Hur långt in på våren är det före på Norrbottens fjällen?

Hur länge går det köra i fjällen


  • Totalt antal som röstat
    11

Mcx270

Aktiv medlem
13 jan 2015
62
0
6
Ang Kautokeino så stänger allt där i Maj. Det är typ världens största kalvningsland. Om du är intresserad av området så har jag kontakter som jag kan vidarebefordra vid behov
Hej stugsittaren!

Om man skulle ordna med jobb i kiruna, vara skulle man bosätta sig då om man vill bo fjällnära för att kunna maximera skoteråkningen?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag hoppas på att få köra i gränsen vid midsommar. Tänkt ta mig en nattkörning då :) Dom har ju fått en väldigt bra bas med stora mängder snö!
Så som det ser ut idag i gränsen, så är jag mkt.förvånad om det inte går att köra bra körning midsommar där, snö förhållandena påminner om våren -15, fast bara det nu inte blir en värmebölja deluxe i juni...
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Ang Kautokeino så stänger allt där i Maj. Det är typ världens största kalvningsland. Om du är intresserad av området så har jag kontakter som jag kan vidarebefordra vid behov
Tack Stugsittaren, mycket uppskattad dialog!
Har du koll på hur stort området runt kauto som är stängt? Bara nyfiken på information egentligen då jag tycker landskapet är fascinerande och storslaget på sitt sätt.
Nu kanske detta är overkill men jag testar att checka om du har koll. När man åker vägen förbi kauto och kommer ner i dalen som snirklar sig ner mot Alta så har du höglandsträd som börjar ploppa upp successivt, vad blir det för område, hör det till kauto?

Sen om man tar i så det sjunger. E6,an från Alta upp mot kirkenes inleds ju relativt snabbt med en klättring upp på kalfjället. Detta landskap är magnifikt och omsveper en längs med hela vägen upp och fortsätter i lite annan variation från korsningen som skiljer mot hammerfest alt. vidare mot kirkenes. Vad blir det för område/områden (bortsett från finnmark) och om möjligt, har du koll på vilka regler alt. lokala föreskrifter som brukar gälla där omkring?

Detta vart plötsligt en tråd om fjällen 2.0 :bigsmile:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Hej stugsittaren!

Om man skulle ordna med jobb i kiruna, vara skulle man bosätta sig då om man vill bo fjällnära för att kunna maximera skoteråkningen?
Bostadssituationen i Kiruna är besvärlig då det rivs mer än det byggs. Beroende på börs så är det svårt att svara på. DU kan bo centralt ha ett garage och en släpvagn sedan åka i kommunens alla delar. Tycker det ger mest att inte alltid åka samma spår. Svaret är alltså att var du bor spelar mindre roll
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tack Stugsittaren, mycket uppskattad dialog!
Har du koll på hur stort området runt kauto som är stängt? Bara nyfiken på information egentligen då jag tycker landskapet är fascinerande och storslaget på sitt sätt.
Nu kanske detta är overkill men jag testar att checka om du har koll. När man åker vägen förbi kauto och kommer ner i dalen som snirklar sig ner mot Alta så har du höglandsträd som börjar ploppa upp successivt, vad blir det för område, hör det till kauto?

Sen om man tar i så det sjunger. E6,an från Alta upp mot kirkenes inleds ju relativt snabbt med en klättring upp på kalfjället. Detta landskap är magnifikt och omsveper en längs med hela vägen upp och fortsätter i lite annan variation från korsningen som skiljer mot hammerfest alt. vidare mot kirkenes. Vad blir det för område/områden (bortsett från finnmark) och om möjligt, har du koll på vilka regler alt. lokala föreskrifter som brukar gälla där omkring?

Detta vart plötsligt en tråd om fjällen 2.0 :bigsmile:
Jag tror allt är stängt runt Kauto, försökte fråga min kompis men han svarade inte. Varanger halvöya är ju vilt vackert och jag härstammar från området långt tillbaka i tiden. Jag har bara vart här på sommartid men vet kompisar som kört där. Det man kan göra är att prata med polis i området för mer info. Ett annat område som är ruskigt intressant är mellan Porsangerfjorden och Tanafjorden.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Jag tror allt är stängt runt Kauto, försökte fråga min kompis men han svarade inte. Varanger halvöya är ju vilt vackert och jag härstammar från området långt tillbaka i tiden. Jag har bara vart här på sommartid men vet kompisar som kört där. Det man kan göra är att prata med polis i området för mer info. Ett annat område som är ruskigt intressant är mellan Porsangerfjorden och Tanafjorden.
Är alltså enklast att last upp och bege sig till Alta och fråga sig runt på stan och hos lokala poliskontoret. Tror du kalfjället norr om Alta är körbart sommartid, mitten på Juni...?
 

Rutger

Medlem
14 feb 2016
14
0
1
Stockholm och Norra Norrland
Tack for svar. Jag har idag haft en helt otroligt dag i fjällen. Startade i ÅrreNjarka och sedan blev det Kvikkjokk-Njunjes-Tarrekaise-Kurejaure-Vaimok-Pieskehaure-Suli och tillbaka. Hade tänkt åka Mavas-Miehkak-Västerfjäll- Kvikkjokk tillbaka men var osäker på om soppan skulle räcka. Otroligt korkat, jag hade haft minst 10 liter kvar.

Runt Kvikkjokk inte så mycket snö och leden till Njunjes var puckelpist. Men det var iofs bara typ 10 km. Gott om snö i Vaimok med härliga möjligheter till åkning på branta avsnitt. Efter Vaimok har det snöat rejält och vid Pieske var det betydligt mer snö. Stannade där hela dagen i solen och gjorde utflykter till diverse ställen bla Sulitelma och en bra bit in på den norska sidan.

Inte möjligt att besöka glaciärgrottan men åkningen kring Suli/Pieske var inget annat än magisk. Isarna generellt perfekta och utan flödvatten. Viss försiktighet mellan Terrakaise och Kvikkjokk där de finns öppna bäckar men inga konstigheter.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det är några år sedan som vintern behållit greppet till valborg. Kallsnö och vinterföre i fjällen, fin fin kylning då det ständigt kommit nysnö hela April. Det ska bli intressant att se när den första riktiga värmeböljan kommer. Kan bli åkning långt in i Juni.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Okej, så idag har det varit snöstorm mer eller mindre hela dagen. Grym inledning på juni och sommarens första dag med andra ord. Nu är det skoteråkning i sikte, har aldrig kört i juni tidigare så ska passa på och ta chansen.

Vart är lämpligast att åka där det går lasta av och åka ut i direkt anslutning till avlastningsplatsen?
Någon som har koll på Ritsem i dagsläget? Hur ser det ut i fjällen runt Kiruna? Kort och gott, vart ska jag bege mig för så bra körning som möjligt med hänsyn taget till att det dock är juni nu :)

Seriösa förslag mottages Gärna samt en rapport över kvalitén på föret.