Vk 540 V vs Skandic WT 900 ACE

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Användningsområden i fallande ordning. Långsam körning i ospårad skogsterräng, körning efter sämre leder med och utan last, ripjakt, ledsladdning, vedkörning, grabbsvängar på bra leder.

Urvalet har smalnat av till dessa två. Priset skiljer avsevärt. Erfarenheter. Argumentation.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag får väl bidraga med mina erfarenheter av VK540V.
Motorn är det inga problem med. Självklart skall de servas och se till att allt är i ordning, men det är absolut ingen problemmotor.
Bränsleförbrukningen har sjunkit på 2017 års modell jämfört med de tidigare. Den nya tändningen gör väl sitt för förbrukningen.
Mattan är helt klart rätt val till den här maskinen. Riktigt bra grepp i både löst och hårt före. Bra val av Yamaha!
Skall du köpa en ny VK540V så skall du ha med Dupontslides i priset. Mina slides som levererades med skotern va tvärslut efter 70 mil, så vid första servicen så fick jag Dupontslides monterade.
Efter dålig led är den absolut inte rolig att köra. När leden lutar åt det slätare hållet så går det bra att hålla hög marschfart. Nu va det riktigt dålig led som jag körde på en sväng när jag längtade till min andra skoter.
Ledsladdning är den absolut klockren till. Fläktkyld, bra matta och lågväxel. Inget minus på den punkten. Vedkörning ger samma betyg.
Långsam körning i snårskog med lågväxeln ikopplad är ett rent nöje. Har blivit mycket sådan körning sedan jag köpte denna maskin och där kommer du inte att bli missnöjd, speciellt inte efter dina upplevelser av skrikande variatorrem i lågfart.
Pruta även med snabbkopplingsblocken för att öka på fjäderförspänningen på den bakre saxen i boggien. Med ett handgrepp så ökar du förspänningen på fjädrarna när du skall köra tung last.

Vändradien blir begränsad med VK540V. Så där är ett minus.
Ingen nivåplugg för oljenivån på transmissionshuset. Man måste tömma ur oljan för att få reda på hur mycket olja som finns där i.
Orginalslidesen slets alldeles för fort på min maskin. Bra snöföre till 98% av körningen men ändå tvärslut. Monterade som sagt Dupontslides och även ett par extra boggiehjul för att vara på den säkra sidan. När man kör fläktkylt så vill man kunna utnyttja fördelen med att kunna köra i sämre snöföre.
Sedan så är effekten inte så mycket att skryta med. Går lite tungt i blötsnön märker man, så där vinner nog 900 ACE.

Väldigt varmt och skönt bakom rutan när man kör fläktkylt.



Ett extra boggiehjul per sida. Det vita snabbkopplingsblocket syns där på skenan.

Skandic 900 ACE slår VK540V med effekten och har säkerligen lite lägre förbrukning också.
Själv så tycker jag att det är skönt att kunna krypa runt och inte behöva tänka på att få tillräckligt med snö till kylning för motorn.

Nu så har du lite input på en av maskinerna i vart fall!
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Haft en yeti 600 ace. Köra sakta är dess paradgren. Har sjukt fina variatorer, sådär fina som på fyrhjulingen där man kan köra 1 km/h. Vikingen är också bra, kört mycket med sånna, känns skönt avskalad och gjord för arbete. Men dom är väldigt olika trots liknande användningsområden. Är ju sjukt skönt att fyrtaktaren är tyst, så att köra i mössa är fullt acceptabelt. Ingen av dom är särskilt bra på att leka med grabbgänget, dom blir pinsamt klumpiga. Skiljer väl 40000 i pris. Båda med finfina andrahandsvärden.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Med tillgång till båda är detta min erfarenhet.
Vi börjar med yamnan.
Det som enligt mig gör den så överlägsen är den simpla konstruktionen, fläktkyld 2takt utan massa lull lull. Har man bensin och gnista så går det.
Äntligen börjar även förarmiljön bli acceptabel på dessa. Mattan och boggien är riktigt grymt bra när man vill dra tungt och mycket, ett stort plus är lådan under dynan där man får plats med allehanda skit. Allting är lätt å justera och serva själv, synd på nya kedjehuset bara där man inte har någon nivåplugg längre.
Dock är den rent hemsk att köra på efter leden med men riktigt Go att smyga i skogen med.

Just scandicen är jag riktigt nöjd med chassiet, känns fruktansvärt välbyggt runt föraren och jag tycker det kan vara rent kul och fara ut och nöjesåka med den. Man sitter bättre och står bättre. Jag tycker verkligen om 900 ace motorn när jag väl lär mig att leva med fördröjningen i gasen, men att man snabbt kan bryta runt till att gasa med pekfingret tycker jag väger upp det lilla. Härligt bränslesnål och man slipper rökmolnet vid kallstart. Boggien funkar bättre efter led än att dra jätte tungt med. Att man kan låsa flippen är ju en bra sak annars på dom. Sen orkar ju 900:an nästan överdrivet mycket på lågväxeln(kör mest en scandic 600ace och den orkar lika mycket om inte mer än vk540;n)
En dock extremt irriterade sak är växellådan på scandicen, känns som att man tomkör motorn en mil när man byter mellan fram och back. Kan bli riktigt irritersamt med last i utförsbacke.

Så snabbt skulle jag säga: vk540 ren arbetshäst
Scandic: arbetshäst som funkar dugligt på tur med familj och vänner.

Mina tankar om dom båda
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Sen finns ju även widetrak:en än också, som numer enbart verkar finnas med en fläktkyld 550. Den är nog lite behagligare att köra än vikingar. Den var då det då det var nya modeller iaf
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Håller med om transmissionsglappet som finns på yeti och scandik. Faktiskt irriterande, särskilt om man är begåvad med ett motoröra som inte tycker om då det låter illa. Det har ju visat sig att det inte är nåt problem att de gjort lådan sådär, men det känns inge bra i hjärtat.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Funderade ett tag på VK Proffesional II. Får dock för mig att det är ett blysänke om det vill sig illa.

Vilken av Skandicen och VK:n är bäst i lössnö?

Skulle priset vara samma hade man ju valt den som inte ryker och låter högt.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Funderade ett tag på VK Proffesional II. Får dock för mig att det är ett blysänke om det vill sig illa.

Vilken av Skandicen och VK:n är bäst i lössnö?

Skulle priset vara samma hade man ju valt den som inte ryker och låter högt.
Tänker uttala mig med samma spekulation som dig om II. Tung upplevs den iaf.

Jag skulle vilja säga att det är ett dött lopp nästan i lössnön. Har ännu inte kört regelrätt fast med någon av dom. Det som blir är ju att jag upplever vikingen stabilare i lössnön då tyngdpunkten ligger så pass lågt i den. Medans scandicen kräver lite mer av föraren men går lätt att dra upp på skrå om så behövs. Men ja måste jag välja så skulle jag köpt båda.

Åk och provsitt varje modell för sig, bästa vore om du kunnat få fram en provkörning av båda för att just du ska välja rätt för dig och inte vad vi här tycker om vise versa.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Lånar en VK 540 2017 för årets sista fjällsväng. Skandicen blir svårare att få provkört.
 

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Efter att ha kört Viking V i några dagar drar jag slutsatsen att det blir en Skandic, eller någon begagnad skoter med mer körglädje och fler hästkrafter. Nog är den robust och förmodligen väldigt driftsäker, men det kändes som att sätta sig i en tidsmaskin och körställningen var inte bra.
 

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Menar du att fler hästkrafter och mer körglädje löser dina krypkörningsproblem?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Krypkörningsproblemen var ju med en 49 ranger, den har ej hög/lågväxel.
Detta har scandic, så då bör det problemet vara ur världen.
Förstår att man inte blir sugen på en fläktkyld Viking, konstruerad på 90-talet om man tidigare kört 900 Ace...