Lynx Ranger 49 eller Ski-Doo Expedition Sport???

skogstomten

Medlem
5 apr 2010
16
0
1
Vår Ski-Doo 583 GT från 1998 känns lite föråldrad, tung och lite för lite att dra med. Även om den går perfekt och bara gått 330 påskmil i fjällen. =undrar vad den kan vara värd?

Nu till den nya skotern vi funderar på.

Tänkte mig 900 ACE motorn pga fördelar lukt/ljud.

Tänker mig beg/ny från 2015.

Smyger mest omkring lugnt med familjen. Vill samtidigt kunna ta mig fram, vettiga möjligheter att kunna backa. Helst inte föööör tung. Lite kraft att dra pulka upp på fjället eller trycka på i "stöp-vatten". (Tror därför att ACE 600 motorn kan bli lite för vek)

Viktigt att den inte går varm vid långsam körning, tolka barn osv.

Vi har en äldre Ranger i familjen och jag har även provkört en nyare en väldigt kort tur.

Funderar på behov av att "dreva ner" med tanke på saker man läst här (skrikande remmar, varma motorer) på forum vid långsam körning. Dock inga planer på dra ved eller tunga sladdar eller liknande.

Kör väldigt få mil/år. Dyrt/bökigt med service? Borde man tänka om till 600etec?

Fördelar/nackdelar med respektive modell?

Vilken skulle du valt och varför?

Erfarenheter av respektive modell?

Hur är de för lugn ledkörning och att smyga omkring i lössnön?

Någon annan modell man borde fundera på, Lynx Commander 5900, Expedition LE? Tyngre maskiner men med 50-matta och 2-växlade?

"Avdragsmöjlighet" om man har skog på olika modeller?
 
Last edited:

ÖKX

Aktiv medlem
12 mar 2017
58
1
1
Har summerat det mesta i tråden om remskrik på 49:an. Underbar skoter på välpreparerade leder. Ej att rekommendera vid långsam körning under 20-30 km/h.