Viking rs startbroblem

Jagga

Medlem
19 apr 2017
6
0
1
Boden
Fick problem med min 09 viking rs jag lasta den på släpet åkte 30 mil när jag skulle lasta av den så vägra den att starta motorn går runt men får ingen gnista kan den ha surat så alla stift har gått sönder eller finns det någon säkring som har gått sönder någon som har några bra tips på vad det kan vara
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar inte finnas några säkringar som har med tändsystemet att göra på en skoter. Prova att bränna ren tändstiften med gasollampa och se om det hjälper. Eller, om du har en annan körbar skoter, varmkör den först och prova sedan ett i taget av Vikingens tändstift i den.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Och du är 110% säker på att alla dödarknappar och dyl inte är aktiverade? =klassiskt misstag!

Kördes det i blött efter vägen?
Du kan ha fått fukt i systemet.

Guppade vagn kan sura ner motorn, då flottören i ev förgasare inte stänger vid rörelser. Drabbar ej insprutning.
 

Jagga

Medlem
19 apr 2017
6
0
1
Boden
Vikingen stod på ett släp med kåpa vist var vägen guppig trodde först att den surat så stiften gått sönder jag lät den stå och ventilera ett dygn utan stift provade med nya stift men får ingen gnista tänkte prova byta cdi eller tändbox frugan har en 06 vecktor min är en 09 viking blev osäker om det är likadana tändboxar nr som står på är inte likadana någon som vet om det är likadana
 

Rutger

Medlem
14 feb 2016
14
0
1
Stockholm och Norra Norrland
Har aldrig hört talas om en RS Viking som inte startar;-) Kan det vara ditt problem som finns beskrivet på sidan 35 i manualen? Låter ju lite märkligt att skotern går fint innan transport och sedan är död.

"Make sure that the fuel level in the fuel tank is lower than the bottom of the carburetors. Otherwise, the vibration and bumps from the road surface could make it possible for fuel to flow through the carburetors into the cylinders. This can result in “hydrostatic lock,” a condition where the engine cannot rotate because of fuel accumulated in the engine. Severe engine damage can result from hydrostatic lock. When possible, the fuel tank should be empty during transpor- tation, especially if the trip takes longer than 30 minutes."
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det hjälper inte att låta motorn stå och vädras om den har surat ner sig ordentligt. Vad som gäller (om den inte har blivit så bränslefylld att den är svår att dra runt) är att dra MÅNGA gånger i snöret (eller nöta länge på startmotorn) utan tändstift, med fullgas och bränslekranen stängd eller en bränsleslang hopvikt så att förgasarna inte kan få något bränsle.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är en modern skoter, ingen sjuttiotalare... Det innebär att motorn är av typen modern bil/motorcykel och felsökning sker på samma sätt.

Har du ingen gnista så får du börja där helt enkelt. Finns ström till tändspolarna? Mät upp vevaxelgivaren, det kan vara så att någon kabel hoppat loss så datorn inte förstår att motorn går runt och därmed inte ger signal till tändspolar osv.
Det finns också några reläer till startmotor och insprutningspump, men eftersom motorn går runt och du får bensin så är inte felet där.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

fubar

Ny medlem
28 feb 2021
1
0
1
34
Norrland
Trådlyft, fick du någon ordning på gnistan om så vad var felet?
Jag har en 06:a som saknar gnista.
Bytt stift
Ohm mätt tändspolar, stator bytt pick-up spole (då den var defekt)
Kontrollerat cdi-box och spänningsregulator.
Test bytt cdi-box och regulator från annat fordon.
Kopplat i och ur T.o.r.s systemet och kontrollerat stopp knapp.
Någon som har fler förslag?