Gör ni allt på skotern själva?

Snösladd

Medlem
18 mar 2015
36
0
1
Mora
Hur går det till när ni ska serva skotern, byta matta eller reparera något på skotern?

Gör ni det hemma i garaget eller lämnar ni in skotern på en verkstad?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag har alltid gjort sånt själv, ganska trivsamt sommarpyssel. Men då har skotrarna haft några år på nacken redan vid köp. Dvs jag har haft skotrar i upp till 35000kronorsklassen. Denna säsongen har jag haft en sprillans ny, och då lämnade jag in för precis allt. Jäkligt ärtigt att lämna in den och få den firmafixad medan man själv jobbar, och sen hämta ut den och bara njuta när man är ledig. 150 mila servicen gjorde jag faktiskt själv. Var iof bara kedjesträckning och oljenivåkoll. =) Men slidesbyte, inkörningsservice, isrivarmontage mm gjordes på firma. =) 242 mil hittills denna säsong.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Som skotermek gör jag allting själv. Om det inte är någon garantiåtgärd på motorn då jag blev tvungen att lämna bort den
 

monza

Aktiv medlem
15 sept 2016
72
1
6
Jag har min första privata skoter sedan i november 2016, och jag håller på att lära mig skruva själv. Jag inser hur himla skönt det är att inte ha någon brådis med servicen utan att det får ta sina veckor medans jag funderar på vad som är lämpligast, frågar tusen frågor här på forumet osv. :)


Mitt mål är att kunna göra allt själv utom eventuell renovering av motor eller drivlina.


Mvh
 
Reactions: trixa

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
service görs på firma för att få stämpel i boken.. i övrigt blir all skruvning hemma
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Gör allt själv, utom då det var garanti då blev det att lämna in på service för att vara säker på att garantin fanns kvar. Men nu görs allt då den gått ut
 
Reactions: trixa

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Vid nyköp gjordes första service vid åf. Annars görs allt själv, allt utom riktning och byte av lager på veven :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det enda jag någonsin har lämnat bort är påläggssvetsning och svarvning av nerslitna lagerlägen på drivaxlar. Och, en gång för mycket länge sedan, balansering av en nyköpt variator som visade sig lite väl grovt tillyxad.