan remmen lagt sig till rätta.

Är det remmen som dras ner i sekundären tro? Är det isf något man kan åtgärda eller är det skitbakomstyret och bara jobba vidare med bromstekniken?!?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
En fundering till: När jag kör på skrå, mycket gas, broms och oftast utför så blir det ibland något märkligt flubbaflubba ljud från variatorsidan. Låter lite som när man lagt på en ny rem och kör iväg innan remmen lagt sig till rätta.

Är det remmen som dras ner i sekundären tro? Är det isf något man kan åtgärda eller är det skitbakomstyret och bara jobba vidare med bromstekniken?!?
Kan nog mycket väl vara remmen som är nerdragen i sekundären. Du får nog träna mer på broms/gastekniken, smyg mer med bromsen och håll motorn i varv.